معنی کلمه ابن ادریس محمد بن احمد در دانشنامه اسلامی
[ویکی نور] فخرالدین ابوعبدالله محمد بن احمد بن ادریس عِجلی حلّی معروف به «ابن ادریس»، (ح543- 598ق) از فقیهان بزرگ امامیه می باشد. نسبت عجلی ظاهراً باید مربوط به نسب وی باشد. در برخی از منابع نام و نسب او به شکل های محمد بن ادریس بن محمد، محمد بن ادریس بن احمد بن ادریس، محمد بن احمد بن ادریس و حتی به شکل غریب محمد بن منصور بن احمد بن ادریس ثبت شده که هیچ یک قابل اعتماد نیست. بنابر منابع متأخر، مادر او، نوه دختری شیخ مسعود وَرّام بوده است و نسب وی از جانب مادر با سه واسطه، به شیخ طوسی می رسد، اما نظر به تاریخ وفات شیخ ورام در 605ق و سال وفات ابن ادریس و نیز با مقایسه طبقه شیخ ورام با طبقه وی، این نسبت درست نمی نماید. شرح حال نویسان، وی را با عنوان «حلّی» یاد کرده اند، و منتجب الدین متذکر شده که در حله با وی ملاقات کرده است. تاریخی برای ولادت وی نقل نشده، ولی به استناد خط شهید ثانی که در اجازات مجلسی آمده، او در 558ق به سن بلوغ رسیده است و با فرض اینکه وی در حدود 15 سالگی بالغ شده باشد، تولد وی را باید در حدود 543ق دانست.
جملاتی از کاربرد کلمه ابن ادریس محمد بن احمد
حديث : 31 حدثنى محمد بن موسى بنالمتوكل رضى الله عنه قال حدثنا محمد بن يحيى عن محمد بن احمد عن الحسين بن عبيداللهعن الحسن بن على بن ابى عثمان عن عبدالجبار النهاوندى عن ابى سعيد عن الحسين بنثوير بن ابى فاخته قال قال ابو عبدالله عليه السلام يا حسين انه من خرج من منزلهيريد زياره قبر الحسين بن على عليه السلام ان كان ماشيا كتب الله لهبكل خطوه حسنه و محا عنه سيئه و ان كان راكبا كتب الله لهبكل حافر حسنه و حط بها عنه سيئه حتى اذا صار فى الحائر كتبه الله من المفلحينالمنجحين حتى اذا قضى مناسكه كتبه الله من الفائزين حتى اذا اراد الانصراف اتاه ملكفقال له ان رسول الله صلى الله عليه و آله يقرئك السلام ويقول لك استانف العمل فقد غفر الله لك ما مضى .
ثواب ميانه روى در مخارج حديث : 1 حدثنى محمد بن على ماجيلويه رضى الله عنه عن محمدبن يحيى عن محمد بن احمد عن محمد بن الحسين عن جعفر بن بشير عن داود الرقى عن ابىعبدالله عليه السلام قال ان القصد امر يحبه الله و ان السرف امر بيغضه الله حتىطرحك النواه فانها تصلح لشى و حتى صبكفضل شرابك .
حديث : 1 ابى رحمه اللهقال حدثنى محمد بن يحيى العطار عن محمد بن احمد عن العبيدى عن ابن ابى عمير عنرجل عن ابى عبدالله عليه السلام قال ان اللهعزوجل يرحم الرجل لشده حبه لولده .
حديث : 1 ابى رحمه اللهقال حدثنى احمد بن ادريس عن محمد بن احمد بن يحيى عن يعقوب بن يزيد عن عبداللهالبصرى يرفعه الى ابى عبدالله عليه السلامقال قال رسول الله صلى الله عليه و آله يا على ان اللهجعل الفقر امانه عند خلقه فمن ستره كان كالصائم القائم و من افشاه الى من يقدر علىقضائ حاجته فلم يفعل فقد قتله اما انه ما قتله بسيف و لا رمح و لكن بما انكى من قلبه .
حديث : 1 حدثنى محمد بن موسى بنالمتوكل رضى الله عنه قال حدثنى محمد بن يحيى عن محمد بن احمد عن احمد بن محمد عنمحفوظ بن خالد عن محمد بن زيد قال سمعت الرضا عليه السلاميقول من استفاد اخا فى الله عزوجل استفاد بيتا فى الجنه .
41- ابوالواليد محمد بن احمد بن رشد متوفى 595، يكى از بزرگترين فلاسفهاسلامى است كه دراندلس متولد شد . آثار او درحد وسيعى در اروپا چاپ و منتشر شد و درنزد اروپائيان به (آوروئيس ) معروف شد. وى علاوه بر فلسفه ، طبيبى حاذق نيز بودكتب او از جمله كتاب ، (الكليات فى الطب ) او به زبان لاتينى ترجمه شد و مدتها دردانشگاهاى مسيحى تدريس مى گرديد.
حديث : 9 ابى رحمه الله عن محمد بن يحيى عن محمد بن احمد عنمحمد بن الحسين عن الحسن بن على بن ابى عثمان عناسماعيل بن عباد عن الحسن بن على عن ابى سعيد المدائنىقال دخلت على ابى عبدالله عليه السلام فقلت له جعلت فداك آتى قبر الحسين عليهالسلام قال نعم يا ابا سعيد ائت قبر ابن رسول الله صلى الله عليه و آله اطيب الطيبين .اطهر الطاهرين و ابر الابرار فاذا زرته كتب الله لك اثنتيم و عشرين عمره .
و در تفسير عياشى از محمد بن احمد خراسانى وى بقيه راويان حديث تا زمان امام را ذكرنكرده روايت آورده كه گفته است ، مردى به حضور امير المؤ منين (عليه السلام ) آمد، و ازمسح بر پا افزار پرسيد، حضرت لحظه اى سر به پائين انداخت ، آنگاه سر بلند كردو فرمود: خداى تبارك و تعالى بندگان خويش را امر به طهارت فرموده ، و آنرا در بيناعضاى بدن تقسيم كرده ، سهمى از آنرا به صورت ، و سهمى به سر، و نصيبى به دوپا و بهره اى به دو دست داده ، اگر پا افزار يكى از اين اعضاى بدن است مى توانىآنرا مسح كنى .
عمادالدین محمود بن محمد بن احمد عیانی معروف به محمود دهدار عیانی در خفر از توابع جهرم میزیستهاست. ریاضیدان، نویسنده و شاعر حروفى، متخلص به عیانى. ملقب به دهدار. وى از دانشمندان روزگار خود بود كه تالیفات بسیار در فنون مختلف به زبان عربى و فارسى داشت. وی بیشتر عمر خویش را در عهد شاه طهماسب صفوی گذرانده و در دارالسلام شیراز مدفون گشتهاست.
ثواب شكسته خواندن نماز در سفر حديث : 1 حدثنى محمد بن الحسن رضى الله عنهقال احمد بن ادريس عن محمد بن احمد عن احمد بنهلال عن عيسى بن عبدالله الهاشمى عن ابيه عن جده عن على بن ابى طالب عليه السلامقال قال رسول الله صلى الله عليه و آله خياركم الذين ااذا سافروا قصروا و افطروا.