معنی کلمه ابن اخوه محمد بن محمد در دانشنامه اسلامی
[ویکی نور] «ضیاء الدین محمد بن محمد بن احمد بن ابی زید قرشی»، فقیه و محدث شافعی و در اصول پیرو اشعری، در سال 648ق متولد شد. مورخان احتمال می دهند وی مصری بوده باشد. در مورد کنیه وی، اگرچه این کنیه پیش از او نیز سابقه داشته، به جهت عدم حرکت گذاری، نحوه تلفظ در متون روشن نیست. مستشرقانی که از دهه 40 قرن حاضر به شرح احوال وی پرداخته اند، در تلفظ کنیه وی اختلاف کرده اند. برخی آن را به شکل «ابن الاُخُوّة» و برخی به صورت «ابن الاِخوَة» ثبت کرده اند و مدرک قاطعی برای ترجیح یکی از این دو احتمال در دست نیست. وی از خاندانی اهل دانش بود و نسب قرشی داشت. هر چند وی در زمان خود چندان شهرت نداشته است، اما پس از مرگش، به سرعت در سوریه و نقاط دیگر معروف شد. تنها اثر شناخته شده وی، کتابی در موضوع حِسبه است با عنوان«معالم القُربة فی احکام الحسبة». آیین شهرداری در قرن هفتم / نوع اثر: کتاب / نقش: نویسنده
جملاتی از کاربرد کلمه ابن اخوه محمد بن محمد
نوشته : محمد بن محمد بن نعمان عكبرى ، معروف به شيخ مفيد.
مرحوم خواجه در 11 جمادى الاولى سال 597 هجرى قمرى در طوس به دنيا آمد. نام او((محمد)) و كنيه اش ((ابوجعفر)) و لقبش ((نصيرالدين ))است . و نام اختصارى او ((خواجهنصيرالدين )) و نام پدرش ((محمد بن حسن )) بوده است و لذا نامكامل او را ((ابوجعفر نصيرالدين محمد بن محمد بن حسن طوسى )) مى گويند.
و بـالجـمله ؛ عيسى در واقعه محمد و ابراهيم پسران عبداللّه بن حسن حاضر بود و چون آندو تـن كـشـتـه شـدند عيسى از مرم اعتزال جست و در كوفه در خانه على بن صالح بن حىّمـتوارى گشت و نسبش را از مردم پوشيده داشت تا وفات يافت و در ايامى كه عيسى پنهانبـود يـحـيـى بـن حسين بن زيد و به قول صاحب ( عمدة الطالب ) محمد بن محمد بنزيد به پدر گف كه دوست دارم مرا بر عمويم دلالت كنى و بگويى در كجا است تا او رامـلاقات كنم ، همانا قبيح است بر من كه من چنين عمويى داشته باشم و او را ديدار ننمايم .پـدر گـفـت : اى پـسـرجـان ! ايـن خـيال از سر به در كن ؛ چه آنكه عموى تو عيسى خود راپـنـهـان كـرده اسـت و دوسـت نـدارد كـه شناخته شود و مى ترسم اگر تو را به سوى اودلالت كـنـم و بـه نـزد او روى بـه سـخـتـى افـتـد ومـنـزل خـود را تـغيير دهد، يحيى در اين باب مبالغه و اصرار كرد تا آنكه پدر را راضىنمود كه مكان عيسى را نشان دهد.
اما نجاشى از اين دو نفر كه كلينى را درك كرده و در محضر درسش حضور داشته اند، چيزى روايت نكرده ، بلكه از ديگر شاگردان كلينى روايت نموده و گفته است : نام كتابهاى او (كلينى ) را از گروهى از اساتيدمان ، از آن جمله محمد بن محمد (شيخ مفيد) و حسين بن عبيدالله (غضاويرى ) و احمد بن على بن نوح ، از ابوالقاسم جعفر بن قولويه ، از او (كلينى ) كه خدايش رحمت كناد آورده ايم .
جزرى محمد بن محمد (متوفاى 832) چون درشيراز درگذشت ، جنازه اش را بزرگان وخواص و عوام بر دوش كشيدند و مى بوسيدند و لمس مى كردند تا متبرك شوند. و كسىكه دستش به تابوت نمى رسيد، به كسانى تبرك مى جست كه به جنازه تبرك جستهبودند.(15)
محمد بن احمد بن محمد بن محمد بن علی بن غازی، المکناسی(۸۴۱ - ۹۱۰ ق) (۱۴۳۷–۱۵۱۳م) یکی از برجستهترین شخصیتهای مراکش بود که در علوم و معارف متعددی مانند قرائت، تفسیر، حدیث، حساب، نحو، زبان، و تاریخ سرآمد زمان خود بود، اما مشهور به فقه و فتوا است و کتابهای زیادی دارد. زندگی او به تحصیل و تألیف محدود نبود بلکه برای حفاظت از مرزهای مراکش در برابر مهاجمان اروپایی به صف مجاهدین پیوست.
محمد بن محمد بن هاشم رضوى - از علماى قرن دوازدهم - در كتاب (خلاصه البدان ) ازكتاب (مونس الحزين ) شيخ صدوق نقل كرده كه اميرمؤ منان عليه السلام در يك روايتطولانى از تشريف فرمائى حضرت بقيه الله - ارواحنا فداء - به شهر قم ، و تجلى آنحضرت در كنار مسجدى در نزديكى دهى كهن به نام (جمكران ) خبر داده است .
در اين روز، سنه 686، وفات كرد (بدرالدين محمد بن محمد بن مالك ) اندلسى نحوىمعروف به (ابن ناظم ) شارح الفيه پدرش و صاحب شرح كافيه و غيره .
شيخ گفت : من محمد بن محمد بن نعمان حارثى ) هستم . قاضى برخاست و دست شيخ راگرفت و در جاى خود نشاند و گفت : (انت المفيد حقّاً) علماء را خوش نيامد. قاضى گفت :اين مرد مرا الزام كرد، اگر شما جواب او را ميدانيد بگوئيد. همه ساكت ماندند.(11)