ابن ابی الحبیر
معنی کلمه ابن ابی الحبیر در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه ابن ابی الحبیر
نصیرالدین مدت نسبتاً طولانی در دربار اسماعیلیان قهستان بود و از درباریان ناصرالدین ابوالفتح عبدالرحیم ابن ابی منصور (حاکم وقت) به حساب میآمد. روزی در مجلس، ناصرالدین سخن از کتاب تهذیبالاخلاق و تطهیرالاعراق نوشته ابوعلی احمد بن محمد بن یعقوب مسکویه خازن رازی به میان آورد و از نصیرالدین خواست آن را از عربی به فارسی ترجمه کند. نصیرالدین در پاسخ گفت زیباییهای لفظی این کتاب در اثر ترجمه از بین خواهند رفت و این کتاب شامل تنها یکی از شاخههای حکمت عملی است، یعنی حکمت خلقی یا تهذیبالاخلاق. از دو شاخه دیگر (تدبیر منزل و سیاست مدن) یادی نشدهاست. سپس پیشنهاد تالیف کتابی را داد شامل سه بخش، بهطوریکه بخش اول خلاصه کتاب تهذیبالاخلاق باشد و دو بخش دیگر به دو شاخه دیگر دانش حکمت عملی با توجه به آثار و آراء دیگر حکما بپردازد. ناصرالدین موافقت کرده و مشوق مولف در تالیف گردید. نصیرالدین به احترام ناصرالدین ابوالفتح نام این کتاب را اخلاق ناصری نهاد. بعد از انتشار کتاب و دست به دست گشتن آن بین صاحبان فضل (و کسب اعتبار) نویسنده تغییراتی در آن داد. در سال ۶۶۳ هجری قمری نیز فصلی به کتاب افزود که نسخ اولیه فاقد آنند.
پس از عملیات طریقالقدس و با تشکیل تیپ ۱۷ علی ابن ابی طالب، ترکی در اواسط دی ۱۳۶۰ با پیشنهاد حسن باقری، فرمانده تیپ ۱۷ علی ابن ابیطالب شد و سرانجام در ششم بهمن ۱۳۶۰، با سمت فرمانده تیپ ۱۷ علیابن ابیطالب و محور شوش، در حالی که سوار بر موتور برای تدارک آمادهسازی عملیات فتحالمبین به قرارگاه کربلا میرفت، در جاده دزفول به شوش مورد اصابت ترکش خمپاره قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان نظام مافی شوش بر اثر شدت جراحات، کشته شد.
علی به خانهاش بازگشت و ابن ملجم را پیش وی آوردند و او به علی گفت که ۴۰ روز شمشیرش را تیز کرده و از خدا خواسته بود که با آن بدترین مخلوق خدا را بکشد. علی در پاسخ گفت خود ابن ملجم با همین شمشیر کشته خواهد شد و وی را بدترین مخلوق خدا نامید. دو روز بعد در ۱۹ یا ۲۱ رمضان ۴۰ هجری مصادف با ۲۷ ژانویهٔ ۶۶۱ میلادی، علی در ۶۲ یا ۶۳ سالگی درگذشت. در منابع روز ضربت خوردن علی ۱۷، ۱۹ یا ۲۱ رمضان گزارش شدهاست. اما شیخ مفید روز ۱۹ را صحیحتر میداند و ابن ابی الحدید نیز مینویسد چون این سه تن کارشان را عبادت میدانستند، بنابراین آن را در شب قدر ۱۹ رمضان قرار دادند تا ثواب بیشتری برده باشند. درگذشت علی هم در منابع از ۱۱ تا ۲۱ رمضان گزارش شده و مدت تحمل ضربت را دو یا سه روز دانستهاند.
بر روی قبر هارون نیز شمعدان میگذاشتند تا با آنها شناخته شود. بهگزارش ابن ابی الحدید در شرح نهجالبلاغه، در سال ۶۱۸ ه.ق مغولها به طوس حمله کردند و این شهر را غارت کرده و مردم را به قتل رساندند.
در آن زمان طلحه و زبیر، بعد از علی، در بین مسلمانان بیشترین اعتبار را داشتند. آنان درخواست امارت کوفه و بصره یا عراق و یمن را کردند. پس از اینکه علی از انتصاب آنها به مناصب حکومتی اجتناب کرد، طلحه و زبیر با وی بحثهای تندی کردند و سپس با اخذ اجازه و بیعت مجدد با وی، مدینه را به قصد انجام عمره ترک کردند. پوناوالا مینویسد طلحه و زبیر که پیشتر از آرزوهای سیاسی خود ناامید شدهبودند، وقتی با مخالفت علی در خصوص سپردن حکومت بصره و کوفه مواجه شدند، ناامیدیشان افزونتر گردید. این دو وقتی شنیدند که هوادارانشان در مکه جمع شدهاند، از علی درخواست کردند که اجازه دهد که برای عمره مدینه را ترک گویند. پس از آن، این دو بیعت خود با علی را شکستند و مسئولیت قتل عثمان را به گردن وی انداختند و از وی خواستند که قاتلان را محاکمه کند. این دو چهار ماه بعد از قتل عثمان به مکه آمدند. طبق برخی منابع تاریخنگاری اسلامی، این طلحه و زبیر بودند عایشه را به شورش فراخواندند، تا بدین وسیله از قاتلان عثمان که در از یاران علی شده بودند خوانخواهی کنند و وی پس از مدتی اجابت کرد. بر مبنای روایتی از ابن ابی الحدید، معاویه نقشی مهم در ترغیب زبیر و طلحه به قیام ضد علی داشت. اندک زمانی پس از آغاز خلافت علی، وی نامهای را به زبیر نوشت و او را «امیرالمؤمنین» خواند و وعده داد که خودش و شامیان با او بیعت خواهند کرد. در آن نامه، طلحه و زبیر را به خونخواهی عثمان فراخواند. بر این مبنا، علی بهرامیان مینویسد که معاویه و دیگر افراد بنی امیه سعی داشتند تا با ایجاد جنگ میان رقبای اصلی شان، آنها را به دست هم حذف کنند.
با وجود کتب متعدد با موضوع ابوطالب، کتابشناسی ابوطالب، مورد توجه برخی محققان قرار گرفتهاست. باید دانست که اهمیت موضوع شخصیتشناسی ابوطالب، بسیاری از دانشمندان شیعه و سنی را بر آن داشت تا با تألیف کتب و مقالات مستقلّ فراوان همچون کتاب «الحجه علی الذاهب الی تکفیر أبی طالب علیه السلام» اثری از سید فخار بن معد الموسوی -از علمای قرن هفتم- و «ایمان ابیطالب علیه السلام» تألیف شیخ مفید به معرفی و بررسی زندگی ابوطالب بپردازند. در این میان برخی دیگر از مؤلفین در ضمن کتب خود، قسمتی را به دفاع از ایمان ابوطالب پرداختهاند همچون محمدتقی مجلسی در جلد ۳۵ بحارالانوار خویش و عبدالحسین امینی در ضمن جلد هفتم و هشتم الغدیر، و ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه هر کدام بیش از صد صفحه به موضوع ابوطالب و ایمان وی اختصاص دادهاند که جای دارد هر کدام به صورت کتاب مستقل تحقیق، ترجمه و احیاء شود.
این بخش با عنوان «اختلاف در جانشینی و جنگ جمل» و با بحث دربارهٔ چگونگی به خلافت رسیدن علی بن ابی طالب و سپس ورود به ماجرای جنگ جمل آغاز میشود و با عنوان «معاویه و صفین» که طبعاً ویژه بررسی واقعه صفین است تداوم مییابد و سرانجام با بحثی تحت عنوان «حکمیت، شورش خوارج و سرانجام کار» بررسی دربارهٔ حوادث عصر علی ابن ابی طالب به پایان میرسد.
یکی از این سنگها متعلق به شیخ غیاث (علی) ابن ابی جعفر بن طیب است که روی آن سوره نور و آیة الکرسی و شرح حال وی مشاهده میشود.
در دوران اسلامی مانویان با عنوان زندیق شناخته میشدند و کشتن آنها نیز در دوره خلافت عباسیان سفارش شدهبود. چند مورد از بزرگترین کشته شدگان مانوی آغاز اسلام را میتوان نام برد که شامل ابن مقفع، ابن ابی العوجا، صالح بن عبدالقدوس، محمد بن سعید بن حسان، حسین منصور حلاج و افشین است که همگی به اتهام زندقه و مانویگری کشته شدند. در این دوره با وجود نابود شدن جوامع مانوی در بسیاری مناطق نویسندگان مسلمان بیش از پیشینیان به بررسی و بیان آراء مانویان پرداختند و کتابهای بسیاری دربارهٔ آنها نوشته شد که تقریباً همگی در مذمت مانویه بود. از بزرگترین نویسندگانی که به دین مانوی پرداختند میتوان به مسعودی، ابن ندیم، ابوریحان بیرونی، شهرستانی را میتوان نام برد که بیرونی و ابن ندیم نویسنده کتاب الفهرست مطالب مفیدتری در اختیار پژوهشگران قرار دادند و از تعصب کمتری نیز برخوردار بودهاند.
مسجد کوفه (به عربی: مَسْجِد ٱلْكُوفَة ٱلْمُعَظَّم/ٱلْأَعْظَم) یکی از چهار مسجد مهم مسلمانان اعم از شیعه و سنی است. که در شهر کوفه، عراق ساخته شدهاست. این مسجد در ۱۲ کیلومتری شمال شهر نجف واقع است. مسلمانان معتقدند این مسجد ابتدا توسط آدم ساخته شده و پس از مسجدالحرام قدیمیترین مسجد جهان است. در دهههای اول هجری قمری این مسجد توسط سعد بن ابی وقاص بازسازی و سپس توسط علی ابن ابی طالب مرکزی مهم برای خلافت در نظر گرفته شد. مقبره برخی از بزرگان و علمای دینی در آنجا قرار دارد. به عقیده شیعه پس از ظهور حجت بن الحسن، این مسجد وسعت بسیاری خواهد یافت. این مسجد یکی از مکانهایی است که شیعیان حتی اگر آن جا مسافر باشند میتوانند نماز خود را تمام بخوانند.