فیلم گانگستری

فیلم گانگستری

معنی کلمه فیلم گانگستری در فرهنگستان زبان و ادب

{gangster film} [سینما و تلویزیون] فیلمی که موضوع آن زندگی زیرزمینی دسته های تبهکار و درگیری آنها با یکدیگر یا با پلیس است

معنی کلمه فیلم گانگستری در دانشنامه عمومی

فیلم گانگستری ( به انگلیسی: Gangster film ) فیلمی است متعلق به ژانری که بر باند خلافکاران و جرائم سازمان یافته تمرکز دارد. این یک زیرژانر از فیلم جنایی است که ممکن است شامل سازمان های جنایی بزرگ یا باندهای کوچکی باشد که برای انجام یک عمل غیرقانونی خاص تشکیل شده اند. این ژانر با وسترن و باندهای آن ژانر متمایز است.
انستیتوی فیلم آمریکا این ژانر را به این صورت تعریف می کند: «با محوریت جنایات سازمان یافته یا جنایتکاران بداخلاق در یک محیط قرن بیستم».
این ژانر در جنبش جدید هالیوود پس از آن احیا شد. آثار همچون؛ بانی و کلاید محصول ۱۹۶۷ ساخته آرتور پن، پدرخوانده محصول سال ۱۹۷۲ و پدرخوانده: قسمت دوم در سال ۱۹۷۴ که هر دو اثر فرانسیس فورد کاپولا می باشد. صورت زخمی محصول ۱۹۸۳ اثر برایان دی پالما، یا فیلم رفقای خوب اثر مارتین اسکورسیزی. در این فیلم ها ظهور و سقوط یک اوباش را به مخاطب نشان می دهد.

معنی کلمه فیلم گانگستری در ویکی واژه

فیلمی که موضوع آن زندگی زیرزمینی دسته‏های تبهکار و درگیری آنها با یکدیگر یا با پلیس است.

جملاتی از کاربرد کلمه فیلم گانگستری

فیلم آمیزه‌ای‌ست سوررئال از ژانرهای فیلم گانگستری و خانهٔ روح‌زده که با الهام‌گیری از ادیسه هومر ساخته شده‌است.
برخی از منتقدین صورت‌زخمی (۱۹۳۲) را آتش‌زاترین فیلم گانگستری پیشاکد می‌دانند. کارگردان آن هاوارد هاکس و بازیگر اصلی آن پل مونی در نقش تونی کامونتی هستند، و تا حدی بر اساس زندگی آل کاپون ساخته شده و جزئیات زندگی او وارد داستان فیلم شده است. تولید صورت‌زخمی از همان ابتدا دچار مشکل شد. اداره هیز به هوارد هیوز (تهیه‌کننده) هشدار داد که فیلم را نسازد، و زمانی که فیلم در سال ۱۹۳۱ به پایان رسید، خواستار تغییرات زیادی در آن شد، از جمله پایانی که در آن کامونتی دستگیر، محاکمه، محکوم و اعدام شود. علاوه بر آن خواست که زیرنویس عنوان فیلم «شرم یک ملت» باشد. هیوز فیلم را برای چندین هیئت سانسور ایالتی فرستاد، و گفت امیدوار است نشان داده باشد که فیلم برای مبارزه با «تهدید گانگستر(ها)» ساخته شده است. پس از آنکه نتوانست موافقت هیئت سانسور نیویورک را جلب کند (حتی پس از تغییرات)، از آن شکایت کرد و برنده شد، و توانست فیلم را کمابیش به همان شکلی که می‌خواستند پخش کند. زمانی که سایر سانسورگران محلی از پخش نسخه تدوین‌شده جلوگیری کردند، اداره هیز جیسون جوی را برای اطمینان دادن به آنان فرستاد: دوره فیلم‌های گانگستری از این دست تمام شده است.