علی جوهری

معنی کلمه علی جوهری در لغت نامه دهخدا

علی جوهری. [ ع َ ی ِ ج َ هََ ] ( اِخ ) ابن اسماعیل بغدادی ، معروف به رکاب سالار و ملقّب به علم الدین و مکنّی به ابوالحسن. رجوع به علم الدین جوهری شود.
علی جوهری. [ ع َی ِ ج َ هََ ] ( اِخ ) ابن جعدبن عبید هاشمی جوهری بغدادی ( از موالی جوهریان )، مکنّی به ابوالحسن. محدث و حافظ و از مردم بغداد بود. به سال 133 هَ. ق. متولد شد و در ماه رجب 230 هَ. ق. درگذشت. وی از شعبة و ابن ابی ذئب و دیگران روایت کرد. او راست : مسند، در حدیث. ( از معجم المؤلفین بنقل از الاعلام زرکلی ج 5 ص 76. شذرات الذهب ابن عماد ج 2 ص 68. فهرس المخطوطات المصوره سید ج 1 ص 100. فهرس مخطوطات الحدیث بالظاهریة ). در منتهی الارب آمده است که «علی بن جعد» از محدثان بود.
علی جوهری. [ ع َ ی ِ ج َ هََ ] ( اِخ ) ابن داودبن ابراهیم جوهری ، مشهور به ابن صیرفی. وی مورخ بود ( 819-900 هَ. ق ). او راست : 1 - انباءالهصر فی أبناء العصر. 2 - نزهةالنفوس و الابدان فی تواریخ الزمان. ( از معجم المؤلفین بنقل از کشف الظنون ص 1949. التعریف بالمورخین عراوی ج 1 ص 251. جولة فی دورالکتب الامیر کیه کورکیس عواد ص 80. فهرس المخطوطات المصوره لطفی عبدالبدیع ج 2 ص 35. هدیةالعارفین ص 739 ).
علی جوهری. [ ع َ ی ِ ج َ هََ ] ( اِخ ) ابن داودبن سلیمان جوهری مصری شافعی ، ملقّب به نورالدین. نحوی بود و به سال 887 هَ. ق. درگذشت. اوراست : شرح الفیه ابن مالک. ( از معجم المؤلفین بنقل از ایضاح المکنون ج 1 ص 120. هدیةالعارفین ج 1 ص 737 ).

معنی کلمه علی جوهری در فرهنگ فارسی

ابن داود بن سلیمان جوهری مصری شافعی ملقب به نورالدین نحوی بود و بسال ۸۸۷ قمری درگذشت

جملاتی از کاربرد کلمه علی جوهری

امامزاده هفده‌تن از ابنیه قرن یازدهم هجری است که در زمان شاه عباس اول صفوی احداث گردیده و به شماره ۲۹۰ آثار باستانی به ثبت رسیده‌است. بقعه هفده‌تن بر طبق کتیبه سر در آن در سال ۱۰۳۲ هجری قمری ساخته شده‌است. بر روی بنای هشت گوش گنبد کاشی کاری باشکوهی قرار گرفته‌است که از لحاظ ساختمانی و تزئین کاشیکاری بسیار جالب و زیبا است. در وسط حیاط هفده‌تن دم در ورودی کتیبه کاشی معرق نفیسی هست و دم در، چوب منبت کاری شده زیبایی به چشم می‌خورد که کار استاد عبدالحسین (پدر استاد علی آقا معظمی) است. روی این چوب، آیات قرآن و گل بوته به شکل پنجره احداث شده و از این حیث یکی از شاهکارهای منحصر به فرد دوران گذشته به‌شمار می‌رود. در داخل حرم (دور گنبد) کتیبه منظوم ارسی مفصلی در چاپلوسی و مدح شاه عباس اول صفوی نوشته‌اند. امامزاده هفده‌تن ۴ درب و ۳ سرراهی زیبا و با عظمت دارد که در اطراف آن کتیبه زیبایی به خط غیاث الدین علی جوهری شیرازی نوشته شده‌است. بقعه از جمله کارهای بسیار زیبای معماری عهد صفویه و به دستور سردار امامقلی خان ساخته شده‌است و دارای کاشیکاری معرق و منقوش و دارای کتیبه به خط کوفی است. طبق شجره نامه موجود در اداره اوقاف و هفده‌تن (که بی‌نیاز از نقد و پژوهش نیست).