سویدان

معنی کلمه سویدان در لغت نامه دهخدا

سویدان. [ س ُ وَ ] ( اِ ) خاک گور. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه سویدان در فرهنگ فارسی

خاک گور

جملاتی از کاربرد کلمه سویدان

روزگار تلخ (به ترکی استانبولی: Acı Hayat) مجموعهٔ تلویزیونی در ژانر درام و اکشن ساخت ترکیه‌ و تهیه‌کنندگی عثمان سیناو به کارگردانی عبدالقادر جیلان اده است. کنعان ایمیرزالی‌اوغلو، سلین دمیرآتار، اغوز گاللی، ابرو کوجاعا، احمد ینیلمز و مراد سویدان در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این مجموعه از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ از شبکه شو تی‌وی ترکیه پخش شد. این مجموعه شامل ۲ فصل است که پس از پخش ۵۹ قسمت پایان یافت. لازم به ذکر است که این سریال محبوب‌ترین سریال بین مردم ترکیه و سایر کشورها شده‌است.
نام من فرح یک مجموعه تلویزیونی ترکی درام با حق امتیاز O3 Medya است که نخستین قسمت آن در ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ از شبکه فاکس (ترکیه) به کارگردانی رجایی کاراگوز و آدم دمیر و نویسندگی دنیز دارگی، جم گورگچ، جنک بوغاتور، سردار سویدان، توپراک کارااوغلو و سدا چالیشیر کارااوغلو پخش شد. این سریال برگرفته از سریال تلویزیونی ساخت آرژانتین به نام La chica que limpia ساخت سال ۲۰۱۷ است.
یوآف گالانت در یافا زاده شد و والدین او مهاجران یهودی اهل لهستان بودند. مادر او، فروما، از بازماندگان هولوکاست بود که در کودکی یکی از مسافران پناهندهٔ سوار بر اس‌اس اکسدس بود. فروما به‌همراه سایر پناهندگان سوار بر اکسدس توسط بریتانیا به هامبورگ برگردانده شد و در سال ۱۹۴۸ به اسرائیل رسید. فروما در حرفهٔ پرستاری فعالیت می‌کرد. پدر او، مایکل، به‌عنوان یک پارتیزان در جنگ با نازی‌های در جنگل‌های اوکراین و بلاروس حضور داشت و او نیز در سال ۱۹۴۸ به اسرائیل مهاجرت کرد. او در جنگ ۱۹۴۸ اعراب و اسرائیل در تیپ گیواتی، از جمله در واحد روباه‌های سامسون خدمت کرد و به‌عنوان یکی از بهترین تک‌تیراندازهای نیروهای دفاعی اسرائیل شناخته می‌شد. او در عملیات یوآف شرکت داشت و در این عملیات نخستین سربازی بود که به دژ عراق سویدان نفوذ کرد. او نام فرزند خود را از این عملیات گرفته است. خانوادهٔ گالانت در دوران جوانی او به گیواتائیم نقل مکان کردند و او در آنجا در دبیرستان دیوید کالای به تحصیل مشغول شد. او مدرک بی‌ای خود در رشتهٔ بازرگانی و مدیریت اقتصادی را از دانشگاه حیفا دریافت کرد.