سوره غاشیه

معنی کلمه سوره غاشیه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] هشتاد و هشتمین سوره قرآن، سوره «غاشیه» است. انتخاب نام «غاشیه» برای این سوره به تناسب نخستین آیه این سوره است؛ چون در آیه اول این سوره کلمه «الغاشیه» آمده است. هل اتاک حدیث الغاشیه ؛آیا داستان غاشیه (روز قیامت که حوادث وحشتناکش همه را فرا می گیرد) به تو رسیده است؟!
«غایشه» از ریشه" غشاوه" به معنی پوشاندن و فراگیرنده و همگانی؛ و یکی از نام های روز قیامت است که در آیه نخست این سوره ذکر و برای نام سوره انتخاب شده است. آن روز، فراگیرنده و احاطه کننده مردم از نظر هراس و وحشت و از نظر محاسبه و بررسی اعمال است، که ناگهان همه را در بر می گیرد. گفته شده: این سوره به شهادت سیاقی که آیاتش دارد در مکه نازل شده است.
محتوای سوره
در فضیلت این سوره از رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم نقل شده است: کسی که سوره غاشیه را قرائت می کند خدوند د ر حسابرسی روز قیامت به او آسان می گیرد. تلاوت سوره غاشیه در رکعت دوم نماز صبح روزهای دوشنبه و پنج شنبه و نیز نماز عیدین مستحب مؤکد است. امام صادق علیه السّلام نیز فرموده اند: هر کس در نمازهای واجب یا نمازهای مستحب خود سوره غاشیه را تلاوت نماید و به این کار مداومت نماید خداوند به رحمت خود در دنیا و آخرت او را می پوشاند و در روز قیامت از عذا ب دردناک آتش ایمن می دارد.
ویژگی های سوره
...
[ویکی شیعه] سوره غاشیه هشتاد و هشتمین سوره و از سوره های مکی قرآن که در جزء سی ام قرآن جای گرفته است. غاشیه به معنای پوشاندن و یکی از نام های قیامت است. این سوره با توصیفی از بهشت و دوزخ، از احوال و عاقبت کار منکران و نیز از خشنودی، شادابی و رستگاری مؤمنان سخن می گوید و انسان ها را به تفکر در شگفتی های آفرینش فرا می خواند. در فضیلت این سوره از پیامبر اسلام(ص) آمده اگر کسی سوره غاشیه را قرائت کند، خداوند در حسابرسی روز قیامت بر او آسان می گیرد.
این سوره را غاشیه می نامند، زیرا در آغازِ آن از غاشیه سخن گفته است. غاشیه به معنای پوشاندن و یکی از نام های قیامت است. انتخاب این نام برای قیامت به سبب آن است که حوادث وحشتناکش ناگهان همه را زیر پوشش خود قرار می دهد.
سوره غاشیه جزو سوره های مکی و در ترتیب نزول شصت و هشتمین سوره ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی هشتاد و هشتمین سوره است و در جزء سی ام قرآن قرار دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه سوره غاشیه

بنا به گفته عبدالرشید عمر، غالب فقهای اسلامی امروزی به در نظر گرفتن ارتداد به عنوان جرمی که سزاوار کیفر مرگ است همچنان ادامه می‌دهند. برخی در اسلام ارتداد را شکلی از جرم دینی در نظر می‌گیرند، اگرچه باقی این‌طور نمی‌دانند. دیگران استدلال می‌کنند که کیفر مرگ، مجازاتی ناشایسته است، با فرمان‌های کتبی قرآنی، همچون «هیچ اکراهی در دین نیست» یا آیات ۲۱–۲۲ سوره غاشیه ناسازگار است؛ و/یا این که این قانونی بشرساخته است که در جامعه اسلامی اولیه، برای این که چیزی معادلِ فرار یا خیانت را جلوگیری و مجازات کند وضع گردید، و فقط هنگامی اعمال این قانون درست است که ارتداد به مکانیسم اغتشاش و نافرمانی عمومی تبدیل گردد (فتنه را ببینید). بنا به گفته خالد أبو الفضل، مسلمانان میانه‌رو باور ندارند که ارتداد نیازمند مجازات است. منتقدان استدلال می‌کنند که کیفر مرگ یا مجازاتی دیگر برای ارتداد در اسلام، نقض حقوق بشر جهانی، و مسئله آزادی دین و وجدان می‌باشد.