سارج

معنی کلمه سارج در لغت نامه دهخدا

سارج. [ رَ ] ( اِ ) جانوری است خوش آواز، و آن را سار نیز خوانند. ( جهانگیری ). سارجه. سارک. ساری.همان سار یعنی مرغ خردتر از فاخته که آواز خوش داردو بعضی او را هزاردستان گویند. ( رشیدی ). نوعی از سار است ، و آن جانوری باشد سیاه و پر خط و خال و کوچکتر از فاخته و آواز خوش دارد و آواز او را بصدای رباب چار تاره تشبیه کرده اند. ( برهان ) ( آنندراج ). جانوری است پرنده که آواز او را به آواز چارتار تشبیه کرده اند. و آن را سار، و سر، و سارحه ، و ساری ، و سارک نیز گویند. ( شرفنامه منیری ). سودانیه. سار ملخ خوار.

معنی کلمه سارج در فرهنگ عمید

= ساری۱

معنی کلمه سارج در فرهنگ فارسی

( اسم ) پرنده ایست کوچک از تیره سبکبالان از گروه دندانی منقاران قدش کمی از گنجشک بزرگتر ولی از قمری کوچکتر است . رنگ پرهای بدنش برنزی مایل به زرد میباشد. پرنده ایست حشره خوار و اجتماعی و چون آفت ملخ است برای زراعت مفید میباشد . در حدود ۶ گونه از آن شناخته شده و در ایران فراوانست . یا سار سیاه گونه ای سار که در نواحی گردن و سرو کناره بالها و در انتهای دم دارای پرهای تیره و بقیه پرهایش قرمز رنگ است و جثه اش هم از سار معمولی کمی بزررگتر است و در دفع ملخ بسیار مفید است . در نواحی آسیای صغیر و آسیای مرکزی و ایران میزید .

جملاتی از کاربرد کلمه سارج

معماری قلعه ارشق بر روی صخره طبیعی و دامنه‌های اطراف آن می‌باشد. دیواره قلعه، صخره خطرناک عمودی شکل طبیعی بوده، گویا بدست بشر صخره‌ها پیرایش یافته‌اند علت پیدایش این صخره‌های عمیق در منطقه فوران کوه آتشفشانی سبلان و فرسایش طبیعی بوده‌است. صعود به قلعه فقط از ضلع جنوب شرقی آن امکان‌پذیر می‌باشد و این قلعه از نظر پلان معماری شباهت زیادی به معماری قلعه قهقه و قلعه بابک دارد. دارای چندین برج مدور در دور قلعه با مصالحی از سنگ‌تراش خورده و سارج بوده، تنها قسمتی از این معماری باقی مانده، و در قسمت فوقانی قلعه خرابه‌هایی از بناهای سنگ و آب‌انبارهای سنگی که توسط انسانهای دوره تاریخی کنده و ساخته شده، شکوه و عظمت زیبایی قلعه می‌باشد به چشم می‌خورد. معماری قلعه ارشق با گذشت زمان در اثر عوامل طبیعی و انسانی تخریب شده و میراث فرهنگی در صدد بررسی مطالعات باستان‌شناسی و حفظ و احیاء آن می‌باشد. با توجه به نوع معماری مواد فرهنگی موجود در قلعه، می‌توان استناد نمود که بنیان اولیه این قلعه به اوایل دوره اشکانیان بر می‌گردد، و در دورانهای مختلف اسلامی و تاریخی از جمله دوره ساسانی، سلجوقی و ایلخانی، با توجه به آثار باقی‌مانده از آن‌ها به عنوان قلعه نظامی و دفاعی در مقابله با هجوم بیگانگان چندین قرن استفاده شده‌است.
این مسجد تاریخی در روستای اراضی واقع شده است و مساحت آن حدود ۲۰۰ متر مربع و قدمت آن حدود ۷۰۰ سال میباشد. بافت مسجد تماما آجر است و به همین خاطر به مسجد آجری معروف شده است. مصالح به کار رفته در این بنا سارج است.
در داستان «یک سال بعد» کیرکه جادوگر مینروا را طلسم می‌کند تا تغییر قالبش به اختیار خودش باشد؛ اگرچه همچنان در هردو حالت توانایی‌های چیتا را دارد. مینروا سه چیتای واقعی را کنترل کرده و هنوز سرعت ماورایی خود را دارد و چندین بار در مبارزه، کمند طلایی را از دانا تروی می‌دزدد. بعدها در لیگ عدالت آمریکا ویژه عروسی او را می‌بینیم که همراه با لکس لوتر و جوکر، یک لیگ بی‌عدالتی جدید را تشکیل می‌دهد. او در مجموعه محدود تلاش رستگاری نیز ظاهر می‌شود. بعدها در بحران نهایی: مقاومت به نیروهای مات می‌پیوندد تا درمقابل دارک‌ساید طغیان کند و مدت کوتاهی با اسنپر کار رابطه برقرار می‌کند. در داستان زن شگفت‌انگیز، مشخص می‌شود که باربارا قدرتی است که پشت انجمن سری قرار گرفته و مسئول خلق جنوساید است. او کاری می‌کند که متحدش دکتر سایکو جای سارج استیل را بگیرد و رئیس دپارتمان امور فرا انسان‌ها شود.