راس السرطان

معنی کلمه راس السرطان در لغت نامه دهخدا

رأس السرطان. [ رَءْ سُس ْ س َ رَ ] ( اِخ ) محلی که محاذات اول برج سرطان واقع شده و منتها بعد آفتاب از خط استوا در طرف شمال این محل است و مطابق اول فصل تابستان و سوم تیرماه جلالی میباشد. ( ناظم الاطباء ). سر سرطان و نقطه انقلاب تابستانی. ( از التفهیم مقدمه ص 167 ). مداری که بفاصله 23 درجه و 27 دقیقه و 6 ثانیه در شمال خط استوا قرار دارد بمدار رأس السرطان معروف است زیرا اشعه آفتاب روز اول تابستان ( سرطان = تیر ) در نیمکره شمالی بنقاط واقع در روی این مدار عمودی میتابد. رجوع به التفهیم ص 187 شود.

معنی کلمه راس السرطان در فرهنگ معین

( رأس السرطان ) ( ~ُ لْ سَ رَ ) [ ع . ] (اِمر. ) بخشی از منطقة البروج به محاذات اول برج سرطان . ورود خورشید به این منطقه ، اول تابستان است .

معنی کلمه راس السرطان در فرهنگ عمید

آن قسمت از منطقة البروج که در محاذات اول برج سرطان و نهایت دوری آفتاب از خط استوا در طرف شمال در این نقطه و مطابق اول فصل تابستان است.

معنی کلمه راس السرطان در فرهنگ فارسی

بخشی از منطقه البروج بمحاذات او برج سرطان .هرگاه آفتاب بدین نقطه رسد نهایت بعد آنست از خط استوا از سوی شمال و آن مطابق اول تابستان است . یا مدار راس السرطان .بهنگام انقلاب صیفی آفتاب بالای خطی که در ۲۳ درجه و۲۷ دقیقه و ۳٠ ثانیه در شمال خط استوا قرار دارد میرسد .این خط را مدار راس السرطان گویند.

جملاتی از کاربرد کلمه راس السرطان

کیش دارای آب و هوای نیمه استوایی بسیار خشک است. در یک بازه زمانی ۸ ساله، میانگین بارندگی سالانه در کیش ۱۴۵ میلیمتر (۵۴٪ در زمستان، ۲۸٪ در پاییز، ۱۴٪ در تابستان و ۲٪ در بهار) بوده‌است و میانگین دمای سالانه آن ۲۶٫۶ درجه سلسیوس بوده‌است. رطوبت نسبی کیش آن را به جز در فصول سرد سال مانند جزیره‌ای دریایی کرده‌است. رطوبت در اکثر فصول سال تقریباً ۶۰ درصد است. در ماه‌های مهر تا فروردین، آب و هوای کیش معتدل و از ۱۸ تا ۲۵ درجه سلسیوس متغیر است. داده‌های آماری موجود در آرشیو منطقه آزاد کیش کیش نشان می‌دهد که دمای جزیره از خیلی گرم تا نسبتاً گرم متغیر است که با رطوبت نسبتاً زیاد همراه است و اغلب با بارندگی‌های شدید در زمان کوتاه در فصول خاص در هم می‌آمیزد. به استثنای برخی از مناطق ساحلی جنوب شرقی و چند جزیره دیگر در خلیج فارس، جزیره کیش بیشترین ساعات آفتابی را در منطقه دارد که تقریباً ۳۱۰۰ ساعت در سال است. بر اساس طبقه‌بندی اقلیمی و شرایط کلی آب و هوا، نزدیکی کیش به راس السرطان و قرار گرفتن آن در معرض سیستم‌های پرفشار گرمسیری و همچنین موقعیت آن در میان آب‌های گرم و کم‌عمق، به این معنی است که این جزیره در بیشتر اوقات سال گرم و مرطوب است.