ذوالحلیفه
معنی کلمه ذوالحلیفه در دانشنامه اسلامی
ذوالحُلَیفَه در هشت کیلومتری جنوب مسجد النبی صلّی اللّٰه علیه و آله قرار دارد و امروزه با توجه به توسعه مدینه در حاشیه شهر، قرار گرفته است.
میقات مردم مدینه در حال اختیار
ذوالحلیفه در حال اختیار (بدون ضرورت)، میقات عمره تمتّع و عمره مفرده برای مردم مدینه و کسانی است که از مدینه به مکه می روند.
میقات مردم مدینه در حال اضطرار
میقات مردم مدینه در حال ضرورت، مانند بیماری و ناتوانی، جُحفه است.
حدود میقات ذوالحُلَیفَه
...
[ویکی فقه] ذوالحُلَیفَه، از میقاتهای عمرۀ تمتّع می باشد.ذوالحلیفه در هشت کیلومتری جنوب مسجد النبی صلّی اللّٰه علیه و آله قرار دارد و امروزه با توجه به توسعۀ مدینه در حاشیۀ شهر قرار گرفته است. عنوان یاد شده در باب حج به کار رفته است.
ذوالحلیفه در حال اختیار (بدون ضرورت) میقات عمرۀ تمتّع و عمرۀ مفرده برای مردم مدینه و کسانی است که از مدینه به مکّه می روند.در اینکه میقات، خصوص مسجدِ واقع در این محل است که معروف به «مسجد شجره» است یا اعم از مسجد و اطراف آن، اختلاف است.
حکم جنب و حائض در احرام از ذوالحلیفه
بنابر قول نخست، جنب و حائض، بنابر تصریح گروهی از فقها باید در حال عبور از مسجد محرم شوند و در صورت عدم امکان، از بیرون مسجد محرم می گردند. برخی گفته اند: در این صورت، احرام را تا جُحفه به تأخیر انداخته و در جحفه محرم می شوند. برخی نیز احتیاط را در جمع بین آن دو (احرام از بیرون مسجد و تجدید آن در جحفه) دانسته اند. بعضی هم گفته اند: حائضی که از حیض پاک شده و نیز جنب در صورتی که نتوانند در حال عبور از مسجد محرم شوند و برای غسل دسترسی به آب نداشته باشند و امکان صبر تا پیدا شدن آب نیز نباشد، جهت دخول به مسجد، تیمّم کرده و در داخل مسجد محرم می شوند.
میقات مردم مدینه در حال ضرورت
میقات مردم مدینه در حال ضرورت، مانند بیماری و ناتوانی، جحفه است.
[ویکی اهل البیت] ذوالحلیفه از میقات های عمره تمتّع به شمار می رود.
این مکان در هشت کیلومتری جنوب مسجد النبی صلی اللّه علیه و آله قرار دارد و امروزه با توجه به توسعه مدینه در حاشیه شهر قرار گرفته است.
ذوالحلیفه در حال اختیار (بدون ضرورت) میقات عمره تمتع و عمره مفرده برای مردم مدینه و کسانی است که از مدینه به مکه می روند.
در این که میقات، خصوص مسجدِ واقع در این محل است که معروف به «مسجد شجره» است یا اعم از مسجد و اطراف آن، اختلاف است.
بنابر قول نخست، جنب و حائض بنابر تصریح گروهی از فقها باید در حال عبور از مسجد محرم شوند و در صورت عدم امکان، از بیرون مسجد محرم می گردند.
برخی گفته اند: در این صورت، احرام را تا جُحفه به تأخیر انداخته و در جحفه محرم می شوند. برخی نیز احتیاط را در جمع بین آن دو (احرام از بیرون مسجد و تجدید آن در جحفه) دانسته اند.
بعضی هم گفته اند: حائضی که از حیض پاک شده و نیز جنب در صورتی که نتوانند در حال عبور از مسجد محرم شوند و برای غسل دسترسی به آب نداشته باشند و امکان صبر تا پیدا شدن آب نیز نباشد، جهت دخول به مسجد تیمم کرده و در داخل مسجد محرم می شوند.
میقات مردم مدینه در حال ضرورت، مانند بیماری و ناتوانی جحفه است.
جملاتی از کاربرد کلمه ذوالحلیفه
بر اساس روایات اسلامی، محمد پس از تهیهٔ وسائل سفر، پنج روز (به قول مقریزی) یا شش روز (به قول ابن حزم) مانده به پایان ذیقعده همراه یارانش از مدینه بیرون رفت. به قول دهخدا «پس نماز ظهر، در ذیالحلیفه گزارد و هنگام نماز ظهر احرام بست.» بنا بر برخی منابع دیگر تا ظهر فردای آن روز صبر کرد تا یاران و هدی از عقب برسند و با دو لباس جامه احرام ساخت: یک آزار و یک ردا. طبق روایاتی دیگر، او نماز ظهر پنجشنبه، شش روز از ذیقعده مانده را خواند و حرکت کرد و نماز عصر را در ذوالحلیفه خواند تا یاران و زنانش رسیدند. سپس «در مسجد ذوالحلیفه طرف راست هدی را به دست خویش اشعار کرد.» و به سمت قبله دو لنگهٔ کفش آویخت و به راه افتاد. در میقات، محمّد آداب احرام را به مردم آموخت. ابتدا غسل کرد و برای حج قِران مُحرم شد.
محمد پسر ابوبکر در سال دهم هجری در محلی به نام ذوالحلیفه میان راه مکه و مدینه متولد شد.
مسجد شجره یا مسجد ذوالحلیفه یا مسجد المیقات نام مسجدی در هشت کیلومتری جنوب مدینه قرار دارد. این مسجد، میقات کسانی است که از مدینه عازم حج یا عمره میشوند.
مسجد شجره در راه خروجی مدینه به سمت مکه، در فاصله هشت کیلومتری مسجد النبی در جنوب مدینه؛ سه کیلومتر پس از مسجد قبا، منطقه ذوالحلیفه است که مسجد شجره یا میقات یا ذوالحلیفه در آنجا قرار دارد.