دختران پیامبر

معنی کلمه دختران پیامبر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) از همسر خویش "خدیجه بنت خویلد" دارای چهار دختر بودند. دختر بزرگ ایشان با "ابوالعاص بن ربیع" و دختر دیگرشان "حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)" با "علی بن ابی طالب (علیه السلام)" ازدواج کردند و دو دختر دیگر آن حضرت، "رقیه" و "ام کلثوم" می باشند.
"رقیه" دومین دختر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) بود که مادرش خدیجه بنت خویلد است. پیش از اسلام با پسر عموی پدرش "عتبة بن ابولهب بن عبدالمطلب" ازدواج کرد. مادر عتبه "ام جمیل" دختر "حرب ابن امیه" که بعد از نزول سوره ی مبارکه «مسد» به «حمّالة الحطب» معروف گردید. پس از نزول سوره مبارکه «مسد» در مذمت "ابولهب" و همسرش، آنان فرزند خود عتبه را مجبور کردند تا همسر خود رقیه را طلاق دهد و به او گفتند: دختر محمد را رها کن. بطوری که ابولهب گفت: اگر همسرت را طلاق ندهی، با تو قطع رابطه می کنم. البته پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) قبلاً طلاق رقیه را از عتبه خواسته بود و خود رقیه نیز خواستار طلاق بود. لکن نزول سوره مسد و به دلیل مسلمان شدن رقیه، عتبه او را طلاق داد.
← ازدواج رقیه با عثمان بن عفان
"ام کلثوم" سومین دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) بود. او در زمان جاهلیت با "عتیبة ابن ابولهب" ازدواج کرد. زمانی که سوره مبارکه «مسد» در مذمت ابولهب و همسرش نازل شد، بزرگان قریش و پدر و مادر عتیبه از او خواستند که دختر محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) را رها کند و در مقابل او دختر "سعید بن عاص" را تزویج کند. او نیز ام کلثوم را طلاق داد و با دختر سعیدبن عاص ازدواج کرد.
← عاقبت کار عتیبه
۱. ↑ بلاذری، احمدبن یحیی، انساب الاشراف، ج۱، ص۴۰۱.
...

جملاتی از کاربرد کلمه دختران پیامبر

قرآن در آیاتی همچون آیهٔ ۱۴ سورهٔ حجرات میان ایمان و اسلام، و نتیجتاً مؤمن و مسلمان قائل به تمییز شده است: «اعراب گفتند ایمان آوردیم. بگو هرگز ایمان نیاوردید، ولی بگویید اسلام آوردیم. و هنوز ایمان درونِ دل‌هایتان نشده است. و اگر خدا و پیامبرش را فرمان بَرید از کرده‌هایتان چیزی کم نمی‌کند. خدا آمرزندهٔ مهربان است.» همچنین از صادق - پیشوای ششم شیعیان - آورده‌اند که «ایمان، اقرار و عمل است؛ ولی اسلام، اقرار بدونِ عمل.»[ت] در نتیجه بر مبنای این تمایز و تکیه بر ظاهر کلام، آیات یادشده اگر گفته نشود فقط مؤمنان عصر پیامبر، حداکثر زنان و دختران پیامبر و مؤمنان را مخاطب قرار داده است و نه همهٔ مسلمانان. با این همه در فقه تشیع، مؤمن به فرد شیعه، و مسلم یا مخالف به فرد سنّی گفته می‌شود و به‌طور کلی فقهای شیعه و سنی تمایزی میان مؤمن و مسلم از جهت احکام اسلامی قائل نشده‌اند.