داوری زنان

معنی کلمه داوری زنان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] داوری زنان، از دیرباز در فقه، مورد بحث و گفت وگو بوده است.
در میان فقیهان اهل سنّت ، از زمان پیدایش مذاهب، اختلاف نظر وجود داشته است. شماری آن را جایز دانسته اند، نه همیشه و در همه جا، بلکه در هر جا که شهادت آنان پذیرفته شود. یعنی هر موردی که بتوانند شهادت بدهند، می توانند قضاوت کنند.
دیدگاه فقهای شیعه
امّا در بین فقیهان شیعه ، چهار دیدگاه وجود دارد:شماری از فقیهان دوران نخست، در بر شماری ویژگیهای قاضی ، شرط مرد بودن را نیاورده اند که یا شرط نمی دانسته اند و یا این گزاره در آن زمان مورد بحث نبوده است.شماری به جایز نبودن فتوا داده اند، ولی بر این فتوا، دلیلی اقامه نکرده اند.شماری بر جایز نبودن فتوا داده اند و دلیلهایی بر آن اقامه کرده اند.شماری از فقیهان، دلیلهای جایز نبودن را ناتمام دانسته و نظر قطعی بر جایز بودن، یا نبودن ارائه نداده اند.
شرایط قاضی
مطالعه در شرایط قاضی، از آغاز تاکنون، به این نتیجه می رسیم که بر شمار شرایط، کم کم و دوره به دوره، افزوده شده است. در روزگاران نخست، اجازه امام، عقل و علم مطرح بود و از شرایط قاضی به شمار می رفته، ولی رفته رفته بر این شرایط، پاره ای شرطها افزوده شده است، از جمله، مرد بودن قاضی.
استدلال به جایز نبودن قضاوت زنان
...

جملاتی از کاربرد کلمه داوری زنان

زنان در چاد (انگلیسی: Women in Chad) کشوری محصور در خشکی در آفریقای مرکزی، ستون اصلی اقتصاد عمدتاً روستایی آن هستند و تعداد آنها از مردان بیشتر است. چاد کشوری با شیوه‌های فرهنگی گوناگون و غنی مانند مسابقات زیبایی مردانه با داوری زنان است. علیرغم تعداد بیشتر آنها در جمعیت عمومی، زنان بسیار کمی در سمت‌های دولتی وجود دارند و برابری جنسیتی در چاد وجود ندارد. بانک جهانی چاد را سومین کشور بد آفریقا برای برابری جنسیتی می‌داند. علاوه بر این، تعداد کمی از زنان هستند که به تحصیلات عالی می‌رسند، و بسیاری از کسانی که مدرک دانشگاهی دریافت می‌کنند در خارج از کشور این کار را انجام می‌دهند.