خاتون بارگاه

خاتون بارگاه

معنی کلمه خاتون بارگاه در لغت نامه دهخدا

خاتون بارگاه. ( اِخ ) از توابع طهران است و دارای معدن زغال سنگ میباشد.
خاتون بارگاه. ( اِخ ) دهی است در آمل. رجوع به سفرنامه مازندران رابینو بخش انگلیسی ص 41 شود.

معنی کلمه خاتون بارگاه در فرهنگ فارسی

دهی است در آمل .

معنی کلمه خاتون بارگاه در دانشنامه عمومی

قله خاتون بارگاه، قله ای در رشته کوه البرز مرکزی واقع در شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، شهر فشم و شمال شرقی روستای گرمابدر است و به ارتفاع ۳۸۵۰ متر از سطح دریا واقع شده است.
قله روی خط الراسی قرار دارد که از غرب به قله های گیزنو، خرسنگ ها، جانستون، ورزآب و برج امتداد می یابد و از شرق به قله اشتر و گردنه یونزا در جنوب دشت لار می رسد. اطراف این قله در جنوب شرقی قله های شیورکش، کاسونک و کافره قرار دارد و در جنوب قله های پیرزن کلوم، مهرچال و آتش کوه قابل مشاهده است.
در منتهی الیه دره ای که از فشم به سمت شمال شرق امتداد میابد و روستاهای آبنیک و گرمابدر در آن واقع اند و در نهایت به ارتفاعات حد فاصل این دره و دشت لار متصل می گردد و در موقعیت جغراقیایی ۳۵ درجه و ۵۹ دقیقه و ۴۱٫۶ ثانیه عرض جغرافیایی و ۵۱ درجه و۴۰ دقیقه و ۴۲٫۱ ثانیه طول جغرافیایی و در ارتفاع ۲۸۱۵ متر از سطح دریا و در محلی که معدن زغال سنگ و مواد معدنی دیگر در آنجا وجود دارد محوطه وسیعی واقع شده که به خاتون بارگاه شهرت دارد؛ و کوه های شمال و شمال شرق آن نیز با همین عنوان نامیده می شود.
در سمت شمال غرب این محوطه دو صخره سنگی در امتداد شرق و غرب یکدیگر قرار دارد که یکی از آن آب رود کوچکی به سمت جنوب و سپس غرب جریان می یابد. در بدنه شرقی صخره غربی و به ارتفاع حدود۱۰متراز کف دره دهانه غاری مشاهده میشودکه حدود ۳۵متر طول ان بوه و جز سنگ و خاک در ان چیزی در ان مشاهده نمی شود.
در بین اهالی شایعات فراوان و متنوعی در خصوص این غار و گنج های نهفته در آن و جایگاه و بارگاه خاتون خواهر رستم بودن آن وجود دارد که به نظر تخیلی و خالی از واقعیت می باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه خاتون بارگاه

دشت لار یا لار در کوهپایهٔ قله دماوند واقع شده که در تقسیمات کشوری بخش شمالی و شمال شرقی آن در بخش لاریجان شهرستان آمل استان مازندران و بخش جنوبی و جنوب غربی آن در لواسانات شهرستان شمیران استان تهران می‌باشد. دشت لار از شمال به کوه‌های شهرستان نور مازندران از شرق و شمال شرق به کوه دماوند، از جنوب شرق به ایرا، شهرستان دماوند و پلور مازندران از جنوب به افجه و امامه و لواسان بزرگ و از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر کشیده شده‌است. عنوان دشت لار در سال ۵۴ به عنوان پارک ملی لار تبدیل شد. وسعت لار در حدود ۷۳۵۰۰ هکتار است. از سال ۶۱ طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اداره می‌شود و از سال ۷۰ بعضی از مناطق آن برای شکار و تیراندازی ممنوع اعلام گردید. مختصات منطقه حفاظت شده لار ۵۴/۳۵ عرض شمالی و ۳۳/۵۱ طول شرقی است.