جشن ولادت پیامبر

معنی کلمه جشن ولادت پیامبر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جشن ولادت پیامبر (دیدگاه وهابیت). وهابیت برگزاری مراسم جشن و شادی در ایام میلاد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) و ائمه (علیهم السّلام)، قرائت قرآن، مدح رسول گرامی اسلام، و ائمه توسط شعرا و مداحان، اطعام و پخش غذا و پذیرایی از مردم در این گونه مراسم ها را به جشن و شادی یهود و نصارا تشبیه می کنند و آن را بدعت و حرام می دانند. سران وهابیت و پیروان آ نها، با این که ادعای پیروی از پیامبر نور رحمت حضرت محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله وسلّم) و دینش را دارند، اما عملاً ابزار محبت مسلمانان را به محضر آن حضرت به سخریه گرفته و به حرمت جشن و عید گرفتن در روز ولادت آن بزرگواران فتوا داده اند. در ادامه ابتدا برخی از سخنان و فتاوای سران وهابیت را در خصوص بدعت دانستن این جشن، ذکر می نماییم آنگاه به صورت مفصل به پاسخ آن خواهیم پرداخت.
ابن تیمیه از زمینه سازان فکری جریان وهابیت در این باره می گوید: ان اتخاذ هذا الیوم عیداً، محدثٌ لا اصل له، فلم یکن فی السلف لا من اهل البیت ولا غیرهم من اتخذ ذلک عیداً، حتی یحدث فیه اعمالا اذ الاعیاد شریعة من الشرائع فیجب فیها الاتباع لا الابتداع وللنبی خطب وعهود ووقائع فی ایام متعددة مثل یوم بدر وحنین والخندق وفتح مکة ووقت هجرته ودخوله المدینة وخطب له متعددة یذکر فیها قواعد الدین ثم لم یوجب ذلک ان یتخذ مثال تلک الایام اعیادا وانّما یفعل مثل هذا: النصاری الذین یتّخذون امثال ایام حوادث عیسی (علیه السّلام) اعیاداً او الیهود، وانما العید شریعة فما شرعه الله اتبع والا لم یحدث فی الدین ما لیس منه. وکذلک ما یحدثه بعض الناس اما مضاهاةً للنصاری فی میلاد المسیح، وامّا محبّة للنبی (صلی الله علیه وآله) وتعظیماً له. . فان هذا لم یفعله السلف، ولو کان خیراً محضاً او راجحاً لکان السلف احقَّ به مِنّا».
ابن تیمیه حرانی، احمد بن عبدالحلیم، اقتضاء الصراط المستقیم مخالفة اصحاب الجحیم، ج۲، ص۱۲۳.
«بن باز» از مفتیان فقید وهابیت است. درباره حکم جشن ولادت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) از وی سؤال شده که در پاسخ، این جشن را بدعت شمرده است. متن استفتاء و پاسخ او به نقل عبدالرحمان بن اسماعیل ابوشامه در کتاب «الباعث علی انکار البدع» این است: السؤال الاول: الحمد لله والصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله وصحبه ومن اهتدی بهداه اما بعد فقد تکرر السؤال من کثیر عن حکم الاحتفال بمولد النبی (صلی الله علیه وسلم) والقیام له فی اثناء ذلک والقاء السلام وغیر ذلک مما یفعل فی المولد. والجواب ان یقال لا یجوز الاحتفال بمولد الرسول (صلی الله علیه وسلم) ولا غیره لان ذلک من البدع المحدثة فی الدین لان الرسول (صلی الله علیه وسلم) لم یفعله ولا خلفاؤه الراشدون ولا غیرهم من الصحابة رضوان الله علی الجمیع ولا التابعون لهم باحسان فی القرون المفضلة وهم اعلم الناس بالسنة واکمل حبا لرسول الله (صلی الله علیه وسلم) ومتابعة لشرعة ممن بعدهم وقد ثبت عن النبی (صلی الله علیه وسلم) انه قال من احدث فی امرنا هذا ما لیس منه فهو رد ای مردود علیه وقال فی حدیث آخر علیکم بسنتی وسنة الخلفاء الراشدین المهدیین من بعدی تمسکوا بها وعضوا علیها بالنواجذ وایاکم ومحدثات الامور فان کل محدثة بدعة وکل بدعة ضلالة.
ابوشامة، عبدالرحمن بن اسماعیل، الباعث علی انکار البدع والحوادث، ج۱، ص۱۰۷، تحقیق:عثمان احمد عنبر،، دار النشر:دار الهدی - القاهرة، الطبعة:الاولی، ۱۳۹۸ - ۱۹۷۸.
از سخنان ابن تیمیه و بن باز (مفتی وهابی) استفاده می شود که جشن ولادت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) و برگزاری مراسم، بدعت است؛ زیرا: اولا: خود رسول خدا این کار را انجام نداده و در خطبه ها و سخنانش نیز به آن نپرداخته است؛ ثانیا: خلفاء، صحابه و تابعان نیز برای کسی جشن تولد نگرفته اند؛ ثالثا: نصارا و یهود چنین مراسمی را برگزار می کنند، و اگر مسلمانان چنین جشنی داشته باشند، شبیه یهود و نصارا شده و کارشان بدعت و حرام است.
پاسخ های شبهه
...

جملاتی از کاربرد کلمه جشن ولادت پیامبر

در ۱۹۴۴ میلادی، در مراسم جشن ولادت پیامبر اسلام در مسجد مشهور امام‌حسین تلاوت کرد؛ این تلاوت که شامل سوره‌های تحریم و حاقه بود، به صورت مستقیم از رادیو پخش شد و باعث شهرت بیش از پیش شیخ مصطفی شد.