ترکه اصفهانی

معنی کلمه ترکه اصفهانی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ترکه اصفهانی (ابهام زدایی). واژه ترکه ممکن است در معانی ذیل به کار رفته و یا اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: معانی• ترکه (فقه)، به معنای اموال و حقوق بر جای مانده از میت و دارای کاربردهای فقهی در ابوابی مانند طهارت، زکات، خمس، دین، تفلیس، حجر، وصیت و ارث اعلام و اشخاص• آل ترکه، از خانواده های نامی دین و دانش در ایران، دارای معروفیت دو قرن در اصفهان • علی یزدی ترکه اصفهانی، از دانشمندان قرن دهم هجری در اصفهان• جلال الدین محمد ترکه اصفهانی، از بزرگان آل ترکه در اصفهان و از معاصران شاه عبّاس صفوی• خواجه افضل الدین محمد صدر ترکه اصفهانی، یکی از سرشناسان سلسله آل ترکه در قرن نهم هجری• خواجه حبیب اللّه ترکه اصفهانی، از دانشمندان و قضات اصفهان در قرن دهم هجری• خواجه قاسم علی ترکه اصفهانی، از صاحب منصبان عهد صفویّه• ضیاءالدین علی ترکه اصفهانی، از علما و شعرای اصفهان در قرن ده هجری• ابوالهادی ترکه اصفهانی، از فضلای اصفهان در قرن یازدهم هجری• صائن الدین علی بن محمد ترکه اصفهانی، از معروف ترین افراد آل ترکه و از دانشمندان قرن نهم هجری در اصفهان• خواجه عنایت ترکه اصفهانی، از طائفه آل ترکه و برادر خواجه قاسم علی ترکه
...

جملاتی از کاربرد کلمه ترکه اصفهانی

ابوالقاسم مقدمات علوم را در استرآباد فراگرفت، ولی بعداً برای تحصیل به قزوین و سپس اصفهان رفت و نزد علامه چلبی بیک تبریزی که از شاگردان افضل‌الدین محمد ترکه اصفهانی بود به تحصیل فلسفه و علوم دیگر پرداخت. در اصفهان شفا را تدریس می‌کرد و کسانی مانند آقا حسین خوانساری و ملّا رجبعلی تبریزی از شاگردان او بودند. اما بعداً به خاطر اینکه محیط فکری و علمی آن روزگار با روحیه آزادی‌طلب و تقلیدناپذیر او سازگاری نداشت، مانند استادش چلبی‌بیک تبریزی و بسیاری دیگر از اهل علم و ادب و عرفان و هنر عازم هندوستان - که دارای محیطی آزاد و به دور از تعصب بود - شد. در هند ظاهراً اغلب با آرا و عقاید هندوان و برهمنان هم آشنایی یافت و در بین آثار منسوب به وی رساله‌ای هم به نام «شرح جوگ با سشت» هست که در واقع حاشیه‌ای بر ترجمه فارسی این اثر و به هر حال حاکی از این آشنایی است. سفرهای متعدد او به هند، اگر بتوان بر روایات مولف دبستان المذاهب اعتماد کرد، ظاهراً وی را با فرقه آذر کیوانیه نیز آشنایی داده باشد اما به نظر نمی‌آید منجر به گرایش وی به عقاید آن جماعت شده باشد. به علاوه هند در آن زمان برای اکثر مستعدان عصر جاذبۀ فوق‌العاده داشته و مسافرت حکیم متأله اصفهان به سرزمینی که در آن ایام شعرا و نویسندگان دائم از اصفهان و خراسان و شیراز بدانجا عزیمت می‌کردند نباید امری غیرعادی و متضمن تمایل خاص وی به عقاید و تعالیم هندوان تلقی گردد.