بنی مطلب

معنی کلمه بنی مطلب در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بنی مطّلب. بنی مطّلب به فرزندان مطّلب بن عبد مناف، برادر هاشم، جدّ اعلای رسول خدا صلّی اللّه علیه وآله گفته می شود واز این عنوان، به مناسبت در باب های زکات، خمس و وصیت یاد شده است..
از نسل عبد مناف تنها فرزندان هاشم (بنی هاشم)، مستحق خمس هستند و فرزندان مطّلب بنابر مشهور مستحق خمس نیستند و زکات بر آنان حلال است. احکام بنی مطّلب دروصیّت مال در وصیت مال به خویشان و نزدیکان رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله، اولاد هاشم و نوادگان وی داخل هستند. برخی بر شمول آن نسبت به اولاد مطّلب نیز تصریح کرده اند.
[ویکی فقه] بنی مطّلب به فرزندان مطّلب بن عبد مناف، برادر هاشم، جدّ اعلای رسول خدا صلّی اللّه علیه وآله گفته می شود واز این عنوان، به مناسبت در باب های زکات، خمس و وصیت یاد شده است..
از نسل عبد مناف تنها فرزندان هاشم (بنی هاشم)، مستحق خمس هستند و فرزندان مطّلب بنابر مشهور مستحق خمس نیستند و زکات بر آنان حلال است.
احکام بنی مطّلب دروصیّت مال
در وصیت مال به خویشان و نزدیکان رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله، اولاد هاشم و نوادگان وی داخل هستند. برخی بر شمول آن نسبت به اولاد مطّلب نیز تصریح کرده اند.

[ویکی حج] بنی مُطَّلِب تیره ای از قریش و از هم پیمانان بنی هاشم بودند، که نسب شان به مطلب بن عبدمناف می رسید. خاندان بنی مطلب از بزرگان مکه و ساکن پیرامون بیت الله الحرام بودند.
بنی مطلب در دوران جاهلیت، با قبایل دیگر برای به دست گرفتن مناصب مکه در ستیز بودند و موفق به کسب مناصب سقایت و رفادت شدند و در برخی از پیمان های دوران جاهلیت مثل پیمان مطیبین، پیمان لَعْقة الدم و... نیز حضور داشتند.
مطلبیان به سبب هم پیمانی و خویشاوندی با بنی هاشم، در حمایت از پیامبر(ص) همراه ابوطالب بودند و در محاصره بنی هاشم در شعب ابی طالب (هفتم تا دهم بعثت) با آن ها همراهی نمودند و علاوه بر آن در برخی از غزوات و سرایا پیامبر را همراهی کردند.

جملاتی از کاربرد کلمه بنی مطلب

از میان بزرگان اهل سنت، مالک و ابوحنیفه معنای اهل بیت را گسترش دادند تا شامل تمام بنی هاشم بشود و شافعی بنی مطلب را نیز به مصادیق اهل بیت افزود.
در کتاب تفسیر المیزان که تفسیر شیعی از علامه طباطبایی است و در کتاب احکام القرآن جصاص و تفسیر جلالین که از تفاسیر اهل سنت است دربارهٔ عبارت «عشیره اقربین» آورده شده‌است که «عشیره اقربین» مصداق نزدیک‌ترین خویشان است. دربارهٔ پیامبر اسلام که امر به انذار آنان شد، در تفاسیر، مصداق متفاوتی ذکر شده‌است. عده‌ای، آن‌ها را منحصر به بنی هاشم یا بنی عبدالمطلب دانسته و عده‌ای مصداق آنها را فقط بنی عبدالمطلب دانسته و گروهی نیز آن‌ها را بنی هاشم و بنی مطلب می‌دانند.