بلاط الشهدا

معنی کلمه بلاط الشهدا در لغت نامه دهخدا

بلاطالشهدا. [ ب َ طُش ْ ش ُ هََ ] ( اِخ ) نامی است که در مآخذ اسلامی به جنگ پواتیه داده شده است و آن در رمضان 114 هَ. ق. اکتبر 732م. بین شارل مارتل ( در رأس سپاهیان مسیحی فرانکها ) و عبدالرحمان غافقی ( حاکم مسلمان اسپانیا ) بوده است. این شکست پیشرفت مسلمانان را در فرانسه و اروپا متوقف ساخت. ( از دایرةالمعارف فارسی ).

معنی کلمه بلاط الشهدا در فرهنگ فارسی

نامی است که در ماخذ اسلامی به جنگ پواتیه داده شده است و آن در رمضان ۱۱۴ ق ٠ - اکتبر ۷۲۳ م ٠ بین شارل مارتل و عبدالرحمان غافقی بوده است ٠ این شکست پیشرفت مسلمانان را در فرانسه و اروپا متوقف ساخت ٠

جملاتی از کاربرد کلمه بلاط الشهدا

شاید بتوان به جرئت گفت که نقطه افول فتوحات مسلمانان شکست در نبرد بلاط الشهدا یا نبرد تور در فرانسه است. نبردی که گویا نقطه پایان نفوذ مسلمانان در اروپا است. اگرچه بعدها در عصر عثمانیان مسلمانان توانستند به وین و مجارستان هم دست پیدا کنند ولی می‌توان شکست در نبرد تور را نقطه افول موج اول فتوحات اسلامی نامید.
نبرد تور یا نبرد بلاط الشهدا، (به فرانسوی: Bataille de Tours) که نبرد پواتیه (به فرانسوی: Bataille de poitiers) نیز خوانده می‌شود، نبردی در ناحیه میان شهرهای پواتیه و تور در شمال فرانسه در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی پواتیه بود. در این نبرد از یک سو نیروهای پادشاهی فرانک به رهبری شارل مارتل و در سوی دیگر قوای خلافت اموی به فرماندهی عبدالرحمن الغافقی، فرمانده نظامی اندلس قرار داشتند. فرانک‌ها در این جنگ پیروز شده و الغافقی کشته شد.