ایق
معنی کلمه ایق در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه ایق
این کتاب بسیار کوتاهتر از کتاب بیان فارسی است و دارای ۱۱ واحد کامل است. باب این دو اثر را به اتمام نبرد و تکمیل آنها را به من یظهره الله سپرد. کتاب ایقان را تکمیل کننده کتاب بیان فارسی دانستهاند. براون معتقد است که بخشی از بیان فارسی توسط میرزا یحیی تکمیل شدهاست..
چو دهی وعده به تأکید و قسم حاجت نیست کان ایقان بود از لعل لبت لیت و لعل
پس از مدتی بهاءالله در اعتراض به سیاستهای برادرش از بغداد به سلیمانیه رفته و درویشی پیشه کرد. اما پس از دوسال دوباره به دعوت بابیها به بغداد برگشت. سیاست غیبت صبح ازل و نوشتههای بهاءالله مانند کتاب ایقان در بغداد باعث شدند که اکثر بابیها پیرو بهاءالله شده و او به عنوان رهبر بابیها شناخته شود. او سپس در سال ۱۲۴۲ خورشیدی مطابق با ۱۸۶۳ میلادی قبل از ترک عراق به قصد قسطنطنیه، در بغداد اعلان کرد که همان منیظهرهالله یا موعودی است که باب به آمدنش وعده دادهبود. احتمالاً تحت فشار دولت ایران، دولت عثمانی او را به استانبول و سپس به ادرنه تبعید کرد. در سال ۱۲۸۰، او جدایی خود از صبح ازل را اعلان نمود و خود را پیامبری مستقل معرفیکرد. عموم بابیان به وی گرویدند و از آن پس بهائی نامیده شدند.
عام را بوی حقیقت نگراید بمشام عطر خاصست که در طبله ایقان منست
در دیانت بهائی هدف از روزه مبارزه با هوای نفس است. در این ایام از طلوع تا غروب آفتاب از جمیع آنچه خوردنی،نوشیدنی، استعمال دخان، و حتی استفاده از صحبتها و گفتاری که مانع رشد قوای روحانی شخص است باید پرهیز کرد. نادر سعیدی در صفحه ۲۶۴ کتاب «پیامبر و تمدن» اشاره می کند به این که بهاءالله پیروی از احکامش را برای پیشرفت تعالیمش و جلب اعانت خداوند برای تکامل روحانی فرد میداند. سعیدی در تعالیم بهاءالله بین اعتقاد داشتن به پروردگار، قبول کردن دستورهاش و انجام آن دستورها یک نوع هماهنگی مییابد. اعمال نماز و روزه که بنا بر کتاب ایقان بهاءالله به عنوان آفتاب و ماه در آسمان دیانت یاد شده اند از اولین احکامی هستند که برای پیروان قرار گذاشته شده اند.
هم شک و هم ایقان منم، هم منع و هم احسان منم هم کفر و هم ایمان منم، هم مؤمن و ترساستم
بهاءالله، پایهگذار آیین بهائیت در بخش دوم کتاب ایقان جایی از خدا بهعنوان مادر یاد کردهاست:
کتاب ایقان یکی از آثار مهم بهاءالله است. وی این کتاب را اندکی قبل از اعلان رسالت خود در بغداد و در طی دو شبانه روز به رشته تحریر درآورد. کتاب ایقان بر نسبی بودن حقایق دینی، تداوم ظهور وحی در طول تاریخ، یگانگی انبیاء، جهانی بودن پیامشان، یکسانی تعالیم بنیادینشان، تقدیس کتب آسمانیشان و دو جنبه مقامشان (جنبه انسانی و الهی پیامبر) تأکید میکند؛ بی بصیرتی و انحراف پیشوایان دینی و علمای مذهبی را تقبیح میکند؛ متون تمثیلی عهد جدید، آیات غامض و متشابهات قرآن و برخی اخبار و احادیث اسلامی را، که باعث ایجاد سوء تفاهمات و دشمنی و اختلاف بین پیروان ادیان بزرگ جهان شدهاند، تشریح میکند. کتاب ایقان همچنین به بیان معانی مفاهیمی همچون رجعت، قیامت، خاتمیت، و رستاخیز میپردازد؛ شرایط ضروری برای سلوک عرفانی انسان را برمیشمرد و ادعای قائمیت سید علیمحمد باب را اثبات میکند.
از وظایف این مؤسسه بهطور کلی دو وظیفهٔ گسترش آموزههای بهائی و حفظ همبستگی جامعهٔ بهائیان که از وظایف ایادیان امرالله بود میتوان نام برد. اعضای این مؤسسه هیچگونه اختیار تقنینی، اجرایی و قضایی ندارند. آنها علاوه بر راهنمایی محافل روحانی، مشوق اقدام هستند، ابتکارات فردی را ترویج میدهند و یادگیری را در جامعهٔ بهائی به عنوان یک اصل اساسی ارتقاء میبخشند. مؤسسهٔ مشاورین، نقشی حیاتی در پیشبرد مصالح آیین بهائی ایفا میکند و بر حیات جامعهٔ بهائی از تودهٔ مردم تا سطح بینالمللی تأثیر میگذارد. نقطهٔ تمرکز اعضای مؤسسهٔ مشاورین، توانافزایی جامعهٔ بهائی برای طرحریزی برنامههای سیستماتیک، پیادهسازی آنها با تمام قوا و یادگیری از تجربهها در مسیر بنای آن تمدن جهانی است که بهاءالله ترسیم نمودهاست. مشاورین، عشق و ایقان را در قلوب اعضای جامعهٔ بهائی تقویت مینمایند، پیوندهای دوستی و وحدت را مستحکم میسازند، اصول و معیارهای اخلاقی مندرج در تعالیم بهائی را ترویج میدهند و افق بینش اعضای جامعه را وسعت میبخشند تا افراد بتوانند توان و نیروی خود را وقف سعادت و رفاه نوع انسان نمایند.
تا بدانی عجز خویش و جهل خویش تا شود ایقان تو در غیب بیش