امامت و مهدویت

معنی کلمه امامت و مهدویت در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] «امامت و مهدویت» اثر آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی، مجموعه مباحثی است پیرامون شخصیت، غیبت و ظهور حضرت مهدی(عج) که به زبان فارسی و در سال 1412ق، به منظور پاسخگویی به شبهات مطرح شده درباره امامت و ظهور امام زمان(عج)، نوشته شده است.
این اثر جلد سوم از مجموعه مقالاتی است که در چهارده مجلد با عنوان «امامت و مهدویت» منتشر شده است. این جلد مشتمل بر مقدمه مختصری از مولف، مقدمه ناشر و چهار بخش است.
نویسنده با بهره گیری از آیات و روایات شیعه و سنی و نهج البلاغه، ابتدا ولایت تکوینی و تشریعی را توضیح داده، سپس پیرامون شناخت امام(ع) بحث کرده و در ادامه به بیان مسائلی مربوط به امام(ع) پرداخته است؛ مسائلی از قبیل: وابستگی جهان به امام زمان(عج)، عقیده نجاتب خش (اعتقاد به ظهور امام مهدی(عج))، معنای ظلم، عدل و قسط، معرفی کتاب هایی که علمای اهل سنت درباره امام نوشته اند، طول عمر امام مهدی(عج)، ماجرای ولادت او و پاسخ به ده پرسش.
بخش نخست کتاب که بخش اعظم اثر را به خود اختصاص داده با عنوان «نوید امن و امان» در چهار بخش زیر، ارائه شده است:
1- پیرامون بشارت های آیات و روایات به ظهور حضرت مهدی(عج):
[ویکی فقه] امامت و مهدویت (کتاب). امامت و مهدویت، کتابی فارسی در معارف مهدوی است.
این اثر که نوشتۀ آیت اللّه شیخ لطف اللّه صافی گلپایگانی، (وی، نوزدهم ماه جمادی الاول ۱۳۳۷ ق در گلپایگان دیده به جهان گشود. مراحل تحصیلی خود را در گلپایگان، قم و نجف سپری کرد و از خرمن علمی اساتیدی چون آیات عظام خوانساری، حجت، صدر، بروجردی، گلپایگانی در قم، سید جمال الدین گلپایگانی، شیخ محمدعلی کاظمی و شیخ محمد کاظم شیرازی در نجف اشرف و پدر بزرگوارش در گلپایگان خوشه چید. حدود ۸۰ اثر ارزشمند نوشته که قسمتی از آن ها را به بحث درباره حضرت بقیة اللّه (علیه السلام) اختصاص داده است. ) از مراجع تقلید معاصر شیعه است، مجموعه ای از مقاله ها و رساله های علمی - تحقیقی است که در مناسبت ها و فرصت های گوناگون دربارۀ « ولایت و امامت عامه و خاصه» به ویژه امامت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، نوشته شده و پیش از آن، به صورت کتاب های جداگانه ای به چاپ رسیده بود.
بررسی موضوع امامت و مهدویت
نویسنده، با بهره گیری از آیات، روایات، منابع تاریخی و کلامی، موضوع امامت و مهدویت را به صورت مستدل و تحقیقی بررسی کرده است. وی در این مقاله ها که به طور عمده رویکرد کلامی دارند، به پاسخ گویی برخی شبهه ها پرداخته که در این حوزه پدید آمده است و سعی کرده است با دلیل های عقلی و نقلی، زوایای بحث ها را کنکاش کند.
تعداد جلدهای کتاب
این مجموعه، پس از تنظیم در سال ۱۳۸۰ ش، در دو جلد به چاپ رسیده است. جلد نخست، دربارۀ مباحث بنیادین امامت و جلد دوم، ویژۀ مباحث مهدویت است.
عناوین مطالب جلد نخست
...

جملاتی از کاربرد کلمه امامت و مهدویت

مفهوم انسان کامل دارای سرچشمه‌ای اسلامی است. اما باید شباهت آن با نظام گنوسی را مورد توجه قرار داد. مفاهیم انسان نخستین در آیین مزدکی، انسان قدیم در اندیشهٔ اهل قباله و انسان قدیم یا انسان ازلی در آیین مانوی نمونه‌هایی از شکل‌های دیگر این مفهوم هستند. انسان نخستین در عرفان ایرانی به انسان کامل در عرفان اسلامی شبیه است. به‌باور شدر پیشینهٔ انسان کامل ریشه در عرفان ایرانی دارد. آیین مانی با عنوان «باشندهٔ ازلی» از انسان نخستین نام برده که در جایگاه انسان کامل پنداشته می‌شود. تور آندره معتقد است که تکوین اندیشهٔ انسان کامل در اسلام با موضوع امامت در شیعه ارتباط دارد. برخی پژوهشگران معاصر مانند ماسینیون اعتقاد دارند که مفهوم انسان کامل در عرفان اسلامی دارای ریشه‌ای سامی است که با موضوعاتی مانند امامت و مهدویت ارتباط دارد. در قرآن و متون سده‌های اولیه اسلام عبارت انسان کامل وجود ندارد. اما ریشه‌های این مفهوم در قرآن و تفاسیر و برخی احادیث قدسی دیده می‌شود. محیی‌الدین بن عربی نخستین کسی است که عبارت انسان کامل را به‌صورت مکتوب در اواخر سدهٔ ششم هجری قمری استفاده کرده، هرچند پیش از او نیز در برخی دیگر از آثار اسلامی به‌چشم می‌خورد.