اشده
معنی کلمه اشده در دانشنامه عمومی

اشده

معنی کلمه اشده در دانشنامه عمومی

اشده ( به آلمانی: Eschede ) یک شهر در آلمان است که در Celle واقع شده است.
معنی کلمه اشده در دانشنامه اسلامی

معنی کلمه اشده در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَشُدَّهُ: قوا ونیروهایش(سن بلوغش)
معنی حُکْمَ: حُکم -فرمان محکم ونافذ واستوار- بریدن نزاع به وسیله قضا -علم به معارف حقه الهیه و کشف حقایقی که در پرده غیب است ، و از نظر عادی پنهان است میباشد (درعباراتی نظیر "وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ ءَاتَیْنَاهُ حُکْماً وَعِلْماً "و"ءَاتَیْنَاهُ ﭐلْحُکْمَ صَبِی...
ریشه کلمه:
شدد (۱۰۲ بار)ه (۳۵۷۶ بار)
«أَشُدّ» از مادّه «شَدّ» به معنای گره محکم است; و در اینجا اشاره به استحکام جسمانی و روحانی می باشد. سپس توسعه یافته و به هر گونه استحکام جسمانی و روحانی گفته شده است. و منظور از «أَشَدّ» در اینجا رسیدن به حدّ بلوغ است; ولی بلوغ جسمانی در اینجا کافی نیست، بلکه، باید بلوغ فکری و اقتصادی نیز باشد. به گونه ای که یتیم بتواند اموال خود را حفظ و نگهداری کند. و انتخاب این تعبیر، برای همین منظور است که البته باید از طریق آزمایش قطعی مشخص گردد. بعضی گفته اند: «أَشُدّ»، جمعی است که مفرد ندارد; و بعضی دیگر آن را جمع «شَدّ» (بر وزن سدّ) می دانند. ولی به هر حال، معنای جمعی آن قابل انکار نیست. «أَشُدَّ» از مادّه «شدت» به معنای نیرومند شدن است.

جملاتی از کاربرد کلمه اشده

امام صادق عليه السلام در تفسير آية (فلما بلغ اشده واستوى ) فرموده است: مراد از نيرومندى ، رسيدن به هجده سال است و مراد از استوى روئيدن موى بر صورتاست .
(و لما بلغ اشده آتيناه حكما و علما: و هنگامى كه يوسف به مرحله بلوغ و قوت رسيد، ما(حكم ) و (علم ) به او داديم ).
و لما بلغ اشده آتيناه حكما وعملا و كذلك نجزى المحسنين (41)
( ابى عبدالله عليه السلام فى قول اللهعزوجل (فلما بلغ اشده واستوى ) قال اشده ثمانى عشرد سنة واستوى التحى.(128) )
و در معانى به سند خود از محمد بن نعمان احول ، از امام صادق (عليه السلام ) روايت كردهكه در ذيل جمله (فلما بلغ اشده و استوى ) فرمود: بلوغ اشدش هجده سالگى بود، واستوايش روييدن محاسنش .
و لا تقربوا مال اليتيم الا بالتى هى احسن حتى يبلغ اشده
876 - قال ابو عبدالله عليه السلام : اذا بلغ العبد ثلاثا و ثلاثين سنه فقدبلغ اشده و اذا بلغ اربعين سنه فقد بلغ منتهاه فاذا طعن فى واحد و اربعين فهو فىالنقصان و ينبغى لصاحب الخمسين ان يكون كمن كان فى النزع .
و از مثل آيه : و لما بلغ اشده و استوى ، آتيناه حكما و علما و كذلك نجزى المحسنين و نظائر آن در قرآن نبوت تشريعى را از نبوت مقامى تميز داده مى شود و آنبزرگى كه گويد:
سـپـس مـى افـزايـد: (حـيـات انـسـان هـمـچـنـان ادامـه مـى يـابـد تـا زمـانـى كـه بـهكـمـال قـدرت و نـيـروى جـسـمـانـى رسـد، و بـه مـرزچهل سالگى وارد مى گردد) (حتى اذا بلغ اشده و بلغ اربعين سنة ).
(قالامفضل فقلت صف نشوالابدان و نموها حالا بعدحال حتى تبلغ التمام و الكمال . فقال عليه السلاماول ذلك تصوير الجنين فى الرحم حيث لاتراه عين و لاتناله يد و يدبر حتى يخرج سويامستوفيا جميع مافيه قوامه و صلاحه من الاءحشاء و الجوارح والعوامل الى ما فى تركيب اعضائه من العظام واللحم والشحم والمخ والعصب والعروقوالغضاريف . فاذا خرج الى العالم تراه كيف ينمى بجميع اعضائه و هو ثابت علىشكل و هيئة لاتتزايد و لاتنقص الى يبلغ اشده ،هل هذا الا من لطيف التدبير والحكمة .(122) )