اختلاف عقیدتی

معنی کلمه اختلاف عقیدتی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] نگرش های گوناگون در تفسیر هستی، آفریننده آن، اسماء و صفات او، فرجام کار جهان و سرانجامِ بشر از مهم ترین عوامل تفرقه و جدایی گروه های انسانی است.
گروهی از انسان ها به رغم پذیرش ضرورت وجود آفریننده حکیم ، وحدانیت او را در مرحله اصل آفرینش یا تدبیر هستی، انکار می کنند. از این دسته در اصطلاح قرآن با عنوان مشرکان یاد شده است. گروهی از مشرکان به دو مبدأ در اصل آفرینش قائل بوده، و گروهی نیز چون بت پرستان ، به نیروهای طبیعی و غیبی متعدّدی از قبیل فرشتگان، خورشید ، ستارگان، ماه و ... گرایش یافته اند. قرآن کریم عقاید آنان را با براهینی مانند:«لَوْ کانَ فیهِما آلِهَة اِلاَّ اللّه لَفَسَدَتا» و برهان حضرت ابراهیم :، تخطئه کرده و روز قیامت را روز فیصله و روز کیفر سخت مشرکان دانسته است:«اِنَّ الَّذینَ ءامَنوا والَّذینَ هادوا والصّبِینَ والنَّصری والمَجوسَ والَّذینَ اَشرَکوا اِنَّ اللّهَ یَفصِلُ بَینَهُم یَومَ القِیمَةِ اِنَّ اللّهَ عَلی کُلِّ شَیء شَهِید».
← اختلاف دینی میان ادیان
۱. ↑ تاریخ جامع ادیان، ص۴۴۹ -۴۸۴.۲. ↑ اغاثة اللهفان، ج۲، ص ۲۹۶ -۳۰۰.۳. ↑ المیزان، ج۷، ص۱۷۳.
مرکز دائرة المعارف قرآن کریم، برگرفته از مقاله «اختلاف».
...

جملاتی از کاربرد کلمه اختلاف عقیدتی

مهراب شیفتهٔ زال گشته بود. یال و کوپال او را برازندهٔ پهلوانی و پادشاهی می‌دانست امّا از یک عیب زال دلسرد بود و آن موهای سفید و پیرگونه زال بود ولی سایر ویژگی‌های زال را شایسته می‌دید. توصیف مهمان ناخواندهٔ مرزهای کابل برای مرزبان اینگونه بود که مهراب زال را نزد خانواده بسیار ستود. احتمالاً اختلاف عقیدتی و آئینی نیز میان کابلیان و زابلیان مطرح بوده است چرا که مهراب از تبار ضحاک و نیرمیان از وفاداران به تبار فریدون بودند. ولی هنگامیکه مراسم رسمی عقد و ازدواج در حال انجام شدن بود رودابه تلویحاً ابراز کرد که شوهرش را به کیش و آئین نیاکان یا همان آیین ضحاک باشد، تشویق خواهد کرد.