معنی کلمه ابی بن خلف در دانشنامه اسلامی
اُبی بن خلف و برادرش امیه، از اشراف قریش در جاهلیت بودند که در دشمنی با پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و مسلمانان، گوی سبقت از دیگران می ربودند، او از دلیران عرب بود؛ چنان که عمرو بن عاص در مشاجره ای با عمارة بن ولیدبن مغیره می گوید:من از همه بزرگان بهره ای برده ام، از اُبی دلیری را.
جاهلیت
آن چه در زندگانی اُبی دیده می شود، سراسر تکبُّر و سرکشی است، امام علی (علیه السلام) در احتجاج با دانش مندی یهودی، اُبی را از فرعون هایی می شمارد که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) به سوی آنان برانگیخته شده است. به روایتی، سبب پیدایش پیمانِ جوان مردان ( حلف الفضول ) که رسول خدا حتی پس از اسلام بدان مباهات می کرد، ستم اُبی در معامله با « قیس بن شیبه » یا « لمیس بن سعد » بود. شعر لمیس نیز بر آن گواه است. هم چنین آورده اند:وقتی امیه یکی از بردگانش را شکنجه می کرد، اُبی می گفت:عذابش را افزون کن.
بعد از بعثت
کینه ورزی و دشمنی اُبی با رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) از ابتدای بعثت آشکار است. وی و گروهی از سران شرک به دیدار ابوطالب شتافته، خواستار باز ایستادن رسول خدا از دعوت به توحید شدند. وی همچنین دیگران را از گرایش به اسلام بازمی داشت، آورده اند که « عقبةابن ابی معیط » دوستِ صمیمی اُبی که مراوده اندکی نیز با رسول خدا داشت، حضرت را به ضیافتی دعوت کرد؛ امّا پیامبر دست به طعام نبُرد تا عقبه شهادتین بر زبان جاری سازد و او نیز چنان کرد، وقتی اُبَی ازاین روی داد آگاه شد، بر عقبه سخت عتاب کرد و عذر نپذیرفت جز آن که بر چهره پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) آب دهان اَفکَنَد. برخی گفته اند:او به این کار موفق نشد؛ امّا عده ای بر این باورند که عقبه برای جلب رضایت اُبی، خواستِ او را برآورد و به سزای ارتداد خویش، در نبرد بدر به فرمان پیامبر سر از کف بداد. پس از نزول آیات اوّل سوره روم که از پیروزی روم بر ایران خبر می داد، اُبی از سرستیز با ابوبکر، بر عدم تحقّق وعده الهی شرط بست؛ امّا با تحقّق آن، ابوبکر، صد شتر ماده به چنگ آورد.
دشمنی با پیامبر
...
[ویکی فقه] ابی بن خلف (قرآن). ابوعامرابی بن خلف، از قریش، تیره بنی جمح و از دشمنان سخت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم است.
برخی مفسران، نزول آیه ۷۷ یس را درباره محاجه او با رسول خدا مبنی بر قادر نبودن خداوند به زنده کردن مردگان دانسته و همچنین آیه ۳۶ انفال و ۱ محمد صلی الله علیه و آله وسلّم را درباره تامین غذای سپاه شرک در جنگ بدر، آیه ۱۷ انفال را درباره قتل ابی به دست پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم ، آیه ۵۴ کهف را در مورد مجادله او درباره وحی و خداوند و آیه ۳۰ انفال را در مشارکت وی برای از میان برداشتن رسول خدا در توطئه دارالندوه ذکر کرده اند.
[ویکی فقه] ابیّ بن خلف. اُبیّ بن خَلَف، ابوعامر، اُبی بن خلف بن وهب بن حذافة بن جمح، از قبیله قریش، تیره بنی جمح و از دشمنان سرسخت پیامبراسلام می باشد.
اُبی بن خلف و برادرش امیه، از اشراف قریش در جاهلیت بودند که در دشمنی با پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و مسلمانان، گوی سبقت از دیگران می ربودند، او از دلیران عرب بود؛ چنان که عمرو بن عاص در مشاجره ای با عمارة بن ولیدبن مغیره می گوید:من از همه بزرگان بهره ای برده ام، از اُبی دلیری را.
[ویکی اهل البیت] اُبیّ بن خَلَف. ابوعامر، اُبی بن خلف بن وهب بن حذافة بن جمح، از قبیله قریش، تیره بنی جمح و از دشمنان سرسخت پیامبر است.
اُبی بن خلف و برادرش امیه، از اشراف قریش در جاهلیت بودند که در دشمنی با پیامبر صلی الله علیه و آله و مسلمانان، گوی سبقت از دیگران می ربودند. او از دلیران عرب بود؛ چنان که عمرو بن عاص در مشاجره ای با عمارة بن ولید بن مغیره می گوید: من از همه بزرگان بهره ای برده ام، از اُبی دلیری را.
آنچه در زندگانی اُبی دیده می شود، سراسر تکبُّر و سرکشی است. امام علی علیه السلام در احتجاج با دانشمندی یهودی، اُبی را از فرعون هایی می شمارد که پیامبر صلی الله علیه و آله به سوی آنان برانگیخته شده است.
به روایتی، سبب پیدایش پیمانِ جوانمردان (حلف الفضول) که رسول خدا صلی الله علیه و آله حتی پس از اسلام بدان مباهات می کرد، ستم اُبی در معامله با «قیس بن شیبه» یا «لمیس بن سعد» بود. شعر لمیس نیز بر آن گواه است. همچنین آورده اند: وقتی امیه یکی از بردگانش را شکنجه می کرد، اُبی می گفت: عذابش را افزون کن.
کینه ورزی و دشمنی اُبی با رسول خدا صلی الله علیه و آله از ابتدای بعثت آشکار است. وی و گروهی از سران شرک به دیدار ابوطالب شتافته، خواستار باز ایستادن رسول خدا صلی الله علیه و آله از دعوت به توحید شدند.
وی همچنین دیگران را از گرایش به اسلام بازمی داشت. آورده اند که «عقبة ابن ابی معیط» دوستِ صمیمی اُبی که مراوده اندکی نیز با رسول خدا صلی الله علیه و آله داشت، حضرت را به ضیافتی دعوت کرد؛ اما پیامبر دست به طعام نبُرد تا عقبه شهادتین بر زبان جاری سازد و او نیز چنان کرد.