معذبهم

معنی کلمه معذبهم در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی مُعَذِّبُهُمْ: عذاب کننده ی آنها
معنی مَعْذِرَةً: ازجهت انجام تکلیف - به جهت حجت وعذر (آیه ی "وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً ﭐللَّهُ مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَاباً شَدِیداً قَالُواْ مَعْذِرَةً إِلَیٰ رَبِّکُمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ " یعنی گروهی از بنیاسرائیل [که...
ریشه کلمه:
عذب (۳۷۳ بار)هم (۳۸۹۶ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه معذبهم

سپس اضافه مى كند همچنين خداوند آنها را مجازات نخواهد كرد در حالى كه استغفار كنند (واز او تقاضاى عفو نمايند) (و ما كان الله معذبهم و هم يستغفرون ).
و نيز در آن كتابست كه ابن جرير و ابن ابى حاتم و ابو الشيخ از ابن ابزى روايت كردهاند كه گفت : رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) در مكه بود كه خداوند آيه (و ما كانالله ليعذبهم و انت فيهم ) را نازل كرد و بعد از آنكه به مدينه مهاجرت فرمود جمله(و ما كان الله معذبهم و هم يستغفرون ) رانازل كرد، و بعد از آنكه بر اى جنگ بدر از مكه بيرون آمدند آيه (و ما لهم ان لايعذبهم الله ...)، را فرستاد و به دنبالش اجازه فتح مكه را داد، و همين شكستخوردنشان در فتح مكه عذابى بود كه خداوند به ايشان وعده داد.
99- (و ما كان الله ليعذبهم و انت فيهم و ما كان الله معذبهم و هم يستغفرون ).سوره انفال (8): آيه 33.
قال على عليه السلام : كان فى الارض امانان من عذاب الله و قد رفع احدهما فدونكمالاخر فتمسكوا به اما امان الذى رفع فهو رسول الله و اما الامان الباقى فالاستغفارقال الله تعالى (و ما كان الله ليعذّبهم و انت فيهم و ما كان الله معذبهم و هم يستغفرون).نهج البلاغه / حكمت 88
و ما در سابق در تفسير آيه (و ما كان اللّه ليعذبهم و انت فيهم و ما كان اللّه معذبهم وهم يستغفرون ) گفتيم كه اين آيه خالى از اشعار و اشاره به اين معنا نيست كه امت اسلامبعد از رحلت رسول خدا چيزى نميگذرد كه نعمت استغفار از آنان گرفته مى شود و آن وقتاست كه عذاب بر آنان نازل ميشود. و باز در سابق گفتيم كه شواهد همه دلالت دارد براينكه اين آيه (يعنى آيه سوره انفال ) مثل همه سورهانفال در مدينه نازل شده ، پس آيات مورد بحث كه در مكهنازل شده قبل از آن بوده ، و آن آيات نسبت به اين آيات جنبه شرح و توضيح را دارد. درسوره انفال آنچه در اينجا مبهم ذكر شده توضيح داده ، و اين خبر كه امت اسلام چنين و چنانمى شود يكى از اخبار غيبى قرآن كريم است .
و ما كان الله ليعذبهم و انت فيهم و ما كان الله معذبهم و هم يستغفرون(500)
و ما كان الله ليعذبهم و انت فيهم و ماكان الله معذبهم و هم يستغفرون (33)
حديث : 3 حدثنى محمد بن على ماجيلويه رضى الله عنهقال حدثنى محمد بن يحيى عن محمد بن احمد عن موسى بن جعفر عن الحسن بن على بن بقاحعن صالح بن عقبه عن عبدالله بن محمد الجعفى عن ابى جعفر عليه السلامقال سمعته يقول كان رسول الله صلى الله عليه و آلهيقول مقامى فيكم و الاستغفار لكم حصن حصين من العذاب فمضى اكبر الحصنين و بقىالاستغفار فاكثروا منه فانه ممحاه للذنوب قال اللهعزوجل (و ما كان الله ليعذبهم و انت فيهم و ما كان الله معذبهم و هم يستغفرون .).
و نيز از جمله آياتى كه متضمن وعده به تاخير عذاب در اين امت است ، آيه (و ما كان اللهليعذبهم و انت فيهم و ما كان الله معذبهم و هم يستغفرون ) مى باشد، پس چيزى كه ازآيه مورد بحث استفاده مى شود اين است كه كفار درخواستنزول فرشته كردند، و ما اجابتشان نمى كنيم زيرا اگر اجابت مى كرديم ، و ملائكه رابر آنان نازل مى نموديم ناچار ميبايد هلاكشان مى كرديم و ديگر مهلتشان نمى داديم ، وحال آنكه مى خواستيم تا مدتى بمانند، و هر چه مى خواهند در آيات ماجدل و لجاج كنند، تا آنكه روز موعود خود را ديدار نمايند و به زودى آنچه را كه آرزو مىكردند خواهند ديد، و خداوند بين آنان حكم خواهد نمود.
و از جمله (و ما كان الله ليعذبهم و انت فيهم و ما كان الله معذبهم و هم يستغفرون )به ضميمه آياتى كه اين امت را وعده عذابى مى دهد كه ميانرسول خدا (صلى الله عليه و آله ) و امت حكم مى نمايد مانند آيات : (ولكل امه رسول فاذا جاء رسولهم قضى بينهم بالقسط و هم لا يظلمون ) - تا آخرآيات - برمى آيد كه براى اين امت در آينده روزگارى است كه استغفار از آنان منقطعگشته و ديگر مؤ منى خدا ترس كه استغفار كند نمى ماند و در چنان روزگارى خداوندآنان را عذاب مى كند.