متفرقات
معنی کلمه متفرقات در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه متفرقات
60-كتاب الغرر و الدر ر آمدى ، و متفرقات جوامع حديث .
مى تواند اين باشد كه خون مظلوم از بين نمى رود و براى ظهور منجى معصوم ، فداكارىو پايدارى مجاهدان نستوه لازم است . گرچه از برخى بزرگان فنّ حكمت و تفسير،رضايت ضمنى نسبت به فرموده عرفا ظاهر مى شود، ليكنمجال تاءمل در آن فرموده و در اين رضا باقى است ؛ چنان كه صدرالمتاءلهين رحمة اللهعليه به توجيه نسبى آن پرداخته است . به طورى كه نه شبهه تجرّم و تجسّم روحپيش آيد و نه محذور تناسخ توهّم شود؛ زيرا روح انسانكامل همچون موساى كليم (ع 9 جامعكمال هاى وجودى ارواح ديگر است ، نه مجمع آنها، و بين جامع وجودى بودنو مجمع متفرقات مجتمع شده بودن فرق عظيم است ، و مبناى حكمت متعاليه و بنايى كه برآن استوار شد، مى تواند صحيح باشد.
بايد حالا كه ايران قيام كرده است و خداوند توفيق بدهد به آنها بايد نظام داشته باشد، بى نظام نبايد باشد. روابط بايد باشد بين حوزه قم ، حوزه تهران و همه شهرستان ها روابط مى خواهد، سازمان بايد بدهيد به اين قيام ، متفرقات نباشد، سازمانداشته باشد كه اگر يك روزى قم ايستاد، تمام ملت بايستد، متفرق نباشد، جناح ها همه با هم بشوند.
و با اين كه مالكيت ذات مقدسش به همه اشياء و همه عوالم على السواء است ، مع ذلك درآيه شريفه مى فرمايد: مالك يوم الدين . اين اختصاص ممكن است براى اين باشد كه((يوم الدين )) يوم الجمع است ؛ از اين جهت ، مالك ((يوم الدين )) كه يوم الجمع است مالكايام ديگر كه متفرقات است مى باشد؛ والمتفرقات فى النشئة الملكية مجتمعات فىالنشئة المكوتية .
و لام در كلمه (الكتاب ) يا لام جنس است ، و يا لام عهد ذهنى است ، و مراد از كتاب كتاب نوح(عليه السلام ) است ، به دليل اينكه در آيه : (شرع لكم من الدين ما وصى به نوحا، والّذى اوحينا اليك و ما وصينا به ابراهيم و موسى و عيسى ) كه در مقام منت نهادن و بياناين حقيقت است كه شريعت نازله بر امت اسلام جامع همه متفرقات تمامى شرايع سابقه است، كه بر انبياى گذشته نازل شده ، به اضافه آن معارفى كه بخصوص پيامبر اسلاموحى شده ، پس شريعت مختص است به اين انبياى عظام ، يعنى نوح و ابراهيم و موسى وعيسى و محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ).