قنات باغ

معنی کلمه قنات باغ در لغت نامه دهخدا

قنات باغ.[ ق َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان فراشبند بخش مرکزی شهرستان فیروزآباد، واقع در 83هزارگزی شمال باختری فیروزآباد. موقع جغرافیایی آن جلگه و هوای آن گرمسیری است. سکنه آن 335 تن است. آب آن از چاه و چشمه و محصول آن غلات ، خرما و شغل اهالی زراعت و باغداری است.راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7 ).

معنی کلمه قنات باغ در فرهنگ فارسی

دهی از دهستان فراشبند بخش مرکزی شهرستان فیروز آباد واقع در ۸۳ هزار گزی شمال باختر فیروز آباد . موقع جغرافیایی آن جلگه و هوای آن گرمسیری است .

جملاتی از کاربرد کلمه قنات باغ

روستای باغ‌خیرات قنات‌های زیادی دارد که از بین این قنات‌ها، قنات باغ‌خیرات و قنات سوچا معروف می‌باشند لازم است ذکر شود که در تاریخچهٔ این قنات‌ها (باغ‌خیرات و سوچا) حتی در زمان‌های خشک سالی و کم‌آبی همچنان آب داشته‌اند.
قنات آب موجود در عمارت پیرآباد از دیگر بخش‌های این بناست. حوض سنگی هشت‌ضلعی این عمارت بسیار زیبا و دارای آب همیشه روانی است که از قنات باغ منشعب می‌شود. عمارت پیرآباد ایلخچی شهرستان اسکو در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
سپهسالار، علاوه بر ایجاد فواره و استخرهای مطبق، قنات باغ فردوس را نیز احیا کرد و سر دری با شکوه در مظهر قنات (میدان گاه فعلی باغ فردوس) ساخت؛ ولی به دلیل بدهی به تجارت‌خانه طومانیانس، باغ را به او داد و طومانیانس نیز باغ را در ازای بدهی به دولت رضاخان واگذار کرد. سرانجام در سال ۱۳۱۶ ش، وزارت معارف (آموزش و پرورش) آن‌جا را خرید و ساختمان را مرمت و دبیرستان شاپور تجریش را در آن تأسیس کرد
در دوران زندیه تعدادی از بزرگان طایفه بداق وارد سپاه کریم‌خان زند شده در این راه، ولی چگنی در جنگ با آزادخان افغان کشته شد و سه نفر از جنگجویان بداق به اسامی محمودرضا بیگ، عباس خان و رحمان عضو لشکر زندیه به شیراز رفتند، اکنون اولاد آنان در مناطق قنات باغ فراشبند، کازرون، شیراز، شهرک ده بالا، باوریان فیروزآباد، کنگان، جم، عسلویه در استان بوشهر، اسفنجان جهرم و مظفری کوار ساکنند.
روستای قنات باغ در۳۰کیلومتری فراشبند قرار دارد. مردم این روستا بسیار مهمان نواز و با فرهنگ بوده و با وجود بافت کهن روستا فرهنگ به روز این مردم حکایت زیبایی است.
چه همگان معترفند که مردم روستای قنات باغ با وجود بافت قدیمی روستا همچنان به لحاظ فرهنگی و معاشرت‌های اجتماعی زبانزد عام و خاصند.