[ویکی الکتاب] معنی قَعَدُواْ: نشستند ریشه کلمه: قعد (۳۱ بار)
جملاتی از کاربرد کلمه قعدوا
آيه (168) : الذين قالوا لاخونهم و قعدوا لو اءطاعونا ما قتلوا قل فادرؤ ا عن اءنفسكم الموت اءن كنتم صادقين.
الذين قالوا لاخونهم و قعدوا لو اءطاعونا ما قتلواقل فادرؤ ا عن اءنفسكم الموت اءن كنتم صادقين(168)
و يا اينكه رسول خدا(ص ) فرموده است : فان قعدوا، قعدوا موتورين محروبين(303). يعنى اگر از پاى نشستند، دار و ندار خود از دست داده اند. و يا سخن عمركه گفته است : اياكم والدين فان اوله هم و آخره حرب (304).
و آن اينكه از مؤ منان تعبير به برادر شده در حالى كه هرگز مؤ منان برادر منافقاننيستند، اين يك نوع سرزنش به آنها است كه شما مؤ منان را برادر خود مى دانستيد چرا دراين لحظات حساس ، دست از حمايت آنها برداشتيد و لذا بلافاصله بعد از تعبير اخوانهمجمله قعدوا يعنى از جنگ بازنشستند ذكر شده آيا انسان ادعاى برادرى مى كند و بلافاصلهاز حمايت برادر خود باز مى نشيند؟!
ابن عساكر در كتاب گرانسنگ ( تاريخ دمشق ) بهنقل از ابوعمروبن علاء درباره علل نام گذارى ماه هاى قمرى گفته است : إ نّما سُمّىالمحرّم لا ن القتال حرم فيه ، و صفر لا ن العرب كانتتنزل فيه بلادا يقال لها صفر، و شهرا ربيع كانوا يربعون فيها، و جماديان كان يجمدفيها الماء، و رجب كانوا يرجبون فيه النّخل ، و شعبان شعب فيهالقبائل ، و رمضان رمضت فيه الفصال من الحرّ، وشوّال شالت الا بل باءذنابها للضرب ، و ذوالقعدة قعدوا فيه عنالقتال ، و ذوالحجّة كانوا يحجّون فيه ، فامّا اوّل السّنة فالمحرّم .(2)
4- در جهان بينى منافقان ، اصالت با زندگى مادّى و رفاه است . (و قعدوا لو اطاعونا ما قتلوا)
قرآن در آيه فوق ، به گفتار بى اساس آنها پاسخ مى دهد و مى گويد: آنها كه از جنگكناره گيرى كردند و به برادران خود گفتند: اگر از ما اطاعت كرده بودند هيچگاه كشتهنمى شدند به آنها بگو اگر قادر به پيش بينى حوادث آينده هستيد مرگ را از خودتاندور سازيد اگر راست مى گوئيد. الذين قالوا لاخوانهم و قعدوا لو اطاعونا ما قتلواقل فادروا عن انفسكم الموت ان كنتم صادقين )
الّذين قالوا لاخونهم و قعدوا لو اطاعونا ما قتلواقل فاد رؤ اعن انفسكم الموت ان كنتم صدقين 168