[ویکی الکتاب] معنی قَدِّمُواْ: از پیش فراهم کنید - از پیش فرستید ریشه کلمه: قدم (۴۸ بار) جمله «مَا قَدَّمُوا» (آنچه را از پیش فرستادند) از مادّه «تقدیم» اشاره به اعمالی است که انجام داده اند، و اثری از آن باقی نمانده، این احتمال نیز، در تفسیر آیه وجود دارد که «مَا قَدَّمُوا» اشاره به اعمالی است که جنبه شخصی دارد.
جملاتی از کاربرد کلمه قدموا
و قدموا لانفسكم (30) و اين براى نفس ، پيش فرستاده مى شود وثواب آن نيز پس از مرگ تجديد مى شود و به آن مى رسد.
الا فرصوا صفوفكم كالبنيان المرصوص و قدموا الدارع و اخروا الحاسر وعضوا علىالنواجذ...
انا نحن نحيى الموت و نكتب ما قدموا و آثارهم وكل شيى احصيناه فى امام مبين .
در حديثى كه در (اصول كافى ) از (امام باقر) (عليه السلام )نقل شده مى خوانيم : اتقوا المحقرات من الذنوب ، فان لها طالبا،يقول احدكم اذنب و استغفر، ان الله عز وجل يقول سنكتب ما قدموا و آثارهم وكل شى ء احصيناه فى امام مبين ، و قال عز وجل : انها ان تكمثقال حبة من خردل فتكن فى صخرة او فى السماوات او فى الارض يات بها الله ان اللهلطيف خبير:
پس جمله : (و قدموا لانفسكم و اتقوا اللّه و اعلموا انكم ملاقوه ) از نظر سياق نظير آيه:
و در كافى به سند خود از ابى بصير از امام باقر (عليه السلام ) روايت كرده كه گفتشنيدم مى فرمود: بپرهيزيد از گناهان كوچك ، كه آنها هم باز خواست كننده اى دارد، ممكناست فكر كنيد كه گناه مى كنم و سپس از خدا طلب آمرزش مى كنم ، ولى خداى عز وجل مى فرمايد: (سنكتب ما قدموا و آثارهم و كل شى ء احصيناه فى امام مبين - به زودىمى نويسيم آنچه به دست خود از پيش فرستاده اند، و آنچه اثر از ايشان بجاى مانده ، وما هر چيزى را در كتابى آشكارا مى نويسيم ) و نيز فرموده : (انها ان تكمثقال حبه من خردل فتكن فى صخره او فى السموات او فى الارض يات بها الله ان اللهلطيف خبير) كه ترجمه اش گذشت .
قدموا ساده الهوی قلت یا قوم ما الخبر خوفونی بفتنه و اشاروا الی الحذر
396 - عن ابى جعفر عليه السلام قال : اتقوا المحقرات من الذنوب فان لهاطالبا: يقول احدكم : اذنب و استغفر ان الله عزوجليقول : (و نكتب ما قدموا و آثارهم و كل شى ء احصيناه فى امام مبين ) وقال عزوجل : (انها ان تك مثقال حبه من خردل فتكن فى صخره او فى السماوات او فىالارض يات بها الله ان الله لطيف خبير).
و قدموا لانفسكم ، و اتقوا اللّه ، و اعلموا انكم ملاقوه ، و بشرال مؤ منين ...
يكى از تفسيرهاى عجيب و غريب استدلالى است كه بعضى به جمله (نساوكم حرث لكم...) كرده اند، بر اينكه در هنگام جماع عزل (يعنى بيرون ريختن نطفه ) جايز است ، بااينكه آيه شريفه هيچ نظرى به اين جهت ندارد، تا اطلاقششامل آن شود، نظير اين حرف تفسير ديگرى است كه گفتن بسم اللّهقبل از جماع را از جمله : (و قدموا لانفسكم ...)كرده است .
و نيز در همان كتاب آمده كه : ابن ابى حاتم ، از جرير بن عبد اللّه بجلى روايت كرده كهگفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) فرمود: هركس سنت نيكى را باب كند،مادامى كه در دنيا مردمى به آن سنت عمل مى كنند، ثواب آناعمال را به حساب اين شخص هم مى گذارند، بدون اينكه از اجرعامل آن كم بگذارند، و هركس سنت زشتى در بين مردم باب كند، مادامى كه در دنيا مردمىبه اين سنت عمل مى كنند وزر آن عمل ها را به حساب او نيز مى گذارند، ب دون اينكه ازوزر عامل آن كم بگذارند. آنگاه اين آيه را تلاوت كردند: (و نكتب ما قدموا و اثارهم ).