قدامه بن جعفر

معنی کلمه قدامه بن جعفر در دانشنامه آزاد فارسی

قُدّامَة بن جعفر (پس از ۳۲۰ق)
(معروف به کاتب بغدادی) ادیب، لُغوی و منتقد عرب. مسیحی بود و در عهد مُکتَفی، خلیفۀ عباسی، به اسلام گروید. قدامه در مجادلۀ معروف بین سیرافی نحوی، و مَتّی بن یونس لُغَوی، که در حضور ابن فُرات وزیر برگزار شد، از حاضران بود. بلاغت وی در ادب عرب زبانزد است. ازجمله آثار مهم و برجای ماندۀ اوست: کتاب الخراج و صنعة الکتابة، در فن حکومت و جغرافیا، که فقط فصول پایانی آن باقیست و معروف ترین اثر قدامه به شمار می رود؛ جَواهر الالفاظ، قاموس موضوعی مترادفات و شبه مترادفات؛ نقدالعشر، که خود آن را «اولین کتاب در علم نیک و بد در شاعری» می داند.

معنی کلمه قدامه بن جعفر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] قدامة بن جعفر. ابو الفرج قدامة بن جعفر، معروف به کاتب بغدادی می باشد.
ابو الفرج قدامة بن جعفر بن قدامة بن زیاد، الکاتب البغدادی (متوفای ۳۱۰ ق یا ۳۳۷ ق). از تاریخ ولادت و زندگی او اطلاع چندانی در دست نیست، اما تاریخ وفات وی احتمالا در سال ۳۱۰ ق یا سال ۳۳۷ ق و شاید درست تر ما بین این دو تاریخ بوده ولی مسلم است که تا سال ۳۲۰ ق در قید حیات بوده است. وی از یک خاندان مسیحی آرامی نژاد مقیم بصره و مقرب درگاه عباسیان بود. به گفته ابن ندیم وی بر دست المکتفی بالله اسلام آورد و یکی از فصحا و فلاسفه با فضل بود که در علم منطق انگشت نما بود. وی بعد از مسلمان شدن به مقامات والای دولتی دست یافت و در اواخر زندگانی منصب «صاحب البریدی» یافت. وی کار اداری را با علاقه به مسائل ادبی بیامیخت. در یکی از کتاب های خود نظریه جسورانه ای درباره شعر ابراز می کند که با نظریه ابن معتز شباهت دارد و نفوذ فلسفه یونان که احتمالا قدامه طبق رسوم خاندان با آن آشنا بوده، در آن نمایان است.
[ویکی فقه] ابو الفرج قدامة بن جعفر، معروف به کاتب بغدادی می باشد.
ابو الفرج قدامة بن جعفر بن قدامة بن زیاد، الکاتب البغدادی (متوفای ۳۱۰ ق یا ۳۳۷ ق). از تاریخ ولادت و زندگی او اطلاع چندانی در دست نیست، اما تاریخ وفات وی احتمالا در سال ۳۱۰ ق یا سال ۳۳۷ ق و شاید درست تر ما بین این دو تاریخ بوده ولی مسلم است که تا سال ۳۲۰ ق در قید حیات بوده است. وی از یک خاندان مسیحی آرامی نژاد مقیم بصره و مقرب درگاه عباسیان بود. به گفته ابن ندیم وی بر دست المکتفی بالله اسلام آورد و یکی از فصحا و فلاسفه با فضل بود که در علم منطق انگشت نما بود. وی بعد از مسلمان شدن به مقامات والای دولتی دست یافت و در اواخر زندگانی منصب «صاحب البریدی» یافت. وی کار اداری را با علاقه به مسائل ادبی بیامیخت. در یکی از کتاب های خود نظریه جسورانه ای درباره شعر ابراز می کند که با نظریه ابن معتز شباهت دارد و نفوذ فلسفه یونان که احتمالا قدامه طبق رسوم خاندان با آن آشنا بوده، در آن نمایان است.
آثار
ابن ندیم تعدادی از تالیفات ابن قدامة را نام برده که از آن جمله اند: کتاب الخراج و صنعةالکتابة، کتاب نقد الشعر، کتاب صابون الغم، کتاب صرف الهم، کتاب دریاق الفکر، کتاب جلاء الحزن، کتاب الرد علی ابن المعتز فیما عاب به ابا ثمام، کتاب صناعة الجدل، کتاب حشو حشا الجلیس، کتاب الرسالة فی ابی علی بن مقلة (النجم الثاقب)، زهر الربیع و...
عناوین مرتبط
الخراج و صناعة الکتابة (کتاب)
منبع
...

جملاتی از کاربرد کلمه قدامه بن جعفر

دوره اول : در اين دوره با بهره گيرى از كتب و متون تاريخى معتبر چون ابن خلدون ، قدامه بن جعفر و ابن خردادبه ، مى توان صورت جامع از ماليات هاى عصر عباسى را مورد توجه قرار داد.
قدامه بن جعفر مردم این ناحیه را مجوس یا زرتشتی و زندیق یا مانوی نامیده‌است. یاقوت نیز آن را بر همین آئین‌ها خوانده‌است.
قدامه بن جعفر، مى نويسد: ماموران مالياتى و مسوولين جمع آورى خراج ، افرادى بودند كه جز گرفتن سود و بهره ى خويش ، انديشه ى ديگرى نداشتند خواه آن را از مال خراج برگيرند و خواه از مال رعيت به يغما برند، آنگاه اين همه را با جور و بيداد و تجاوز و تاراج مى ستاندند و توده ها را در گرماى آفتاب نگه مى داشتند و به سختى مى زدند. (125)