فیلون

معنی کلمه فیلون در لغت نامه دهخدا

فیلون. [ لُن ْ ] ( اِخ ) در قرن دوم میلادی میزیست. از مردم فنیقیه بود و چون تألیفات خود را به زبان یونانی نوشت به یونانی معروف گشت. کتاب او در تاریخ فنیقیه است و به نام یکی از حکمای قدیم فنیقیه سان خود خونیاتن نام دارد. از کتاب او قسمتهایی باقی مانده است که مربوط به خلقت و اساطیر است و راوسویوس از وی اقتباس کرده ، و از همان قسمتها معلوم است که به ارباب انواع یونانی عقیده داشته است. ( از ایران باستان پیرنیا ص 87 ).

معنی کلمه فیلون در فرهنگ فارسی

یهودی یا فیلون اسکندرانی از اهل بیبلوس که در قرن دوم میلادی میزیست . او اصلا فینیقی بود ولی چون بعدها یونانی شد تالیفات خود را به زبان یونانی نوشت . کتاب او راجع بتاریخ فینیقیه است و باسم یکی از حکمائ قدیم فینیقیه سان خونیاتن نام دارد . منابع این کتاب بومی است و در زمان آدریان امپراتور روم ( اوایل قرن دوم میلادی ) جمع آوری شده . از کتاب او فقط قسمتهایی بما رسیده . توضیح آنکه او سوپوس جاهایی را که راجع بخلقت عالم و اساطیر است از او اقتباس و درتالیفات خود ذکر کرده . از این قسمتها معلوم است که فیلون طرفدار ( اوهمر ) یونانی بود وراجع بارباب و انواع یونانی عقیده داشت که آنها در ابتدا مخلوقی بوده اند مانند انسان ولی بواسطه کارهای محبرالعقولشان پس از مرگ بمقام الوهیت ارتقا یافته اند . وی تنها کسی است از یهودیان که خواست محتویات تورات را با فلسفه یونان وفق دهد . همچنین تثلیث را که عیسویان بنیان اصول عقاید خود قرار داده بودند بیان نمود و شاید هم که فلوطین از تحقیقات او متوجه اقانیم سه گانه شده باشد . ( ایران باستا ۸۶ : ۱ سیر حکمت ۹۶ : ۱ . ) .
( اسم ) نارون

جملاتی از کاربرد کلمه فیلون

در اواخر دوران باستان، نویسندگانی مانند فیلون بیبلوسی تلاش کردند چارچوب سلسله‌ای داستان‌های هیتی و هزیودی را بر اساطیر کنعانی تحمیل کنند، اما این تلاش‌ها اجباری است و با آنچه به نظر می‌رسد اکثر کنعانی‌ها واقعاً به آن معتقد بودند، تناقض دارد. به نظر می‌رسد اکثر کنعانیان ال و بعل را همزمان حاکم می‌دانستند.
برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷، دو پاریس خواستار رای دادن به نامزد جمهوری خواهان، فرانسوا فیلون ۸.
این دوره سال‌های ۳۳۳ تا ۶۳ قبل از میلاد را در بر می‌گیرد. با فتوحات اسکندر، ارتباط فرهنگ‌های خاور نزدیک با فرهنگ یونانی افزایش یافت که شامل عناصر دینی هم می‌شود. بعد از مرگ اسکندر، نزاعی نزدیک به یک قرن میان جانشینانش—سلوکیان و بطلمیوسیان—بر سر یهودیه وجود داشت. سلوکیان حاکمیت خود را در سال ۲۰۰ ق.م. تثبیت کردند، اما ارتباط جغرافیایی منجر به ظهور جوامع یهودی در مصر شد، به ویژه در اسکندریه. فیلون، فیلسوف مشهور یهودی، نیز اهل همان شهر است. قدیمی‌ترین مکاشفه‌های یهودی—مطالب ادبی که آینده را پیشگویی می‌کنند—محصول این دوره‌اند؛ مثلاً در یکی از آن‌ها به نام کتاب نگهبانان جنگ‌های اسکندر به نیروهای شیطانی منسوب شده است.
در ژانویهٔ ۲۰۲۴، لوکاس‌فیلم تأیید کرد که فصل دوم در حال توسعه بود و فیلونی نیز در پروژه حضور داشت.
اخلاق به‌شکل نظام‌مند و جدای از باور دینی، در ادبیات آخرالزمان یا یهودی-هلنیستی به اندازه کتاب مقدس کمتر یافت می‌شود. با این حال، فلسفه یونان بر نویسندگان اسکندریه مانند نویسندگان کتاب چهارم مکابیان، کتاب حکمت و فیلون تأثیر زیادی گذاشت.
فیلون داستان‌های پنتاتیوک[ث] (پنج کتاب اول انجیل) را به صورت استعاره‌ها و نمادهای مفصلی تفسیر نمود. او تجربه غیرعینی یهودیت باستان را رد نکرد؛ با این وجود مکرراً توضیح داد که هفتادگانی نمی‌تواند بشکل یک تاریخ عینی و واقعی درک شود. فیلون تا حد زیادی از فلسفه یونانی معاصر متأثر شده بود. به‌طور مثال، او توضیح داد که قالب‌های ایده‌آل یونانی برای منطق و حکمت، حقیقت عمیق و عرفانی خدا و یهودیت را به تصویر می‌کشند.
در نوامبر ۲۰۱۹، امینی گفت که دورهٔ زمانی سریال بسیار جذاب است زیرا کنوبی با از دست دادن دوستانش و فرقهٔ جدای دست‌وپنجه نرم می‌کند، که این موضوع به امینی اجازه می‌دهد تا به جنبه‌هایی از فرنچایز جنگ ستارگان به غیر از اکشن، مانند جنبه معنوی آن بپردازد. او برای نوشتن از منابعی الهام گرفت که جرج لوکاس، خالق جنگ ستارگان از آن‌ها الهام گرفته بود؛ از جمله قهرمان با هزار چهره اثر جوزف کمبل، تاریخ و فرهنگ سامورایی، و آیین بوداییسم. دبورا چاو عقیده داشت که کارگردانی مندلورین بهترین آموزشی بود که می‌توانست برای سریال کنوبی داشته باشد و برای سریال کنوبی از تهیه‌کنندگان اجرایی آن سریال، جان فاورو و دیو فیلونی یادگرفت.
فیلون خدا را با بهشت، جهان یا انسان مشابه نمی‌دانست؛ خدای مورد نظر او فراتر از زمان و مکان بوده و دارنده هیچ‌یک از خصایص یا احساسات انسانی نبود. او استدلال می‌کرد که خدا دارای هیچ صفتی نیست[ج] و نتیجتاً دارای هیچ اسمی نبوده[چ] و بنابرین نمی‌تواند در فهم و درک انسان بگنجد.[ح] در عین حال، خدا تغییرپذیر نیست:[خ] او همیشه یکسان است.[د] به هیچ موجود دیگری نیازمند نیست[ذ] و متکی بخود است.[ر] هیچگاه زوال ندارد،[ز] او صرفاً وجود است[ژ] و با هیچ موجود دیگری رابطه ندارد.[س]
همان‌طور که در بالا نشان داده شد، فیلون مکرراً تلاش کرد تا ذات الهی را، در مطابقت با رواقی‌گری، بصورت فعال دردنیا بیابد، اما نفرت افلاطونی او از ماده غالب شد، و در نتیجه هر زمانی که ادعا می‌کرد که خدا نمی‌تواند با شر در تماس باشد، شر را ماده تعریف کرده و نتیجتاً خدا را خارج از جهان قرار می‌داد. ازین‌رو او مجبور می‌شد تا فعالیت‌هایی که در جهان اتفاق می‌افتد را از وجود الهی جدا سازد و آنرا به قدرت الهی محول کند که گاهی مختص می‌شد به خدا و گاهی هم خارج از خدا قلم‌داد می‌گردید.
نویسنده یهودی، فیلون اسکندرانی، در سده یکم میلادی از رسم یهودی ختنه در چندین زمینه مختلف دفاع کرد از جمله بهداشت بهتر و ادعای باروری بیش‌تر مردان ختنه‌شده. او باور داشت ختنه باید در اسرع وقت در نوزادی انجام شود زیرا افراد در بزرگسالی به میل خود تن به ختنه‌شدن نخواهند داد. او نیز ادعا کرد که پیش‌پوست مانع از رسیدن منی به مهبل می‌شود. و نتیجه‌گیری کرد که ختنه جمعیت را افزایش خواهد داد. او همچنین بیان کرد که ختنه عملی کارآمد به منظور کاهش لذت جنسی است.