فیلولوژی

معنی کلمه فیلولوژی در لغت نامه دهخدا

فیلولوژی. [ ل ُ ل ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) علمی است که آثار ادبی و زبانها را ازنظر تتبع و استقصای متون و صرف ونحو مورد دقت قرار میدهد. علم لغات. علم السنه. || علم بر روحیات و احوال اجتماعی و صنعتی یک یا چند ملت. ( فرهنگ فرانسه به فارسی سعید نفیسی ).

معنی کلمه فیلولوژی در فرهنگ فارسی

علمی است که آثار ادبی و زبانها را از نظر تتبع و استقصای متون و صرف و نحو مورد دقت قرار می دهد .

معنی کلمه فیلولوژی در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:فقه اللغه

جملاتی از کاربرد کلمه فیلولوژی

کارپوویچ به وروتسواف نقل مکان کرد و در دانشگاه برسلاو در رشته فیلولوژی لهستانی تحصیل کرد و در آنجا کارشناسی ارشد و دکترای خود را دریافت کرد. و استادیار شد. او بعداً در سال ۱۹۵۸ جایزه ادبی شهر وروتسواف را دریافت کرد.
بروندال فیلسوف زبان و زبان‌شناس دانمارکی بود که تحصیلات خود را با فیلولوژی یا فقه‌اللغه آغاز کرد و چیزی نگذشت که به موضوعات نظری علاقه‌مند شد. هرلد هوفدیگ، فیلسوف آلمانی او را با مبانی مقولات فلسفی آشنا کرد که درواقع این مطالعات سنگ بنای نظریهٔ او در مورد زبان‌شناسی ساختگرا بود. این پیشینه باعث شد او در دوران تحصیل خود در پاریس(۱۹۱۳-۱۹۱۲)، با نظریات پیش‌ساختارگرایان (از قبیل آنتوان میه) نیز آشنا شود. او همانطور که مشغول پایه‌ریزی نظریهٔ جامعه‌شناسی-محور خود در باب تاریخ زبان بود، کتاب دروسی در زبان‌شناسی عمومی از سوسور را به محض انتشار خواند. او در این کتاب خود بسیاری از مطالب موجود در کتاب سوسور را به صورت پاورقی آورده است.
بونزن در گوتینگن آلمان در ۱۸۱۱ بدنیا آمد که اکنون ایالت ساکسونی سفلا در آلمان نام دارد. بونزن جوان‌ترین از چهار فرزند رئیس کتابخانه دانشگاه گوتینگن و پروفسور فیلولوژی، کریسچن بونزن (۱۷۷۰–۱۸۳۷) بود.
امین اودال در سال ۱۹۰۶ در روستای یامانچایر در نزدیکی قارص در خانواده ای ایزدی به دنیا آمد که آن زمان زیر کنترل روسیه بود. روستای وی در جریان درگیری ترکیه با ارمنی‌ها تخریب شد و امین اودال مادر، پدر و برادرش را از دست داد. وی در ۱۹۲۴ به مدرسهٔ کارگران در تفلیس رفت و در ۱۹۲۶ شروع به معلمی در روستاهای ایزدی‌نشین نزدیکی کوه الگز کرد. اودال در سال ۱۹۳۱ به دپارتمان فیلولوژی دانشگاه ایروان وارد شد و تقریباً در همان زمان، کار در روزنامهٔ کردی راه تازه را آغاز کرد.
در ۱ سپتامبر ۱۹۳۹، آکادمی پزشکی قرقیزستان با جذب ۲۰۰ دانشجو تأسیس شد. در ۲۱ مه ۱۹۵۱، این دانشگاه به دانشگاه دولتی قرقیزستان با دانشکده‌های زیر تبدیل شد: فیلولوژی، زیست‌شناسی، فیزیک، ریاضیات، تاریخ، زمین‌شناسی و زمین‌شناسی.
از سال ۱۹۴۰ به عنوان منتقد تئاتر و شاعر فعال بود و پس از تحصیل در دانشگاه آثار روی ترجمه مقالات انتقادی و کتاب‌های تاریخ ادبی در مورد ادبیات روسیه، لهستان و چک-اسلواکی متمرکز کرد. او نقش کلیدی در محبوبیت چندین نویسنده روسی در بین مردم ایتالیا، به ویژه بوریس پاسترناک و الکساندر بلوک داشت. ریپل‌لینو به عنوان یک تحصیلکرده دانشگاهی ابتدا به عنوان مدرس فیلولوژی اسلاوی و زبان چک در دانشگاه بولونیا، و سپس به عنوان استاد زبان و ادبیات روسی و ادبیات چک-اسلواکی در دانشگاه ساپینزای رم تدریس می‌کرد.
همچنین در خارج از کشور با دانشگاه بانوان لاهور جمهوری اسلامی پاکستان، دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن، دانشکده فیلولوژی دانشگاه بلگراد، دانشکده روابط بین‌الملل؛ تاریخ و شرق‌شناسی دانشگاه فدرال قازان، مؤسسه مطالعات خاورمیانه دانشکده مطالعات خارجی دانشگاه بوسان تفاهم نامه همکاری دارد.
دنیل جکسن (متولد ۸ ژوئیهٔ ۱۹۶۵) شخصیتی خیالی در فیلم علمی-تخیلی دروازهٔ ستارگان و به تبع آن مجموعهٔ تلویزیونی دروازهٔ ستارگان اس‌جی-۱ است. بازیگر این نقش در فیلم دروازهٔ ستارگان جیمز اسْپیْدر بود و در مجموعهٔ تلویزیونی مایکل شنکس است. شنکس همچنین در نقش دنیل جکسن در نخستین قسمت دروازهٔ ستارگان آتلانتیس ظاهر شد. جکسن دارندهٔ دکتری در باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و فیلولوژی است.
دانشکده مالی و اقتصاد و دانشکده مدیریت اقتصادی از اوت 2009 به یک دانشکده جدید اقتصاد ادغام شدند. دانشکده فیلولوژی داغستان از شهریور 1388 به گروهی از دانشکده فیلولوژی تبدیل شده است. دانشکده اکولوژی و جغرافیا در سال 2015 به موسسه اکولوژی و توسعه پایدار تبدیل شد.
او در مدرسهٔ شروزبوری فیلولوژی کلاسیک را فرا گرفت و از سال ۱۹۲۹ در دانشگاه آکسفورد به تحصیل فلسفهٔ یونان باستان به‌ویژه ارسطو پرداخت. از سال ۱۹۳۳ آستین به‌عنوان مدرس در دانشگاه آکسفورد مشغول به کار شد و به فلسفهٔ افلاطون، لایبنیتس و ایمانوئل کانت پرداخت. پس از جنگ جهانی دوم سمینارهایی موسوم به «شنبه صبح» را برگزار کرد، که در آن بیش از همه در باره نگره‌های ویتگنشتاین، فرگه و نوآم چامسکی بحث می‌شد.