فراتر از روش

معنی کلمه فراتر از روش در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] فراتر از روش «آزمون خطا». فراتر از روش «آزمون - خطا»: زمانه و کارنامه آیت الله العظمى آقا سید محمدکاظم طباطبایى یزدی، به قلم علی ابوالحسنی، کتابی است در شرح حال و آثار صاحب کتاب شریف العروة الوثقی (متوفی 1433ق) که به زبان فارسی به رشته تحریر درآمده است.
کتاب حاضر، حاصل سال ها پژوهش و تحقیق گسترده نویسنده درباره صاحب عروه است و به‏انگیزه گشودن راه بر فهم درست رویدادها و رویدادآفرینان دوران مشروطه و هموار گشتن مسیر عبرت گیری و نکته آموزی از تاریخ معاصر فراهم آمده است .
کتاب از یک مقدمه ادبی، یک پیشگفتار و چهارده بخش تشکیل شده است. هریک از بخشهای کتاب مشتمل بر ریزعناوینی است.
مؤلف در بخشهایی از کتاب، از اطلاعات و مطالب شخصیتی به نام حاج سید عبدالعزیز طباطبایى‏ که به تعبیر وی «محقق و کتاب شناس بزرگ معاصر و حفید صاحب عروه» بوده، استفاده نموده است؛ به عنوان مثال در پاورقی، ص207 با عنوان یادداشتهای حاج آقا عزیز طباطبایی، مطلبی را ذکر می کند. او خود متذکر میشود که: «در این دفتر، گذشته از منابع مکتوب که نام و مشخصات کاملشان در «کتابنامه» پایان کتاب آمده است، با انبوه اسناد تاریخى منتشرنشده‏ اى روبه رو مى‏ شوید که در تدوین مباحث‏ کتاب، از آنها بهره وافر گرفته ‏ایم. گفتنى است که، بخشى درخور ملاحظه از این اسناد، در طول دهه 1360ش، به لطف مرحوم حاج سید عبدالعزیز طباطبایى، در اختیار راقم سطور قرار گرفت و بخش دیگر، به لطف و عنایت جناب آقاى على اکبر اشعرى...».
زندگی نامه سید محمدکاظم با ذکر شجره نامه و نسب او آغاز شده است. وی که از تبار امام دوم شیعیان حضرت امام مجتبى(ع) بوده است، بنا به اصحّ اقوال در سال 1253ق، در یکى از دهات یزد موسوم به کسنویه (که اینک جزء شهر شده است) در خانواده‏ اى کشاورز چشم به جهان گشوده است. در بخش اول کتاب همچنین تحصیلات سید در ایران و عراق مورد بررسی قرار گرفته است.
بخش دوم کتاب، به بررسی اطلاعات و به تعبیر کتاب، «دانش کلان» سید اختصاص یافته است. صاحب نظران، چه معاصر و چه پس از وی، عموماَ جایگاه عالی علمی و اجتماعی او را با اوصاف و القابی بلند ستوده اند.

جملاتی از کاربرد کلمه فراتر از روش

کری س. والترز ( دلیل فکر کردن دوباره، 1994) به مبحث تقاضای عقلانیت فراتر از روش‌های قدیمی و منطقی در حل مشکلات و تحلیل چیزی که "جامعیت توجیه" نامیده می شود، می‌پردازد، و همچنین "رفتارهای شناختی مانند تصور، خلاقیت ذهنی، و بینش" را مورد سنجش قرار می دهد. (صفحه 63) این "عملکرد ها" روی اکتشاف، مراحل انتزاعی، نگرش های قانون محور در راستای حل مشکلات، تمرکز دارند. ذهنی با طرز فکر اصولی و ذهنی با طرز فکر خلاق، برای دستیابی به طرز فکر عقلانی باهم، هم‌راستا و ترکیب گردند.