[ویکی الکتاب] معنی ﭐسْتَحَبُّواْ: دوست داشتند-برگزیدند- ترجیح دادند(عبارت "یَسْتَحِبُّونَ ﭐلْحَیَاةَ ﭐلدُّنْیَا عَلَی ﭐلْئَاخِرَةِ " یعنی : زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح میدهند.حقیقت معنای استحباب این است که آدمی جستجو کند تا چیزی را پیدا کند که دوستش بدارد ، و لیکن وقتی بعد از آن "علی... معنی یَسْتَحِبُّونَ: ترجیح می دهند (عبارت "یَسْتَحِبُّونَ ﭐلْحَیَاةَ ﭐلدُّنْیَا عَلَی ﭐلْئَاخِرَةِ " یعنی : زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح میدهند.حقیقت معنای استحباب این است که آدمی جستجو کند تا چیزی را پیدا کند که دوستش بدارد ، و لیکن وقتی بعد از آن "علی" بیاید ، معنای ایث... ریشه کلمه: حبب (۹۵ بار)ف (۲۹۹۹ بار)
جملاتی از کاربرد کلمه فاستحبوا
بعد از توضيحى كه در آيات گذشته پيرامون قوم عاد آمد در دو آيه مورد بحث از قومثمود سخن به ميان آورده مى گويد: (اما ثمود را هدايت كرديم (پيامبران صالح را بادلائل روشن به سوى آنها فرستاديم ) ولى آنها نابينائى و گمراهى را بر هدايتترجيح دادند)! (و اما ثمود فهديناهم فاستحبوا العمى على الهدى ).
اگر جمله (و ما كانوا مهتدين )، كه در ذيل آيه اشتراء آمده ناظر به نفىاصل هدايت باشد، اشتراء به معناى انتخاب و استحاب است ،نظير آيه (... فاستحبوا العمى على الهدى )، (782) و اگر ناظر به نفى هدايت درخصوص جريان اشتراء مزبور باشد، بدين معنا كه در اين خريد و فروش را صحيح رانپيموده و مهتدى نبوده اند، آنگاه مى توان اشتراء را به همان معناى خريدن معهود، تفسيركرد، زيرا آنان هدايت فطرى را واجد بوده ، آن را به ضلالتتبديل كرده اند، گرچه در اين استبدال گمراه بوده اند؛ گرچه در ايناستدلال گمراه بوده اند، نه مهتدى .
در مقابل پاداشى كه به صورت هدايت تكوينى به مهتديان و مجاهدان داده مى شود، اگركسى پس از بينايى كورى را برگزيد: فاستحبوا العمى على الهدى (1008) ومستكبرانه با دين برخورد كرد و پس از مهلتى كه براى توبه به او داده مى شودبازنگشت ، توفيق فهم آيات الهى و پذيرش حق از او گرفته مى شود: ساءصرف عناياتى الذين يتكبرون فى الاءرض بغير الحق (1009) و هم سفرى ابدى برايشتعيين و به ولايت او سپرده مى شود: و من يعش عن ذكر الرحمن نقيض له شيطانا فهو لهقرين (1010)