[ویکی فقه] عنوان دارای مصداق حقیقی در خارج را عنوان ذاتی گویند. عنوان ذاتی، مقابل عنوان غیری بوده و عبارت است از عنوانی که در خارج مصداق حقیقی و اصیل دارد، چه این که وجود مستقل داشته باشد (مانند جواهر) و چه متکی به غیر باشد (مانند اعراض).
جملاتی از کاربرد کلمه عنوان ذاتی
در دوران عصر روشنگری، غیبت بهطور فزاینده ای به عنوان ذاتی با مفهوم علم ناسازگار تلقی میشود. از آن زمان به بعد، استفاده از «دانش (های) غیبی» حاکی از یک جدال آگاهانه علیه علم جریان اصلی است. با این وجود، مایکل دامت، فیلسوف و مورخ بازی با ورق، که تحلیل شواهد تاریخی حاکی از آن بود که پیشگویی و تفسیرهای غیبی با استفاده از کارتها قبل از قرن هجدهم ناشناخته بودند، گفت که اصطلاح علم غیبت بی جا نبوده زیرا "افرادی که به امکان رونمایی از آینده یا استفاده از قدرتهای خارق العاده این کار را انجام میدهد زیرا کارآیی روشهایی که آنها به کار میبرند با برخی برداشتهای سیستماتیک که از نحوه عملکرد جهان بر آنها منطبق است … هرچند مبنای تجربی آن ناچیز است. "