علیمردان. [ ع َ م َ ] ( اِ مرکب ) از نامهای ایرانیان و اغلب شیعیان است. مرکب از کلمه عربی «علی » + «مردان » فارسی. و گاه برخی از آبادیها و دیه ها را نیز بدین نام خوانده اند. و در اسامی اشخاص گاه کلمه «خان » یا «بیگ » و امثال این ها را به آخر آن می فزایند. و گاهی کلمه های میرزا، امیر، میر، ملا و مانند این ها را به اول آن می فزودند : نام او بود علیمردان خان کلفت خانه ز دستش به امان.ایرج میرزا. علیمردان. [ ع َ م َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان قشلاقات افشار، بخش قیدار، شهرستان زنجان. دارای 111 تن سکنه. آب آن از چشمه تأمین می شود. و محصول آن غلات است. اهالی به زراعت اشتغال دارند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).
معنی کلمه علی مردان در فرهنگ فارسی
دهی است از دهستان قشلاقات افشار بخش قیدار شهرستان زنجان
معنی کلمه علی مردان در فرهنگ اسم ها
اسم: علی مردان (پسر) (فارسی) معنی: علی ( عربی ) + مرد ( فارسی ) + ان ( فارسی ) از رؤسای بختیاری که اصفهان را تسخیر کرد
معنی کلمه علی مردان در دانشنامه عمومی
علی مردان (خواننده). علی مردان ( به کردی: عەلی مەردان ) ( زادهٔ ۱۹۰۴ در کرکوک – درگذشته ۲۴ ژوئیه ۱۹۸۱ در بغداد ) موسیقی دان، آهنگساز، خواننده، مقام دان و عودنواز کُرد اهل عراق بود. از او به عنوان «استاد مقامات» یاد می شود. مرکز مقامات علی مردان در کرکوک به یاد او ساخته شده است. مردان در دهه ١٩٣٠ فعالیت خود را در بخش کردی رادیو بغداد شروع کرد و مقامات کردی بسیاری در آنجا ضبط نمود. علی مردان به عنوان نوازندۀ عود در ارکستر ملی عراق سفری به مصر داشت و همراه آن ارکستر در جشنوارۀ موسیقی قاهره، به اجرای برنامه پرداخت. پس از آن در کشورهای سوریه، لبنان، فلسطین برنامه های متعددی اجرا کرد و از این طریق جهان عرب را با موسیقی کُردی آشنا ساخت. سال ۱۳۳۹ برای علی مردان سرشار از افتخار بود، چرا که در همین سال جایزۀ نخُست رشتۀ آهنگسازی جشنوارۀ هنری را به خود اختصاص داد. در همین رابطه باید اذعان داشت که اساتید موسیقی کُردی بیش از آنکه در عرصۀ خوانندگی از وی به عنوان استاد نام ببرند، معتقدند که او استادی بی بدیل در گسترۀ آهنگسازی بوده است و در این رشته دارای شیوه و سیاق خاص خود و متمایز از دیگران بوده است، چنانکه از وی به عنوان آهنگسازی صاحب سبک یاد می کنند. در موارد زیادی در موسیقی ایرانی دیده شده است که آهنگسازان و خوانندگان ایرانی از آثار علی مردان استفاده می کنند و هیچگونه اشاره ای به اصل آن ملودی نمی کنند. • تصنیف «عاشقان مست اند و ما دیوانه ایم» با خوانندگی محمدرضا شجریان در آلبوم انتظار با آهنگسازی محمدعلی کیانی نژاد ( بر اساس آهنگ «فاتیمه» ) • تصنیف «بی قرار» با خوانندگی شهرام ناظری و آهنگسازی جلیل عندلیبی ( بر اساس آهنگ «فاتیمه» ) • تصنیف «ای مجلسیان»، پرویز مشکاتیان در آلبوم «افشاری مرکب» با خوانندگی ایرج بسطامی بر اساس آهنگ «نازیله» علی مردان در سال های پایانی زندگی از بیماری تنگی عُروق رنج می بُرد و بر اثر همین بیماری و عارضۀ قلبی در سحرگاه روز ۲۴ ژوئیۀ ۱۹۸۱ ( ۱۲ تیر ۱۳۶۰ ) در بیمارستان ابن النفیس بغداد دیده از جهان فروبست و در گورستان شیخ محی الدین در زادگاهش شهر کرکوک به خاک سپرده شد. در سال ۲۰۲۰ وزارت فرهنگ و جوانان اقلیم کردستان در عراق برای بزرگداشت علی مردان خواننده و موسیقی دان کُرد تندیسی از وی را در شهر کرکوک نصب کرد. این تندیس که توسط مجسمه ساز کُرد «سامان ابوبکر» ساخته شده در «مرکز فرهنگی کرکوک» در محلۀ بَرتکیه در کرکوک - زادگاه علی مردان - نصب شد و در روز ۸ دسامبر ۲۰۲۰ طی مراسمی رونمایی شد.
جملاتی از کاربرد کلمه علی مردان
اسم او بود علی مردان خان کُلفَت خانه ز دستش به اَمان
ابوالفتح خان در مقام حاکم پایتخت از هیچ قدرتی برخوردار نبود و تنها به سبب تأمین خواسته طرفدارانش این منصب به او سپرده شد. از سوی دیگر کریم خان زند بر آن بود که وی را به عنوان یکی از اعضای سهگانه حکومت بر سر کار نگاه دارد تا موازنهای به زیان علی مردان خان، در میان طوایف بختیاری به وجود آورد، به هر روی هنگامی که کریم خان زند به قصد مطیع ساختن حکام کردستان و همدان از اصفهان خارج شد، علی مردان خان در اصفهان بخاطر اختلافاتی که با ابوالفتح خان پیدا کرد، ابوالفتح خان را به قتل رساند.
علی مردان مردود آن کهن نامرد نامودود که در اوصاف او صد داستان از باستان دارم
شاهرخ در زمان سلطنت خود حکومت اصفهان را به یکی از خانهای بختیاری یعنی ابوالفتح خان بخشید، خانی دیگر از همین طایفه به نام علی مردان خان بر ابوالفتح خان رشک برد، ولی از او شکست یافت و فراری شد و برای کشیدن انتقام به کار جمع قوا برای تعرض به اصفهان مشغول گردید.
علی مردان خان بختیاری که به شکست او از ابوالفتح خان اشاره کردیم برای قلع حریف به کریمخان توسل جست. کریمخان و علی مردان خان، ابوالفتح خان را از اصفهان راندند و خود به این شهر داخل گردیدند. ابوالفتح خان هم جز تسلیم چارهای نمیدید اطاعت رقبای غالب خود را گردن نهاد و سه خان لر در سال ۱۱۶۳ قمری در باب سلطنت ایران به مشورت پرداختند و تصمیم ایشان عاقبت بر آن قرار گرفت که یکی از دخترزادگان شاه سلطان حسین را به نام اسماعیل سوم به پادشاهی بردارند و علی مردان خان نایب السلطنه و کریمخان سردار سپاه و ابوالفتح خان والی اصفهان باشد. این سه مرد سوگند یاد کردند که باهم سلطنت شاه اسماعیل سوم را حفظ نمایند و هرکس پیمان شکست، دو تن دیگر به دفع او قیام نمایند.
از شاعران بزرگ کلاسیکسرای این گویش میتوان به نالی، محوی، حاجی قادر کویی، قانع، هژار، هیمن، شریف و جلال ملکشاه اشاره کرد و از خوانندگان بزرگ آن میتوان سیدعلیاصغر کردستانی، حسن زیرک، ماملی، علی مردان، طاهر توفیق، ناصر رزازی، نجمه غلامی و مظهر خالقی را نام برد.
چون علی مردان خان و آزادخان از میان رفتند، تاج و تخت ایران دو مدعی معتبر دیگر بیشتر نداشت، یکی محمد حسن خان قاجار که بر سواحل خزر و شمال ایران تا اصفهان مستولی بود و دیگری خان زند که بر فارس و قسمتی از ایران غربی حکم داشت.
تمام گشت بسر کاری علی مردان که او بخاک شه دین پناه آمده است
ای پسر جان من این قصه بخوان تو مشو مثل علی مردان خان
در سال ۱۳۲۶ زمانی که زیرک در عراق بود، در مسافرخانهٔ شمال (به عربی: فندق شمال) به شاگردی میپرداخت. زیرک ۴ سال در این هتل کار کرد تا اینکه روزی هنگام نظافت، حسن زیرک مشغول زمزمهٔ یکی از ترانههایش بود و در همین حال، علی مردان خوانندهٔ سرشناس کرد که در حال مسافرت بود، در آن مسافرخانه اقامت داشت. علی مردان با شنیدن صدای حسن زیرک، او را صدا کرده و از او میپرسد که جوان! تو کی هستی؟ زیرک در پاسخ میگوید، من اهل بوکانم و نامم حسن است. علی مردان به حسن زیرک پیشنهاد میکند که با او به رادیو بغداد برود و به زیرک کمک میکند تا در آنجا مشغول به کار شود. پس از آن حسن زیرک از سال ۱۳۳۲ خورشیدی در بخش کردی رادیو بغداد استخدام میشود.
در سال ۱۱۶۴ق علی مردان خان پنهانی برخی از فرماندهان سپاه ابوالفتح خان را با خود همراه کرد و به اتفاق کریم خان، سپاه ابوالفتح خان و نیروهای مدافع اصفهان را در کنار این شهر، سخت شکست داد و آنان را به داخل اصفهان عقب راند. دیری نپایید که شهر نیز به دست مهاجمان افتاد.