[ویکی فقه] علوم عربی، دانشهایی همچون لغت ، صرف و نحو است. از آن به مناسبت در باب اجتهاد و تقلید و تجارت نام برده اند. ← در اجتهاد و تقلید ۱. ↑ الروضة البهیة، ج۳، ص۶۲. فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج۵، ص۴۶۴، برگرفته از مقاله «علوم عربی». ...
جملاتی از کاربرد کلمه علوم عربی
باره علوم عربیات من خامه فنون ادبیات من
بنابراین، بههیچوجه صحیح نیست که گفته شود دو یا سه قرن پس از فتح ایران توسط مسلمانان، صفحهٔ خالی در فعالیت علمی مردم آن بودهاست. برعکس، این دوره زمانِ بههمآمیختن کهنه و نو، دگردیسی قالبها و فراکوچ نظرگاهها بود؛ ولی مطلقاً دورهٔ رکود و مرگ نبود. از نظر سیاسی، درست است که ایران استقلال ملی خود را برای مدتی از دست داد و به امپراتوری بزرگ مسلمانان پیوست، ولی در میدان علم بهزودی به برتریای رسید که شایستهٔ زیرکی و قابلیت مردم آن بود. اگر نقش ایرانیان را از آنچه که به نام علوم عربی نامیده میشود تفریق کنیم، بهترین قسمت آن رفتهاست.
او در سال ۱۹۷۸م - ۱۳۵۶ش در دوران پهلوی و منطقهٔ کوت عبدالله مرکز کنونی شهرستان کارون در خانوادهای عرب ایرانی از اهالی استان خوزستان متولد شد؛ او دانشآموختهٔ حوزه علمیه قم در تحصیلات حوزوی (درس خارج) و کارشناسی ارشد در فلسفهٔ اسلامی، علوم اسلامی و علوم عربی است.
هیل دارای مقالاتی در دانشنامه جهان اسلام است چنانکه مدتی نیز رئیس تحریریه مجله تاریخ علوم عربی بود.
این سازمان بر تعدادی از بنیادها و مراکز آموزشی از جمله بنیاد دستنوشتههای عربی نظارت دارد. بنیاد دستنوشتههای عربی پیش از تأسیس سازمان آموزش و فرهنگ و علوم عربی تأسیس شده بود ولی پس از تأسیس این سازمان این انستیتو در بدو تأسیس سازمان آموزش و فرهنگ و علوم عربی به آن پیوست.
گفته شده نسبتش با ۲۷ واسطه، به موسی کاظم میرسد. وی ۱۲ ساله بود که نزد برادرانش، درس را آغاز کرد. برای ادامه تحصیل، راهی گلپایگان شد و عمده علوم عربی و منطق را از علمای گلپایگان آموخت.
بنابراین به هیچ وجه صحیح نیست که گفته شود دو یا سه قرن پس از فتح ایران توسط مسلمانان، صفحه خالی در فعالیت علمی مردم آن بوده است. بر عکس، این دوره زمان به هم آمیختن کهنه و نو، دگردیسی قالبها و فرا کوچ نظر گاهها بود؛ ولی مطلقاً دوره رکود و مرگ نبود. از نظر سیاسی، درست است که ایران استقلال ملی خود را برای مدتی از دست داد، و به امپراتوری بزرگ مسلمانان پیوست، ولی در میدان علم بزودی به برتریای رسید که شایسته زیرکی و قابلیت مردم آن بود. اگر نقش ایرانیان را از آنچه که به نام علوم عربی نامیده میشود تفریق کنیم بهترین قسمت آن رفته است.
سازمان آموزش و فرهنگ و علوم عربی در سال ۲۰۱۶ پروژه سفرای حسن نیت خود را آغاز کرد، مأموریت اصلی این سفرا عبارت است از اقدام به کارهای خیریه در رسیدگی به مدارس ابتدایی در کشورهای عربی و مشارکت در بعضی از کارهای داوطلبانه و پروژههای دیگری که این سازمان در قبال انجام آنها مسئولیت پذیرفتهاست.