علامه مجلسى

معنی کلمه علامه مجلسى در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] کلید واژه: علامه مجلسی، آثار علامه مجلسی، بحارالانوار
علامه مجلسی فرزند مولی محمد تقی معروف به مجلسی اول است. او در علوم مختلف اسلامی مانند تفسیر، حدیث، کلام، فقه، اصول، تاریخ، رجال و درایه مسلط، در بسیاری از آنها صاحب نظر بوده است.
علامه پس از فوت مرحوم ملا محمد باقر سبزواری در سال 1090 هجری به منصب شیخ الاسلامی دست یافت. و در این مسند خدمات بسیاری را در مقوله های گوناگون سیاسی و اجتماعی به ایران و تشیع نمود.
نام علامه مجلسی، محمد مشهور به باقر (محمدباقر) است. نام پدر علامه مجلسی، مولی محمدتقی و معروف به مجلسی اول است. مادر علامه مجلسی دختر سید صدرالدین محمد حسینی عاشوری قمی است. باید گفت تولد علامه مجلسی در روزهای آخر سال 1037 و احتمالاً در روز آخر ماه ذی الحجه یا روز اول محرم 1038 بود.
علامه مجلسی در خانواده علمی و روحانی متولد گردید پدر و اجدادش تا آن جا که می شناسیم از دانشمندان زمان و همگان عابد و زاهد و پرهیزگار بودند و آن هایی را که از اجداد مشار الیه به اسم و رسم نمی شناسیم بنابر نقل آقا احمد کرمانشاهی در مرآت الاحوال، عالم و عابد بودند.
تحصیلات علامه مجلسی از همان کودکی، یعنی خیلی زودتر از همسالانش ـ شاید در سنین سه و چهار سالگی ـ در نزد پدر شروع گردید که خود در شرح فقیه در باب نماز میت فرموده است: الحمدلله رب العالمین که بنده در چهار سالگی همه این ها را می دانستم، یعنی خدا و نماز و بهشت و دوزخ و نماز شب می کردم و در مسجد صفا و نماز صبح را به جماعت می کردم و اطفال را نصیحت می کردم و به آیت و حدیث به تعلیم پدرم رحمهم الله.
خاندان علامه مجلسی از جمله پر افتخارترین خاندان های شیعه در قرون اخیر است. در این خانواده نزدیک به یکصد عالم وارسته و بزرگوار دیده می شود و از نزدیکان علامه پس از بررسی تنها علم و فضل مشاهده می کنیم:
محمدتقی مجلسی شاگرد شیخ بهایی و میرداماد است. او در علوم مختلف اسلامی تبحر داشته و در زمان خویش مرجعیت تقلید را به عهده داشته است. وی در کنار مرجعیت، از اقامه نماز جمعه و جماعت نیز غفلت نمی کرد و امام جمعه اصفهان بود. از جمله پرورش یافتگان مکتبش می توان به: علامه مجلسی (که بیشترین استفاده را از پدر خویش برده است)، آقا حسین خوانساری و ملا صالح مازندرانی اشاره نمود.

جملاتی از کاربرد کلمه علامه مجلسى

علامه مجلسى درباره صاحب الزّنج مى نويسد: و كان منفيا عنهم عليه السّلام نسبا ومذهبا و عملا.
91- ما عبارت محمد بن ابى طالب موسوى را بر حسب روايت علامه مجلسى در بحارالانوار، ج 44، ص 329 برگزيده ايم .
بسيارى از بزرگان به تشيع و برخى به دوازده امامى بودن او تصريح كرده اند.سيد بن طاووس ، شيخ صدوق ، علامه مجلسى ، شيخ حر عاملى ، شيخ بهايى ، شيخ آقابزرگ طهرانى ، شيخ عباس قمى ، علامه امينى و بسيارى ديگر از اين جمله اند. جزتصريح بزرگان ، دقت در اشعارى كه از صاحب باقى مانده و شور و شوق او به ولايتو دوستى ائمه معصومين عليه السلام بهترين شاهد بر اين شخصيت بزرگ است (57)به نمونه ذيل دقت كنيد:
آگاهى علامه مجلسى به علوم عقلى و علومى چون ادبيات ، لغت ، رياضيات ، جغرافيا، طب، نجوم و... از مراجعه به آثار و كتابهاى وى به خوبى معلوم مى گردد.
79- علامه مجلسى رحمة اللّه اين اخبار را در بحار طبع جديد، ج 51، از ص 31 بهبعد آورده است .
35- كشكول النور: ج 1، ص 25، به نقل از علامه مجلسى ، در كتاب بحارالانوار.

علامه مجلسى گويد: ما حق نداريم درباره زيد و همچنين فرزندان پاك پيامبر بدوندليل از خودمان چيزى بگوييم و تا دليل محكم در كفر و تبرى ائمه معصومين از ايشان نبينيم نبايد اظهار بدبينى نماييم .

سخنان بالا را علامه مجلسى در ذيل روايتى از امام باقر عليه السلام نقل نموده است كه به احتمال قوى تتمه همين روايت و بيان امام باقر عليه السلام باشد.و در صورت مجزا بودن از آن روايت باز هم برگرفته از روايت ديگرى است كه ازنظرمرحوم علامه مجلسى مورد اعتبار و داراى وثاقت بوده است (254) و بر همين اساس مرحوم مقرم كه يكى از علماى محقق و از شخصيتهاى علمى و از افراد مطلع در تاريخ و حديث مىباشد با اينكه مطلب بالا را از ((جلاءالعيون ))نقل نموده مجموع جملات آن را به صورت يك روايت مورد اعتماد ونقل صحيح از حسين بن على عليهما السلام مورد بررسى قرار داده 

دوم علامه مجلسى عليه الرحمه در زاد المعاد ص 185نقل فرموده است .