عصران

معنی کلمه عصران در لغت نامه دهخدا

عصران. [ ع َ ] ( ع اِ ) مثنای عصر ( در حالت رفعی ). رجوع به عصر شود. || شب و روز. ( منتهی الارب ). لیل و نهار. ( اقرب الموارد ). || بامداد و شبانگاه. ( منتهی الارب ).غداة و عَشی . ( اقرب الموارد ). || نماز ظهر و عصر. ( ناظم الاطباء ). نماز فجر و نماز عصر، که از آن جمله است «حافظ علی العصرین ». ( از اقرب الموارد ). || طعام چاشت و طعام شام. ( آنندراج ).

معنی کلمه عصران در فرهنگ فارسی

مثنای عصر لیل و نهار

جملاتی از کاربرد کلمه عصران

بعضى ديگر گفته اند: مراد شب و روز است ، كه اصطلاحا به آنها عصران گفته مىشود.

شيخ حر تنها مرد تتبع ، تحقيق و نگارش نبود بلكه در تدريس و تربيت شاگردان ازمردان موفق زمان خود به شمار مى رفت . محل تدريس او در مشهد مقدس ، صحن حضرت ثامنالائمه بود. گرچه به درستى از عدد شاگردان شيخ اطلاعى در دست نيست . از مكان وگفتار هم عصران شيخ اينچنين به نظر مى آيد كه درس شيخ يكى از با شكوه ترينكلاسهاى درس در عصر وى بوده است . 

او آموزش آواز ایرانی را از سن ۱۲ سالگی در محضر استاد سلیمان امیر قاسمی (سلیم خان) آغاز نمود و این آموزش تا پایان عمر سلیم خان ادامه یافت. صدیف هم‌زمان به یادگیری شیوه‌های آوازی اساتید بزرگ موسیقی ایران پرداخت و از محضر ابوالحسن اقبال آذر و عبدالله دوامی بهره فراوان برد و بعدها دارای شیوه‌ای مستقل از هم عصران خود و گذشتگان گردید.صدیف به سبب بداهه خوانی‌ها و مرکب خوانی‌هایش در میان اهل فن موسیقی شهرت دارد. اولین کنسرت موسیقی صدیف بعد از سالیان دراز سکوت و گوشه‌گیری از محافل رسمی در سال ۱۳۶۸ به نام «ترجیع بند» در تالار وحدت تهران با همراهی مجید کیانی برگزار شد که با استقبال گسترده هنرمندان و موسیقیدانان روبرو گردید.
باورها بر این است که این اصطلاح را تورستین وبلن (۱۸۵۷–۱۹۲۹) یک جامعه‌شناس آمریکایی ابداع کرده‌است. یکی از هم عصران ولبن، مورخ مشهور، چارلز آ. بیرد، تصویری درخور از جبرگرایی ارائه داده‌است. «فناوری در چکمه‌های هفت متری از یک نبرد انقلابی بی‌رحمانه به نبردی دیگر می‌رود، و همهٔ صنایع و کارخانجات قدیمی را نابود می‌کند، و با سرعتی رعب‌آور فرایندهای تازه‌ای را عرضه می‌دارد.»
حجاج دولتمردی بسیار توانا و با استعداد ولی ظالم، خشن و بسیار سختگیر بود. او که همواره به دل هم عصران خود ترس می‌انداخت، تبدیل به شخصیتی عمیقاً بحث‌برانگیز و موضوع دشمنی زیاد در میان نویسندگان بعدی طرفدار عباسیان شد که آزار و اذیت و اعدام‌های دسته جمعی را به او نسبت دادند.
تحصیلات ابتدایی را در دبستان سعدی بُگ قصرقند گذراند.او دوران راهنمایی و متوسطه را در چابهار گذارند. پس از آن، برای ادامه تحصیل، مانند اکثر هم عصران خودش که در آن سال‌ها به کراچی می‌رفتند، به پاکستان رفت. او در سال ۱۹۹۰، در رشتهٔ تاریخ اسلام با مقطع کارشناسی ارشد، از دانشگاه کراچی فارغ‌التحصیل شد. سپس برای فراگیری زبان‌های خارجی به بریتانیا رفت و در لندن زبان انگلیسی و فرانسوی را فرا گرفت. او در سال ۱۹۹۲ به ایران باز گشت. حمیدالله سردارزهی همچنین به زبان‌های عربی، اردو، جدگالی و سندی نیز تسلط کامل داشت.
در روم باستان، بدن جوان مردانه همچنان مرکز توجه جنسی مردان بود، اما روابطی نیز میان مردان مسن‌تر آزاد و بردگان یا مردان جوان آزاد وجود داشت که در آن بردگان یا جوانان نقش مفعول رابطه را بازی می‌کردند. بسیاری از برجسته‌ترین مردان در جامعه روم اگر همجنس‌گرا نبودند دو جنس گرا بوده‌اند. هم عصران ژولیوس سزار او را مَردِ تمامِ زنان و زنِ تمام مردان می‌نامیدند؛ هرچند او مکرراً ـ و یک‌بار با قید سوگند ـ این اتهام را رد می‌کرد. هادریان امپراتور روم باستان نیز دارای تمایلات همجنس‌خواهانه بوده؛ وی بر اساس روایات با آنتینوس دارای روابطی نزدیک و عاطفی بوده‌است.