عسفان

معنی کلمه عسفان در لغت نامه دهخدا

عسفان. [ ع ُ ] ( اِخ ) گویند منهله ای است از مناهل راه بین جحفة و مکه. و برخی آن را بین المسجدین دانسته اند بفاصله دومرحله ای مکه. و برخی گویند آن قریه جامعی است و در آن منبر و نخیل و مزارع است در فاصله 36میلی مکه در مرز تهامة. و برخی آن را در دومرحله ای مکه در راه مدینه دانسته اند که تا جحفة سه مرحله فاصله دارد. و پیامبر ( ص ) در سال پنجم هجرت در عسفان با بنی لحیان غزو کرده است. ( از معجم البلدان ). و رجوع به امتاع الاسماع ص 256 و 257 شود.

معنی کلمه عسفان در فرهنگ فارسی

گویند منهله ایست از مناهل راه بین حجفه و مکه و برخی آنرا بین المسجدین دانسته اند بفاصله دو مرحله ای مکه و برخی گویند آن قریه جامعی است و در آن منبر و نخیل و مزارع است در فاصله ۳۶ میلی مکه در مرز تهامه و برخی آنرا در دو مرحله ای مکه در راه مدینه دانسته اند که تا جحفه سه مرحله فاصله دارد و پیامبر ( ص ) در سال پنجم هجرت در عسفان با بنی لحیان غزو کرده است

جملاتی از کاربرد کلمه عسفان

180- كافى ، ج 4، ص 127، 128؛ فقيه ، ج 2 ص 141؛ كراع الغميم نام محلىاست مابين مكه و مدينه ، غميم بفتح اول بيابانى است در حجازمقابل عسفان
و رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) از پيش خبر داده بود كه گويا مى بينم ابوسفيان از طرف قريش به سوى شما مى آيد تا پيمان صلح حديبيه را تمديد كند و بهزودى بديل بن ورقاء را در راه مى بيند. اتفاقا همينطور كه فرموده بود پيش آمد،بديل و همرهانش ابو سفيان را در عسفان ديدند كه از طرف قريش به مدينه مى رود تاپيمان را تمديد و محكم كند.
عسفان بين جحفه و مكه قرار دارد و جحفه در چهار مرحله اى مكه است .
20- در غزوه بنى لحيان (439) (از قبيله هذيل ) كه نزديكيهاى عسفان (440)منزل داشتند، ابن مكتوم را به جاى خود نهاد و مدت چهارده روز از مدينه بيرون بود و سپسسالم به مدينه بازگشت .
پيامبر (... شش ماه پس از ريشه كم كردن بنى قريضه ، سپاهى بسيج كرد و ابن اممكتوم را در مدينه گذاشت و راه شام را بسوىشمال در پيش گرفت . مسلمانان گمان كردند كه بسوى مرزهاى شام مى روند، ناگهان درميان راه بسرعت به سوى جنوب برگشت و خود را به غران(منازل بنى لحيان ) رساند تا انتقام شهداى رجيع را بگيرد. قوم با اموالشان بهقلل كوهها گريخته بودند. پيامبر كه نتوانسته بود دشمن را غافلگير كند، براى بهرهبردارى ديگرى ، گفت : (اگر به عسفان (نزديك مكه ) فرود آئيم ، مردم مكه يقين خواهندكرد كه به قصد مكه آمده ايم ). سپس براى راعاب قريش ، با دويست سوار در عسفانفرود آمد و ابوبكر را با ده سوار و نيز دو تن سوار ديگر را به (كراع الغميم )فرستاد تا از عكس العمل قريش آگاه شود، و چون خبرى نشد، در اوج گرماى طاقتفرساى روز بسرعت به مدينه بازگشت ) (19).
بشر بن سفيان كعبى در منزل عسفان خدمت پيامبر رسيد و آمادگى قريش را براى جنگ اعلامكرد. پيامبر متاءسف شد؛ زيرا قصد آن حضرت انجام مراسم حج بود و نه جنگ . لذا پيامبرممنصرف شد و راه را به طرف پائين مكه ادامه داد و به حديبيه (نزديك مكه ) رسيد ومستقر شد. پيامبر به قريش مكه پيام فرستاد كه ما براى جنگ نيامده ايم ، بلكه براىحج آمده ايم .
و در آن كتاب از سعيد بن مسيّب (318) روايت مى كند كه : على و عثمان در عسفان(319) گِرد آمدند. عثمان از متعه و عمره تمتّع منع كرد؛ على - عليه السّلام - فرمود:چرا از كارى كه پيغمبر - صلّى اللّه عليه وآله - امر كرده است ، جلوگيرى مى كنى ؟
هشام در غضب شد و جائزه فرزدق را قطع كرد و امر كرد او را در عسفان ـ كه موضعى استمابين مكه و مدينه ـ حبس نمودند.
693- عسفان بين جحفه و مكه واقع است . معجم البلدان حموى .
550- كراع الغميم محلى است مابين مكه و مدينه نزديك عسفان