صورت قیاس

معنی کلمه صورت قیاس در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] صورت قیاس، به معنای هیئت تالیفی و نحوه چینش و اقتران میان مقدمات قیاس و اجزای آنها است.
مباحث مربوط به قیاس بر دو بخش است. در یک بخش از صورت قیاس بحث می شود و در بخش دیگر از ماده قیاس و اصناف قضایای تشکیل دهنده آن بحث می شود. مراد از صورت قیاس، همان هیئت تالیفی و نحوه چینش و اقتران میان مقدمات قیاس و اجزای آنهاست. بر این اساس، تقسیم قیاس به استثنایی و اقترانی، تقسیم استثنایی به اتصالی و انفصالی، تقسیم اقترانی به حملی و شرطی و تقسیم به اَشکال اربعه همگی از مباحث به صورت قیاس مربوط می شوند.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • خوانساری، محمد، منطق صوری.• مجتهد خراسانی (شهابی)، محمود، رهبر خرد.• ابن سینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق). • ابوالحسن سالاری، بهمنیار بن مرزبان، التحصیل.• مظفر، محمدرضا، المنطق.
۱. ↑ ابوالحسن سالاری، بهمنیار بن مرزبان، التحصیل، ص۱۰۶.۲. ↑ ابن سینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق)، ج۳، ص۷.۳. ↑ ابوالبرکات ابن ملکا، هبه الله بن علی، الکتاب المعتبر فی الحکمة، ص۲۳۳.۴. ↑ مظفر، محمدرضا، المنطق، ص۲۳۰.
...

جملاتی از کاربرد کلمه صورت قیاس

به صورت قیاسی می‌توان اوربیتال‌های هومو و لومو در نیمه‌هادی‌های آلی را به ترتیب با نوارهای ظرفیت و رسانش موجود در نیمه‌هادی‌های معدنی و نقاط کوانتومی معادل دانست.