صهی. [ ص َ هَن ْ ] ( ع مص ) رسیدن جراحت به کسی و زهیدن آب از آن. ( اقرب الموارد ) ( آنندراج ). صهی.[ ص ُ هَن ْ ] ( ع اِ ) ج ِ صَهوَة. رجوع به صهوة شود. صهی. [ ص ُ هی ی ] ( اِخ ) نام اسب نمربن تولب است. ( منتهی الارب ).
معنی کلمه صهی در فرهنگ فارسی
نام اسب نمرابن تولب است
جملاتی از کاربرد کلمه صهی
استاد اعظمِ دیر صهیون که رئیس موزه لوور است پیش از مرگ، اسرار یافتن جام را به نوهاش (سوفی)، که نوه واقعی اش نبود منتقل میکند و از او میخواهد از دانشمندی آمریکایی (رابرت لنگدان) که در نمادشناسی مذهبی و دیرینشناسی تبحر دارد کمک بخواهد. این دو با وجود تعقیب بیامان پلیس و نیروهای استاد، مرحله به مرحله به جام مقدس نزدیک میشوند و در این راه از یک تاریخدان انگلیسی (تیبنیگ) هم کمک میگیرند که در نهایت معلوم میشود او همان استاد تقلبی است. نهایتاً راز جام مقدس مشخص میشود و سوفی هم حقیقت و خانواده گمشدهاش را پیدا میکند و...
شعر نه بندی ایمبر، "تیکواتنو" ("امید ما")، افکار و احساسات او را پس از تأسیس پتخ تیکوا (عینا "گشایش امید") بیان میکند. نخستین کتاب ایمبر در بارکای [ستاره صبح درخشان]، اورشلیم، ۱۸۸۶، منتشر شد و متعاقباً توسط عاشقان صهیون و بعداً توسط جنبش صهیونیستی به عنوان سرود پذیرفته شد.
بن صهیون آبا شائول (عبری:בן-ציון אבא-שאול) (۱۹۲۴–۱۹۹۸) یک ربی سفاردی معروف در اورشلیم بود. او نقش مهمی در بیداری مذهبی در بین یهودیان سفاردی داشت و مدارس ماعیان هاچینوخ هاتورانی را تأسیس نمود. او همچنین شهرت داشت که آمرزشهای او مورد قبول قرار میگیرد.
ردبول رمپیج یک مسابقه دوچرخه سواری کوهستانی است که در نزدیکی پارک ملی زایان در ویرجین، یوتا، ایالات متحده برگزار میشود. در سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴، این مسابقات در خارج از جاده تراس کلوب، در مرز غربی پارک ملی صهیون برگزار میشد.
طبق کتب عزرا-نحیما چند دهه بعد در سال ۵۳۸ پیش از میلاد، یهودیان ساکن بابل به فرمان کوروش اجازه یافتند به سرزمین یهودا بازگردند. در ابتدا، حدود ۵۰۰۰۰ یهودی به دنبال فرمان کوروش همانطور که در عزرا شرح داده شد به سرزمین یهودا بازگشتند، در حالی که بیشتر آنها در بابل ماندند. بعدها، تعداد نامعلومی از تبعیدیان همراه عزرا از بابل بازگشتند.بازگشت تبعید شدگان به یهودا طی ۱۱۰ سال آینده به عنوان بازگشت به صهیون شناخته میشود، رویدادی که از آن زمان تاکنون یهودیان از آن الهام گرفتهاند.
«تمام اینکارها انجام شد، تا توسط فردی که پیامبر از او صحبت کرد انجام شود، گفته شد، به دختران صهیون (اورشلیم) بگو، ببین، پادشاه به سوی شما میاید، سوار بر یک خر»
در زمان جنگ جهانی اول او ایده ایجاد یک لژیون یهودی را که به همراه انگلیسیها علیه عثمانی در فلسطین جنگ کند داشت. او به همراه جوزف ترامپلدور گروه صهیون را ایجاد کرد که از مردان یهودی اکثراً روسی تشکیل شده بود. در سال ۱۹۱۷ دولت انگلستان با تشکیل رسمی لژیون یهودی موافقت کرد؛ ولیکن در سال ۱۹۱۹ انگلستان دستور متوقف شدن لژیون یهودی را داد و زیو از اینکار به دولت انگلستان شکایت کرد؛ ولیکن در این سال لژیون یهودی متوقف شد و او از ارتش بازنشسته شد.
دوره معبد دوم یا دوره پس از تبعید در تاریخ یهودیان، حدود ۶۰۰ سال (۵۱۶ قبل از میلاد - ۷۰ میلادی) را نشان میدهد که معبد دوم در شهر اورشلیم وجود داشت. این دوره با بازگشت به صهیون و بازسازی معبد در اورشلیم آغاز شد و با جنگ اول یهودی-رومی و محاصره اورشلیم توسط رومیان پایان یافت.
تکس مارس معمولاً دیدگاههای توطئه یهودی داشت و توسط بعضی بهعنوان یک یهودستیز شناخته میشود. او در سایت اینترنتی خود کتاب پروتوکل بزرگان صهیون را قرار داد و معتقد بود که هولوکاست اتفاق نیفتاده است.
بعد از بازگشت به اسرائیل او در میدراش بنی صهیون استخدام شد. در سال ۱۹۵۱ او کتابی در مورد قوانین پسح به نام «خازُن اوادیا» چاپ کرد که مورد استقبال بقیه خاخامها قرار گرفت.