شیطان صفت
معنی کلمه شیطان صفت در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه شیطان صفت
از عقیق لب شیطان صفتان خونشد دل بوی رحمان مگر آرند زسمت یمنم
موی شیطان صفت او دلم از راه ببرد آری ابلیس کند آدمیان را گمراه
گریگوری افیمویچ راسپوتین (به روسی: Григо́рий Ефи́мович Распу́тин)، یا گرگوار ایفیمویج نووی، (زاده ۲۱ ژانویه ۱۸۶۹ – درگذشته ۱۷ دسامبر ۱۹۱۶) راهب ماجراجو و سیاستمدار روسی بود. وی قدرت و نفوذ عجیبی در نیکلای دوم (آخرین تزار امپراتوری روسیه) و همسر او الکساندرا فئودوروونا (تزارینای روسیه) داشت و در اغلب کارهای درباری به تزار کمک میکرد. چگونگی ترور او همچنان در هالهای از ابهام است. پیشبینی انقلاب روسیه توسط راسپوتین از معروفترین پیشبینیها در تاریخ به حساب میآید. بیشتر مردم وی را به عنوان یک قدیس شفابخش و در بین عدهای دیگر به عنوان یک موجود شیطان صفت شناخته میشود.
تبلیغات نازیها عملیات بارباروسا را به عنوان یک جنگ ایدئولوژیک-نژادی بین نازیسم آلمان و «یهودی بلشویسم» معرفی کرد و دشمن خود شوروی را به عنوان نیرویی از اسلاوهای دونانسان و وحشیانی که درگیر «روشهای وحشیانه جنگ آسیایی» بودند که توسط کمیسرهای شیطان صفت یهودی فرماندهی میشدند که سربازان آلمانی به آنها رحم نمیکردند. اکثریت قریب به اتفاق افسران و سربازان ورماخت تمایل داشتند که جنگ را از منظر نازیها تلقی کنند و مخالفان شوروی خود را دونانسان میدانستند.
«افراد مطیع شاه – یعنی داوود بیک، حاکم لزگی و سُرخای، حاکم غازیقموق – علیه سرور خود شورش کردهاند، با حمله به شهر شماخی آن را تصرف کرده و حملهای غارت گرانهای علیه بازرگانان روس انجام دادهاند. با توجه به امتناع داوود بیک از پرداخت غرامت، ما ناچار هستیم سپاهی را علیه شورشیان یاد شده و راهزنان شیطان صفت راهی کنیم.»
از سوی دولت آمریکا گروهی از خوکچههای هندی تحت عنوان مأموریت جاسوسی خاصی اعزام میشوند. آنها باید با یک مدیر شرکت شیطان صفت و سودجو که میخواهد با اختراع لوازمهای خانگی خود جهان را به تصرف درآورد مبارزه جاسوسی کنند.
در یک شهر خیالی سه گروه اجنه،پری ها و انسانها به دنبال بدست آوردن یک چوب جادویی هستند. تنها جن پلیس این کشور با کمک همکارش مانع از برتری یافتن یک پری شیطان صفت می شوند.
در دنباله این بازی کلب توسط شرکت اهریمنی به نام کابال دوباره زنده میگردد و جنگی همه جانبه را با صاحبان شیطان صفت آن آغاز میکند.
شیطان صفت کسی که نیارد سجود تو در طوق لعنت ابدی زین جنایتست
صرفنظر از هنجارهای جامعه و تغییرات فرهنگی، هنوز هم شباهتهای نزدیکی بین نمایشنامههای تئاتر کهن و فیلمهای امروزی مشهود است. سینمای عشقی دربارهٔ دختری که عاشق مردی است که به هر دلیل نمیتواند با او باشد، فیلمهایی دربارهٔ یک قهرمان که در برابر تمام بدیهای یک دشمن شیطان صفت قدرتمند میجنگد، کمدیهایی در خصوص زندگی روزمره و غیره تماماً دارای زمینههایی با موضوعات مشترک که در کتابها، نمایشنامهها و دیگر مکانها آمده، هستند.
رخسار یار باغ بهشت است واندر او شیطان صفت تو رهزن ایمان آدمی