سوره فتح

معنی کلمه سوره فتح در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سوره فتح، چهل و هشتمین سوره قرآن بوده و در جزء بیست و ششم واقع شده و از سوره های مدنی است.
چون این سوره با آیه ((انا فتحنا لک فتحا مبینا)) آغاز شده است و نوید یک پیروزی بزرگ و درخشان را می دهد، به آن «فتح» گفته اند. در آیه اول این سوره از پیروزی بزرگ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم به یاری خدا، یاد شده است؛ فتحی که در صلح حدیبیه که در سال ششم از هجرت اتفاق افتاد، فراهم آمد. پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم همراه ۱۴۰۰ نفر به جنگ با مشرکان رفت؛ در حالی که امیدی به بازگشت پیروزمندانه و به سلامت نبود؛ ولی سرانجام با قرارداد آتش بس ده ساله و بدون درگیری به مدینه بازگشتند. همین قرارداد، پیروزی های بزرگ دیگری درپی داشت؛ مانند: فتح خیبر در سال هفتم هجری،فتح مکه همراه دوازده هزار سرباز مسلمان در سال هشتم هجری و مسلمان شدن تعداد زیادی از مشرکان در این فاصله. این ها آن «فتح مبین» است که سوره به آن نام مشهور شده است.
محور اصلی
غرض سوره بیان منتی است که خدای تعالی بر رسول خود نهاده، و در این سفر فتحی آشکار نصیبش فرموده. و نیز منتی که بر مؤمنین همراه وی نهاده و مدح شایانی است که از آنان کرده، و وعده جمیلی است که به همه کسانی از ایشان داده که ایمان آورده و عمل صالح کرده اند. این سوره در مدینه نازل شده است.
مصادیق فتح
درباره مصداق این فتح، میان مفسران نظراتی به قرار ذیل هست:۱. صلح حدیبیه (مشهورترین نظریه).۲. فتح خیبر.۳. فتح مکه.۴. فتح و پیروزی سپاه اسلام در همه جنگ ها.
ویژگی ها
...
[ویکی شیعه] سوره فتح چهل و هشتمین سوره در ترتیب کتابت حاضر قرآن کریم و صد و یازدهمین سوره در ترتیب نزول٬ ۲۹ آیه دارد و از سوره های مدنی است. « فتح » نامیدن آن به این مناسبت است که در آغاز آن از فتح مبین یعنی صلح حدیبیه و به دنبال آن از فتح مکه سخن می گوید. این سوره از نظر حجم از سوره های مثانی است. در آیه ۱۸ به یکی از بیعت های تاریخی مسلمانان معروف به « بیعت رضوان » اشاره شده است.
این سوره را « فتح » می نامند، به این مناسبت که در آغاز آن از فتح مُبین (پیروزی درخشان) سخن می گوید. مفسران درباره اینکه این فتح به کدام پیروزی اشاره دارد اختلاف دارند.
سوره فتح به ترتیب مصحف چهل و هشتمین و به ترتیب نزول صد و دوازدهمین سوره قرآن و از سوره های مدنی است.
[ویکی اهل البیت] سوره فتح چهل و هشتمین سوره از قرآن است و دارای 29 آیه است.
این سوره در مدینه نازل شده. این سوره در ترتیب مصحف چهل و چهشتمین سوره و در ترتیب نزول صد و دوازدهمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره صف و پس از آن سوره مائده نازل شده است.
این سوره به اجماع مفسّرین دارای بیست و نه آیه می باشد.
ابیّ بن کعب از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت می کند: (هر کس این سوره را قرائت کند مانند آن است که با حضرت محمد صلی الله علیه و آله در فتح مکه شرکت داشته است).
و در روایت دیگر آمده است: (...مانند کسی است که زیر آن درخت با حضرت محمد صلی الله علیه و آله بیعت کرده است).
قتاده از انس نقل می کند: (هنگامی که از جنگ حدیبیه بازگشتیم، از انجام اعمال حج ما جلوگیری شده بود و ما همگی محزون و غمگین بودیم که ناگهان خداوند نازل فرمود: (إِنَّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحاً مُبِیناً) پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: آیه ای بر من نازل شده است که در نظر من از تمام دنیا بهتر است).
عبداللَّه بن مسعود گوید: (رسول خدا صلی الله علیه و آله از جنگ حدیبیه بازگشت فرمود، ناگهان دیدیم که شترسواری حضرت از سرعت خود کاست، نزدیک شدیم دیدیم خداوند (إِنَّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحاً مُبِیناً) را بر حضرت نازل فرموده است و حضرتش را فوق العاده مسرور یافتیم و فرمودند که این سوره بر او نازل شده است).
عبداللَّه بن بکیر از پدرش روایت می کند که: امام صادق علیه السلام فرمودند: اموال و زنان و کنیزان خود را با خواندن (إِنَّا فَتَحْنا) از تلف شدن حفظ کنید، اگر انسان از کسانی باشد که این سوره را زیاد بخواند روز قیامت منادی بطوری که همه مردم بشنوند او را صدا می زند که تو از بندگان خالص من هستی، او را به بندگان صالح من ملحق نمائید و او را در بهشت های پر نعمت جای داده، از شربت گوارای رحیق مختوم آمیخته به کافور سیراب سازید).

جملاتی از کاربرد کلمه سوره فتح

ايـن جـمـله رفـتـارى را كـه در جـمـلات قـبـل خـداى تـعـالى بـا مـؤ مـنـيـن داشـتتعليل مى كند، يعنى مى فرمايد: اگر خداى تعالى ايمان را محبوب دلهايشان كرد و كفرو فـسـوق و عـصيان را مورد نفرتشان قرار داد، صرفا عطيه و نعمتى بود كه به ايشانارزانى داشت ، نه اينكه خواسته باشد عوضى از ناحيه مؤ منين عايدش گردد، البته اينعمل بيهوده و گزافى هم نبوده و بدون حكمت و علتى مؤ منين را به چنين عطيه اى اختصاصنـداده ، چـون او عـليـم اسـت ، مـى دانـد عـطـيـه خود و نعمتش را كجا مصرف كند، و حكيم استهـرگـز عملى را بيهوده و گزاف و بدون حكمت انجام نمى دهد، همچنانكه در سوره فتح مىفـرمـود: (و الزمـهـم كـلمـه التـقـوى و كـانـوا احـق بـهـا و اهـلهـا و كـان اللّهبكل شى ء عليما.
276- سوره فتح ، آيه 29. سيمااز سَمْهَ وسَمْهَ به معناى نشانه است ، نه به معناى چهره .
و ثانيا از ظاهر روايت برمى آيد گناهى كه آيه سوره فتح تصريح به آمرزش آن دارد،گـنـاه بـه معناى مخالفت امر و نهى مولوى است ، در حالى كه در تفسير سوره فتح خواهدآمد كه منظور از گناه در آن آيه چيز ديگرى است .
قرآن مى فرمايد: مناسبات مومن با مومنان بايد بر اساس محبت ، دلسوزى و گذشت باشداما در برابر كفار نبايد بر اساس محبت و ولايت باشد. بلكه بايد بر اساس شدت وسطوت برخورد شود، در سوره فتح مى خوانيم .
به چشم اهل یقین آیه آیه سوره فتح ز جبهه تو نمایان بود به خط مبین
140- در سوره فتح آيه 26 آمده است :...فانزل الله سكينته على رسوله و على المؤمنين واءلزمهم كلمة التقوى ... (پس خداوند آرامش خود را بر پيامبر خود و بر مؤمنانفرود آورد و كلمه تقوا را همراه آنان ساخت ...).
سوره فتح هنگام مراجعت آن حضرت از (حديبيه )نازل شده است و خداوند آن صلح را - چنانكه گفته شد. فتح خواند. و حضرت فرمود: اينسوره براى من از دنيا و آخرت ، محبوبتر است .
همچنين آيات 15، 16، 18، 21، 24، 25 و 26 از سوره فتح در زمينه مطلب مورد بحثنزول يافته است .
حضرت از نزول سوره فتح بسيار شاد و مسرور گرديد، و فرمود: آن از همه دنيا و منمحبوبتر است (552).
255- اعتراف به گناه با عصمت انبيا منافات دارد، لذا ممكن است منظور از ((اعتَرِفْبِذَنْبِكَ)) اعتراف به گناه امت خويش باشد؛ چنانكه در تفسير آيه دوّم از سوره فتح :((ليغفر لك اللّه ماتقدّم من ذنبك )) گفته اند: منظور از ((ذنبك )) گناه امّت پيامبر (يعنىمشركين كه پيامبر را از مكه خارج كردند) است (مجمع البحرين ، ج 2، ص 59، تفسيرالميزان ، ج 18، ص 254.
مورخان در رابطه با علت بيعت رضوان نوشته اند كه چون عثمان بن عفان از مكه ديربازگشت و خبر قتل او رسيد، پيامبر تصيميم به جنگ گرفت و تجديد بيعتى با آنحضرت لازم بود. اين بيعت مورد تاءييد وحى قرار گرفت و آيه 18 سوره فتح در همينرابطه نازل شد و از بيعت زير درخت صريحا به نيكوئى ياد كرد.