سوره طلاق

معنی کلمه سوره طلاق در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سوره طلاق، شصت و پنجمین سوره قرآن کریم می باشد و در مدینه نازل شده است.
این سوره، درباره طلاق است؛ لذا آن را «طلاق» نامیده اند. نام دیگر این سوره « نساء » است. این سوره مشتمل بر بیان کلیاتی از احکام طلاق، خانواده و… است، و به دنبال آن مقداری اندرز و تهدید و بشارت نیز بیان شده است. این سوره به شهادت سیاقش در مدینه نازل شده است.
ویژگی های سوره
۱. دوازده آیه به عدد کوفی و بیشتر مکتب های تفسیری، یازده آیه به عدد بصری، ۲۴۸، ۲۴۰ یا ۲۸۹ کلمه و ۱۰۶۰ یا ۱۲۰۳ حرف دارد.۲. در ترتیب نزول، نود و نهمین و در قرآن کریم، شصت و پنجمین سوره است.۳. پس از سوره دهر و پیش از سوره بینه و پس از هجرت در مدینه نازل شد.۴. از سوره های مفصل و از نوع طوال آن و شامل بخشی از یک حزب قرآن است.۵. از سوره های مخاطبات قرآن است که با خطاب «یا ایها النبی» آغاز می شود.۶. گفته اند یک آیه ناسخ دارد و آیه منسوخ در آن نیست.
احکام فقهی سوره
۱. بیان عده طلاق؛۲. مشروعیت و صحت طلاق پس از طهر؛۳. وجوب حق اسکان زن مطلقه بر شوهر و سقوط این حق در صورت ظهور عمل نامشروع و خلاف از ناحیه زن؛۴. جواز رجوع مرد در ایام عده طلاق.
مطالب مهم سوره
...
[ویکی شیعه] سوره طلاق، سوره ای نسبتا کوچک در قرآن که احکام طلاق را بیان می کند. این سوره مدنی است و در جزء بیسست و هشتمِ قرآن، جای دارد. تقریبا دوسوم کل سوره، درباره طلاق، سخن گفته است. پس از آن نیز اندرزها و تهدیدها و بشارت هایی مطرح شده است. نام دیگر سورهٔ طلاق، «نساء ‏قُصری»(نساء کوچک تر) است.
محل و ترتیب نزول: به گفته سیدمحمدحسین طباطبایی، سیاق سوره طلاق، نشان می دهد که در مدینه، نازل شده است. مجمع البیان نیز آن را از سوره های مدنی دانسته است. این سوره به ترتیب مُصحَف، شصت و پنجمین و به ترتیب نزول، نود و نُهمین سوره قرآن است و در آغاز حزب چهارمِ جزء ۲۸ قرآن، قرار دارد. همچنین از سوره ‏های مخاطبات است که با خطاب « یا أَیهَا النَّبِی » آغاز می ‏شوند.
[ویکی اهل البیت] سوره طلاق شصت و پنجمین سوره از قرآن است ودارای 12 آیه است.
این سوره باتّفاق مفسّرین و قاریان مدنی است.این سوره در ترتیب مصحف شصت و پنجمین سوره و در ترتیب نزول نود و نهمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره انسان و پس از آن سوره بینه نازل شده است.
سوره طلاق را سوره نساء کوتاه و کوچک نامیده اند.
ابن مسعود در حدیث «عده طلاق» گوید:... این سوره نساء کوتاه نازل شده است بعد از قول خدا «وَالَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ وَ یَذَرُونَ أَزْواجاً ...» و کسانی که از شما می میرند و همسرانی می گذارند(آیه 234 سوره بقره) و جز این نیست که اراده کرده آیه «وَ أُولاتُ الْأَحْمالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ یَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ» و زنان حامل و آبستن عدهّ شان اینست که حمل خود را فرو گذارند و وضع حمل کنند.(آیه 4 سوره طلاق).
از نظر بصریها یازده آیه و از نظر دیگران دوازده آیه است.اختلاف آیات آن در سه آیه است:«یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» کوفی و مکّی و مدنی اخیر است؛ «وَالْیَوْمِ الْآخِرِ» شامی و « یاأُولِی الْأَلْبابِ» مدنی اوّل است.
ابی بن کعب از پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله روایت کرده که فرمودند، و کسی که سوره طلاق را بخواند بر ملّت رسول اللَّه صلّی اللَّه علیه و آله مرده است.
همچنین ابو بصیر از امام صادق علیه السلام روایت کرده که فرمودند کسی که سوره طلاق و تحریم در نماز واجب خود بخواند، خداوند او را پناه دهد از اینکه روز قیامت خوف و حزنی به او برسد و از آتش بخشوده شود و خداوند او را داخل بهشت نماید به تلاوتش این دو سوره را و به محافظت نمودن آنها که سوره پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله اند.
این سوره مشتمل بر بیان کلیاتی از احکام طلاق است، و به دنبال آن مقداری اندرز و تهدید و بشارت است.

جملاتی از کاربرد کلمه سوره طلاق

حضرت امام رضاعليه السّلام فرمود: ((بلى ، ذكر،رسول الله است و ما (اهل بيت )، اهل آن حضرت هستيم و اين در كتاب خدا بيان شده ، آنجا كهدر سوره طلاق مى فرمايد: (فَاتَّقُوا اللّهَ يا اُولىِ الاَْلْبابِ الَّذينَ امَنُوا قَدْ اَنْزَلَ اللّهُاِلَيْكُمْ ذِكْراً، رَسُولاً يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِ اللّهِ مُبَيِّناتٍ.)(178):(از مخالفت فرمانخداوند بپرهيزيد، اى خردمندانى كه ايمان آورده ايد! زيرا خداوند ذكر را بر شمافرستاده رسولى كه آيات روشن خدا را بر شما تلاوت مى كند.) پس ‍ ذكر،رسول الله است و ما هم اهل ذكر هستيم .))(179)
سوره طلاق سوره ۶۵ از قرآن است و در مدینه نازل شده و دارای ۱۲ آیه‌ میباشد.
از حسين بن ابى العلاء روايت شده كه امام صادق (ع ) فرمود: هركه سوره طلاق و تحريمرا در نمازهاى واجب خود بخواند، خدا او را در پناه خود گيرد از اين كه در روز قيامت ازكسانى باشد كه بترسد يا محزون شود و از آتش دوزخ معاف و از گزندش ايمن باشد وخداوند براى خواندن او اين دو سوره را و محافظتش از آنها او را به بهشت برد؛ زيرا ايندو سوره متعلق به پيغمبر(ص ) است .(ثواب الاعمال ،ص 267).
امام صادق : عزيزم ! مگر سوره طلاق را نخوانده اى ؟ گفتم : چرا؟
ثواب قرائت سوره طلاق و تحريم   حديث : 1 بهذاالاسناد عن الحسن بن على عن الحسين بن ابى العلاءعن ابى عبدالله عليه السلام قال من قرا سوره الطلاق و التحريم فى فريضته اعاذهالله من ان يكون يوم القيامه ممن يخاف او يحزن و عوفى من النار و ادخله الله الجنهبتلاوته آياهما و محافظته عليهما لانهما للنبى صلى الله عليه و آله
مؤ لف : منظور از سوره نساء كوتاه ، همين سوره طلاق است .
مطلب ديگر در مورد كيفيت حساب الهى است ، در قرآن كريم از دو گونه حساب نام بردهشده است ؛يكى حساب شديد و سخت و ديگرى حساب يسير و آسان . در سوره طلاق ،درباره كسانى كه مستكبرانه از اوامر الهى سرپيچى نمودند، چنين مى فرمايد:
1. امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه در نمازهاى واجب سوره طلاق را بخواند، درروز قيامت نزد خداوند داراى مقام و منزلتى بوده و در بهشت از دوستان پيامبران و دوستانياران آنها خواهد بود.
ناگفته نماند: عده اى از احكام طلاق و عده در سوره طلاق آمده است . از ابوسعيد خدرىنقل شده : سوره طلاق كه سوره شصت و پنجم قرآن است هفتسال بعد از سوره بقره نازل گرديده (89). ولى در مجمع البيان از عبدالله بن مسعودنقل كرده كه گويد: هر كه بخواهد با او مباهله مى كنم كه سوره طلاق بعد از آيه والذين يتوفون منكم و يذرون ازواجا (90) ؛نازل شد و نيز نقل كرده كه : پس از نزول احكام طلاق در سوره بقره ، ابى بن كعب بهرسول الله صلى الله عليه و آله وسلم عرض كرد كه زنان مى گويند: مقدارى از احكامطلاق و عده گفته نشده ؛ در جواب آنها سوره طلاقنازل گرديد، بنابراين سوره طلاق در سالاول يا دوم هجرت نازل گشته است كه مى بايد احكام آن را در اينجا بررسى نماييم .
و نيز در سوره طلاق مى خوانيم يا ايها النبى اذا طلقتم النساء: اى پيامبر هنگامى كهزنان را طلاق گفتيد ...