سوره حج

معنی کلمه سوره حج در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حجّ، سوره، بیست ودومین سوره قرآن کریم در ترتیب مصحف ، و یکصد و سومین سوره در ترتیب نزول می باشد.
این سوره پس از سوره نور و پیش از سوره منافقون نازل شده است.
تعداد آیات
این سوره ۷۸ آیه دارد.
مکی یا مدنی
در مکی یا مدنی بودن آن میان مفسران اختلاف هست.برخی کل سوره را مدنی دانسته و آیات ۱۹ تا ۲۴ یا ۵۲ تا ۵۵ آن را مکی شمرده اند. عده ای نیز تمام سوره را، به جز آیات ۱۹ تا ۲۴ آن، مکی دانسته اند. به نظر می رسد منشأ اصلی این اختلاف، تفاوت ملاک های تعیین مکی و مدنی بودن سوره ها در میان مفسران، و وجود موضوعات متنوع در این سوره است.
نسخ پنج آیه
...
[ویکی شیعه] سوره حج به مناسبت اشاره به احکام و مسائل حج در آیات ۲۵ تا ۳۷ این سوره و نیز فرمان اعلان عمومی حج، حج نامگذاری شده است. ششمین سوره از سوره های چهارده گانه سجده است که از نظر حجم از سوره های مثانی و نسبتا متوسط می باشد و دقیقا نیم جزء قرآن را دربردارد.
این سوره شامل چندین حکم فقهی حج مانند وجوب حج، احکام قربانی، حلال بودن گوشت حیوانات، وجوب طواف خانه خدا در حج و... است. برای این سوره فضایل و خواصی مانند ثواب حج و عمره داشتن قاری این سوره نقل شده است.
به جهت اهمیت موضوع حج و به مناسبت اشاره به احکام و مسائل حج در آیات ۲۵ تا ۳۷ این سوره و نیز فرمان اعلان عمومی حج (در آیه ۲۷) این سوره با این عنوان نامگذاری شده است.
[ویکی اهل البیت] سوره حج بیست و دومین سوره قرآن است و دارای 78 آیه است.
سوره حج به قول ابن عباس و عطا جز چند آیه ای از آن مکی است. حسن می گوید: جز چند آیه ای از آن که در سفر نازل شده، مدنی است. این چند آیه را بعضی 6 و بعضی 4 آیه دانسته اند.
این سوره در ترتیب مصحف بیست و دومین سوره و در ترتیب نزول صدو چهارمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره نور و پس از آن سوره منافقون نازل شده است.
به عقیده کوفیان 78 و به عقیده مکیان 77 و به عقیده اهل مدینه 76 و به عقیده اهل بصره 75 و به عقیده اهل شام 74 آیه است.
«الحمیم» و «الجلود» را کوفیان پایان آیه می دانند. «عاد و ثمود» را جز شامیان پایان آیه دانسته اند. «قوم لوط» را حجازیان و کوفیان پایان آیه دانسته اند و «سماکم المسلمین» را اهل مکه آیه ای دانسته اند.
ابی بن کعب گوید: پیامبر فرمود هر کس سوره حج بخواند، ثواب حج و عمره تمام حج کنندگان و عمره کنندگان گذشته و آینده به او داده می شود.
امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سه روز یک بار این سوره را بخواند، از سال خارج نمی شود، مگر اینکه به زیارت خانه خدا برود و اگر در سفر بمیرد، اهل بهشت خواهد بود.
این سوره مشرکین را مخاطب قرار داده، اصول دین و انذار و تخویف را به ایشان خاطر نشان می سازد، هم چنان که در سوره های نازل شده قبل از هجرت مشرکین مورد خطابند. این سوره سیاقی دارد که از آن بر میآید مشرکین هنوز شوکت و نیروی داشته اند.و نیز مؤمنین را به امثال نماز، حج، عمل خیر، اذن در قتال و جهاد مخاطب قرار داده، و آیات آن دارای سیاقی است که می فهماند مؤمنین جمعیتی بوده اند که اجتماعشان تازه تشکیل شده، و روی پای خود ایستاده، و مختصری عده و عده و شوکت به دست آورده اند.

جملاتی از کاربرد کلمه سوره حج

ايـن احـتـمـال در تـفـسـيـر جـمـله اخـير نيز وجود دارد كه هدف آن تاكيد در زمينه روح تقوا واخلاص در عبادات است ، چرا كه اساس ‍ عبادت همين است ، در آيه 37 سوره حج ، ميخوانيم :(لن يـنـال الله لحـومـها و لا دماؤ ها و لكن يناله التقوى منكم ): (گوشتهاى حيواناتقربانى و خونهاى آنها به خدا نمى رسد، ولى تقواى شما به او ميرسد) آنچه به مقامقـرب او از اعـمـال شـمـا واصـل مـى گـردد پـوسـتـه و ظاهر آن نيست ، بلكه مغز و باطن واخلاصى كه در آن است به مقام قربش راه مى يابد.
امـا هـمـانـگونه كه در تفسير (آيه 52 سوره حج ) مشروحا بيان كرديم اين نسبتى استنـاروا و دروغـى اسـت رسـوا كه دلائل و قرائن بسيارى بطلان آنرا روشن مى كند، كسانىكـه ايـن دروغ را بـه هـم بـافـتـه انـد هـيـچ فـكـر نـكـرده انـد كـه قـرآن درذيـل هـمـيـن آيـات مـورد بـحث صريحا بت پرستى را مى كوبد، و آنرا پيروى پندار خام وهواى نفس مى شمرد، و در آيات بعد نيز با صراحت ، و شدت تمام ، عقائد بت پرستان رامحكوم مى كند، و آنرا نشانه بى ايمانى و عدم علم و آگاهى آنها مى شمرد، و صريحا بهپـيـامـبـر (صـلى الله عليه و آله ) دستور مى دهد حسابش را از آنها جدا كند و از آنان روىبرتابد.
مؤ لف : امام (عليه السلام ) به آيه سوره حج اشاره نموده ، كه در آن نيز حرج نفى شده، و اگر به ذيل آيه مورد بحث اشاره نكرد كه در خصوص وضو است ، براى اين بودهكه به مطلبى اشاره كرده باشد، كه ما قبلا خاطرنشان ساختيم كه منظور از نفى حرج ،نفى حرج در ملاكهاى دينى است ، نه در خود احكام و در اخبارى كه مانقل كرديم نكات بسيارى است ، كه با در نظر گرفتن بيانى كه ما درذيل آيات داشتيم آن نكات روشن مى شود، بنابراين خواننده محترم مى تواند همان بياناترا به عنوان شرح اين روايات تلقى كند.
(عذاب الحريق ) اشاره به مجازات روز قيامت است ، زيرا در آيات ديگر قرآن مانند آيه9 و 22 سوره حج ، و 10 بروج نيز به همين معنى آمده است .
و گاهى نيز، از قلب كه مى گويند، تعبير ميكنند به دلى كه واقع است در سينه ،چنانچه حق تعالى مى فرمايد: فانها لاتعمى الابصار ولكن تعمى القلوب التىفى الصدور سوره حج ، آيه 46 براستى كه كور نيست چشمها ولىكور است دلهائى كه در درون سينه هاست ، يعنى : خللى در مشاعر حواس ايشان نيست لكنفى عقول ايشان به سبب متابعت هواى نفسانى شده است .
(در زمـيـنـه عـجائب آفرينش در دوران جنين و مراحل مختلف آن در جلد 2 صفحه 316 به بعدذيـل آيـه 6 سـوره آل عـمـران و در جـلد 14 صـفـحـه 22 بـه بـعـد(ذيل آيه 5 سوره حج ) بحث كرده ايم ).
در سوره حج آیه ۱۷ ایرانیان و میترائیسم را مجوس یا زندی خوانده.
چنانچه حق تعالى خبر مى دهد از هول روز قيامت و شدت عذاب آن براهل معاصى و طغيان كه : وترى الناس سكارى و ما هم بسكارى و لكن عذاب اللهشديد سوره حج آيه 2 مى بينى مردم را در حالت مستى ، در صورتىكه واقعا مست نيستند، بلكه شكنجه خدا بسيار سخت مى باشد.
58- والمسجدالحرام الذى جعلناه للناس فيه و الباد. و من يرد فيه بالحادبظلم نذقه من عذاب اليم - سوره حج آيه 24.