سوره اسراء

معنی کلمه سوره اسراء در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اِسْراء، هفدهمین سوره قرآن مجید، دارای ۲ رکوع ، ۱۱۱ آیه می باشد. از آن به مناسبت در باب صلات سخن رفته است.
سوره اِسراء یا اَسری از دیرباز با این دو نام شهرت داشته ، و وجه تسمیة آن ، افتتاح سوره با آیه اِسراء بوده است .اما محدثان ، این سوره را غالباً سوره بنی اسرائیل می نامیده اند،
محمد بخاری ، صحیح ، ج۱، ص۲۳، استانبول ، ۳۱۵ق .
سوره اسراء از نظر ترتیب نزول در روایات مختلف در ردیف های ۶ تا ۰ جای گرفته ، و بنا به روایت مشهور، پنجاهمین سوره قرآن کریم است که پس از سوره های شعراء ، نَمل و قَصص و پیش از سوره های یونس ، هود و یوسف نازل شده است .
ابن ندیم ، الفهرست ، ج۱، ص۸- ۹.
سوره اسراء را همگان مکّی دانسته اند
محمد طوسی ، التبیان ، ج۱، ص۴۳، به کوشش احمد حبیب قصیر عاملی ، بیروت ، دار احیاء التراث العربی .
...
[ویکی شیعه] سوره اِسراء هفدهمین سوره قرآن و سوره ای مکی است. سوره را به این مناسبت که آیه نخست آن، از سفر شبانه پیامبر، از مسجدالحرام به بیت المقدس سخن می گوید، اسراء(سفر شبانه) نامیده اند؛ همچنین چون بخش زیادی از آن درباره بنی اسرائیل است، بنی اسرائیل نامیده می شود.
سوره اِسراء ۱۱۱ آیه دارد و از لحاظ حجم، از سوره های مئون و متوسط قرآن است. در این سوره از موضوعاتی چون توحید، معاد، نفی شرک، معراج پیامبر، دلائل نبوت، اعجاز قرآن، نیکی به پدر و مادر، تأثیر گناه بر باورهای انسان و بنی اسرائیل سخن به میان آمده است.
به نوشته المیزان، موضوع اصلی سوره اِسراء توحید و نفی شرک است. بر طبق این کتاب، در این سوره تسبیح خداوند بیشتر از ستایش او مورد توجه قرار گرفته و بارها تکرار شده است. تفسیر نمونه نوشته است: سوره اسراء مانند دیگر سوره های مکی قرآن، بر توحید و معاد و نفی شرک، تأکید کرده است؛ افزون بر این از موضوعاتی چون معراج پیامبر، دلائل نبوت، اعجاز قرآن، نیکی به پدر و مادر، تأثیر گناه بر باورهای انسان و بنی اسرائیل سخن گفته است.
[ویکی اهل البیت] سوره اسراء هفدهمین سوره قرآن است و دارای 111آیه است.
این سوره به اتفاق مکی است و در نقل های مختلف تا 21 آیه آن را به سبب وجود حکم شرعی یا شأن نزولی که در ذیل آن گزارش شده از آیات مدنی برشمرده اند. محققان وجود احکام شرعی در سوره های مکی، نظیر سوره اعراف و سوره انعام و ضعف روایات شأن نزولی و سیاق آیات را دلیل بر سستی این استثنا دانسته اند.
وجود شباهت هایی در آیات این سوره با سوره های مدنی سبب شده که برخی این سوره را در ردیف سوره های مکی شبیه به مدنی قرار دهند. بنا به مشهورترین روایت پنجاهمین سوره ای است که در سال یازدهم بعثت پس از سوره قصص و پیش از سوره یونس نازل شده است.
این سوره در ترتیب مصحف هفدهمین سوره و در ترتیب نزول پنجاهمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره قصص و پس از آن سوره یونس نازل شده است.
نامگذاری آن به «إسراء» به سبب اولین آیه آن است که به رخداد إسراء و معراج پیامبر صلی الله علیه و آله اشاره دارد و چون بخش قابل توجهی از این سوره در آغاز و پایان به داستان بنی اسرائیل پرداخته است به سوره «بنی اسرائیل» شهرت یافته و در روایات به این نام خوانده شده است. اطلاق نام «سبحان» بر آن نیز به سبب کلمه آغازین آن است. در روایتی از امیرمؤمنان، امام علی علیه السلام نیز از این سوره به سوره «سبحان» یاد شده است.
این سوره 111 آیه دارد. بسیاری با ادغام آیات 107 ـ 108 شمار آیاتش را 110 دانسته اند. شمار کلمات این سوره را 1558 و شمار حروفش را 6460 حرف دانسته اند.
در تقسیم بندی سوره ها در گروه سوره های مئین (سوره هایی که حدود 100 آیه دارد) و مسبّحات (7 سوره ای که با تسبیح آغاز شده) قرار دارد. فواصل آیاتش به جز اولین آیه، الف و از آهنگ یکسانی برخوردار است.
جمعی از مفسران درباره پیوند این سوره با سوره نحل که قبل از آن قرار دارد، گفته اند: چون خداوند در آیات پایانی سوره نحل به پیامبرش فرمان داد تا در برابر اذیت و آزار و نسبت های ناروای مشرکان به وی بردباری کند، این سوره را با یادآوری ماجرای معراجش که نشانه ای از تعظیم و تکریم او از جانب خداست آغاز کرد تا آرامش بخش دردها و رنج هایش باشد.
[ویکی اهل البیت] سوره اِسراء. سوره اسراء هفدهمین سوره قرآن است و دارای 111آیه است.
این سوره به اتفاق مکی است و در نقل های مختلف تا 21 آیه آن را به سبب وجود حکم شرعی یا شأن نزولی که در ذیل آن گزارش شده از آیات مدنی برشمرده اند. محققان وجود احکام شرعی در سوره های مکی، نظیر سوره اعراف و سوره انعام و ضعف روایات شأن نزولی و سیاق آیات را دلیل بر سستی این استثنا دانسته اند.
وجود شباهت هایی در آیات این سوره با سوره های مدنی سبب شده که برخی این سوره را در ردیف سوره های مکی شبیه به مدنی قرار دهند. بنا به مشهورترین روایت پنجاهمین سوره ای است که در سال یازدهم بعثت پس از سوره قصص و پیش از سوره یونس نازل شده است.
این سوره در ترتیب مصحف هفدهمین سوره و در ترتیب نزول پنجاهمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره قصص و پس از آن سوره یونس نازل شده است.
نامگذاری آن به «إسراء» به سبب اولین آیه آن است که به رخداد إسراء و معراج پیامبر صلی الله علیه و آله اشاره دارد و چون بخش قابل توجهی از این سوره در آغاز و پایان به داستان بنی اسرائیل پرداخته است به سوره «بنی اسرائیل» شهرت یافته و در روایات به این نام خوانده شده است. اطلاق نام «سبحان» بر آن نیز به سبب کلمه آغازین آن است. در روایتی از امیرمؤمنان، امام علی علیه السلام نیز از این سوره به سوره «سبحان» یاد شده است.
این سوره 111 آیه دارد. بسیاری با ادغام آیات 107 ـ 108 شمار آیاتش را 110 دانسته اند. شمار کلمات این سوره را 1558 و شمار حروفش را 6460 حرف دانسته اند.

جملاتی از کاربرد کلمه سوره اسراء

آرى عثمان شيفته خاندان بنى اميه است در حالى كه قرآن اين خاندان را شجره ملعونة مىنامد، و آن وقتى بود كه پيامبر در خواب ديد كه بنى اميه همانند ميمونها بر منبرها قرارگرفته اند، و غصه دار شد و فرمود: بزودى آنها بر شما غلبه مى كنند و رؤ ساىبدى خواهند بود، خداوند آيه 60 سوره اسراء رانازل نمود كه در طى آن فرمود: و ما جعلنا الرؤ يا اللتى اريناك الا فتنة للناس والشجرة الملعونة فى القرآن الاية . (89)

بـرخـى خـواسـتـه انـد نـشـانـه هاى نُه گانه اى را كه خداى تعالى در سوره اسراء ذكر فرموده و مى گويد: و ما به موسى نه آيه آشكار داديم (843) به همين عذابتـطـبـيـق كـنـند و گفته اند: اين آيات نُه گانه ، همان عذاب هايى بو كه بر قوم فرعون نـازل گـرديد تا متذكر شده و دست از طغيان خود بردارند و گرنه آياتى را كه خدا به مـوسـى داد بـيـش از نه عدد بوده است . اينان آيات نه گانه را اين گونه شمرده اند: 1ـقـحـطـى ؛ 2ـ كـمـبـود امـوال ؛ 3ـ مـرگ و مـيـر؛ 4ـ كـمـبـودحاصل ؛ 5ـ توفان ؛ 6ـ ملخ ؛ 7ـ شپش ؛ 8ـ وزغ ؛ 9ـ خون .(844)

ساخته است و نيز آيه اول سوره اسراء را فراموش كرده اند كه صريحا مى گويدخداوند پيامبرش را از مسجدالحرام به مسجد اقصى در يك شب برد.
تـعـبـيـر بـه (كـم ) (چه بسيار) در اينجا به معنى عموم است يعنى هيچيك از فرشتگاننـمـى تـوانـند بى اذن و رضاى او شفاعت كنند، زيرا اين تعبير در لغت عرب گاه در معنىجمعى به كار مى رود، همانگونه كه واژه كثير در آيه 70 سوره اسراء به معنى عموم است: و فضلناهم على كثير ممن خلقنا تفضيلا: (ما بنى آدم را بر عموم مخلوقات خود برترىبخشيديم ) و نيز در آيه 223 سوره شعرا درباره شياطين مى خوانيم : و اكثرهم كاذبون: (اكثر آنها دروغگو هستند) در حالى كه مى دانيم همه آنها دروغگو هستند.
چنانكه در آيه 106 سوره اسراء مى خوانيم : و قرانا فرقناه لتقرأ ه على الناس على مكثو نـزلنـاه تـنـزيـلا: مـا قرآنى بر تو نازل كرديم كه به صورت آياتى جدا از هم مىبـاشد تا آن را تدريجا و با آرامش بر مردم بخوانى (و جذب دلها شود) و به طور قطعاين قرآن را تدريجا ما نازل كرديم .
243- سوره اسراء، آيه 29. (خيلى دستهايت را نگشاى كه بعد سرزنش شده وحسرت زده بنشينى ).
اخوان كنايه از شياطين است و ضمير هم به مشركان و گنهكاران باز مى گردد، چنانكه درآيه 27 سوره اسراء مى خوانيم ان المبذرين كانوا اخوان الشياطين : تبذير كنندگانبرادران شيطانند!.
به علاوه از شان نزولهائى كه در آغاز اين آيات خوانديم استفاده مى شود كه آنها بهپيامبر پيشنهاد كرده بودند يكى از اجداد و نياكانشان را زنده كند تا از او بپرسند آيا اوبر حق است يا باطل ؟ در حالى كه اگر پيامبر اقدام به چنين معجزهاى (زنده كردنمردگان ) كند، ديگر جاى اين نيست كه آنها سؤال كنند پيامبر بر حق است يا بر باطل ؟ اين نشان مى دهد كه آنها افراد متعصب لجوج ومعاندى بودند كه هدفشان جستجوگرى از حق نبود، هميشه پيشنهادهاى غريب و عجيبى مىكردند و تازه آخر كار هم ايمان نمى آوردند (درذيل آيه 90 سوره اسراء به خواست خداوند باز هم در اين باره توضيح خواهيم داد).
البـتـه هـمـانگونه كه از آيات ديگر قرآن مانند سوره اسراء آيه 90 تا 93 بر مى آيدآنـهـا بـا ايـن تـقـاضـاهـاى خود درخواست معجزه براى پذيرش حق و پى بردن به صدقدعوت او نمى كردند، بلكه هدفشان بهانه جوئى و لجاجت و عناد بوده است .

مرگ به عالم حيات و زندگى عاجز است ؟! اين همان (برهان قدرت ) است كه در آيات ديگر قرآن در برابر منكران معاد به آن استدلال شده از جمله در آخر سوره يس (آيه 82)و آيه 99 سوره اسراء و آيات 6 و 7 سوره ق .