ساییدگی
معنی کلمه ساییدگی در لغت نامه دهخدا

ساییدگی

معنی کلمه ساییدگی در لغت نامه دهخدا

ساییدگی. [ دَ / دِ ] ( حامص ) عمل ساییدن. کار ساییدن. رجوع به ساییدن شود.

معنی کلمه ساییدگی در فرهنگ فارسی

حالت و کیفیت ساییده .

معنی کلمه ساییدگی در دانشنامه عمومی

ساییدگی (پزشکی). در درماتولوژی، ساییدگی زخمی است که به سبب صدمه های سطحی به پوست ایجاد شده، و تنها روپوست را دچار آسیب کرده است. ساییدگی نسبت به زخم، از شدت و خونریزی کمتری برخوردار است. نوعی دیگر از ساییدگی که باعث از بین رفتن تمامی لایه ها می شود انفجار یا استخراج ( Avulsion ) گفته می شود که همیشه احتیاج به مراقبت های فوریت های پزشکی می باشد.
معنی کلمه ساییدگی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه ساییدگی در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه ساییدگی

جملاتی از کاربرد کلمه ساییدگی

جالب‌ترین ویژگی این جانور دندان‌های آسیای بزرگ کشیده و تاج‌بلندش بودند که ریشه‌های عمیقشان تا انتهای آرواره و بالای جمجمه می‌رسیدند. این دندان‌ها احتمالاً برای خوردن گیاهانی بسیار زبر به‌کار می‌رفتند، چون روی آن‌ها نشانه‌هایی از ساییدگی در طول عمر جانور می‌بینیم.
افزایش استحکام خستگی: پوشش‌های سطحی می‌توانند به‌طور طراحی شده، با ایجاد یک حائل محافظتی در برابر عوامل محیطی مانند زنگ زدگی، ساییدگی و ساییدن، استحکام خستگی مواد را افزایش دهند.
چون دندان‌قروچه اغلب در طی خواب رخ می‌دهد، بیشتر افراد متوجه آن نمی‌شوند، اما سردرد مداوم یا آرواره (فک) زخمی نشان دهندهٔ دندان‌قروچه است. افزون بر آن ساییدگی سطح دندان‌ها از علائم دندان‌قروچه است.
5. با ایجاد لایه نازکی از روغن بر روی سطوح متحرکی که با یکدیگر در تماس هستند، از ساییدگی و فرسودگی آن ها جلوگیری نمایند.
عدم یکنواختی در سطح رویهٔ راکت حتی به صورت جزئی یا عدم یکنواختی در رنگ آن که به دلیل ضربه خوردن یا ساییدگی رخ داده باشد مجاز است مشروط بر آنکه منجر به تغییر در کل خصوصیات سطح رویهٔ راکت نشود.
به‌طور کلی از رنگ علاوه بر ایجاد زیبایی محیط / جهت حفاظت اشیاء در مقابل عوامل طبیعی و سببی از قبیل ضربه / خراش / ساییدگی / مواد شیمیایی / حلال‌ها / آب و هوای جوی و غیره استفاده می‌گردد و به ندرت دیده شده‌است که سطح یک جسم مورد دید را فقط با رنگ حفاظتی بپوشانند و از رنگ رویه تزئینی استفاده ننمایند.[نیازمند منبع]
فتق دیسک می‌تواند به علت ساییدگی تدریجی و پارگی خود به خود به‌خصوص در افرادی که کار نشسته دائمی دارند اتفاق افتد اما در اشخاصی که به حمل و نقل اجسام سنگین اشتغال دارند بیشتر از افراد دیگر است.
ساییدگی قرنیه می‌تواند به علت دیسروفی‌های قرنیه نیز اتفاق بیوفتد. یکی از این موارد دیستروفی شبکه‌ای قرنیه است که از دیستروفی‌های اپیتیلیوم قرنیه به‌شمار می‌آید.
۷. ساییدگی در قالب کم و در نتیجه عمر این قالب‌ها بالاست.
کسانی که پوست‌شان را به صورت جبری می‌کنند، با کندن، مالش یا خاراندن پوست این رفتار را بروز می‌دهند. این فعالیت‌ها معمولاً برای از بین بردن لکه‌ها یا علائم ناخواسته روی پوست است. این اجبار همچنین باعث ایجاد ساییدگی و تحریک روی پوست می‌شود. رفتار فوق می‌تواند منجر به عفونت یا سایر مسائل بهداشتی بشود. این اعمال معمولاً در مواقع اضطراب، کسالت یا استرس رایج هستند. بررسی‌ها مداخلات رفتاری مانند آموزش تغییر عادت و جداسازی را توصیه می‌کنند.