سایگون

سایگون

معنی کلمه سایگون در لغت نامه دهخدا

سایگون. [گُن ْ ] ( اِخ ) سگون. شهری است از هندوچین پایتخت کوشین شین در جنوب ویتنام .دارای 446000 تن سکنه است. بندری است پرازدحام که در کنار رودخانه سایگون واقع شده است. برنج و کائوچوی آنجا معروف است. مرکز تجارتی و محل قورخانه است.

معنی کلمه سایگون در فرهنگ فارسی

شهریست در هندوچین و در ویتنام که ۱/۶٠٠/٠٠٠ تن سکنه دارد و آن بندریست مهم و تجارتی در کنار رودی بهمین نام و محل صدور برنج و کائوچو است .

معنی کلمه سایگون در دانشنامه عمومی

سایگون (رپر). برایان دنیل کارنارد ( زاده ۱۳ ژوئیه ۱۹۷۷ ) با نام هنری سایگون رپر آمریکایی است.

جملاتی از کاربرد کلمه سایگون

طبق دانشنامه جهانی یهود، میان سالهای ۱۹۲۹ و ۱۹۳۲، کنسولگری آمریکا در سایگون یک دیپلمات به نام هنری ساموئل واترمن بود که یهودی بود. در سال ۱۹۳۰، واترمن در مورد رشد کمونیسم در ویتنام به ایالات متحده گزارش داد، اما مقامات ارشد وی در وزارت امور خارجه گزارش وی را رد کردند و گفت که "مقامات فرانسه او را با هوای گرم زیادی در مورد تهدید کمونیستی پر کرده‌اند. " معلوم شد که گزارش‌های واترمن در توصیف کنگ سان دقیق بوده و به دنگ کنگ سن ویتنام (حزب کمونیست ویتنام) اشاره دارد که از مسکو و کانتون هدایت می‌شود و در واقع "تهدید فزاینده ای برای استعمار در جنوب شرقی آسیا وجود دارد "
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به عاشق، جزیره آتش، خاکسترهای زمان، آتشی در زندان، فردای بهتر۳: عشق و مرگ در سایگون، بروس لی، برادرم، تأسیس یک حزب، افسانه، جنگ سرد، محافظان و آدمکش‌ها، انتخابات، کاراگاه دی:راز شبح آتشین، تأسیس جمهوری، جایگاه چشمگیر، حسرت ابدی، قربانی، بر روی کوه تای هنگ، تسخیر تایگر ماونتین، جکی و خون‌آشامان ۲ و لیگ خدایان اشاره کرد.
هوشی‌مین یا بندر سابق سایگون مرکز حکومت ویتنام جنوبی بوده‌است که پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور بنام رهبر فقید این کشور نام‌گذاری شده‌است. شهر هوشی مین در حال حاضر بزرگ‌ترین شهر کشور و قطب اصلی اقتصاد ویتنام محسوب می‌گردد. این شهر بیش از ۳۸ درصد از تولید ناخالص داخلی ویتنام را بخود اختصاص داده‌است.
در سال ۱۹۷۱، حدود ۱۲ یهودی فرانسوی هنوز در ویتنام جنوبی و همه در سایگون باقی ماندند. در طول جنگ ویتنام، جوامع موقت یهودی در سرتاسر ویتنام جنوبی تشکیل شده بودند که عمدتاً از پرسنل نظامی ایالات متحده تشکیل شده بودند. تقریباً ۳۰٬۰۰۰ یهودی-آمریکایی در نیروهای مسلح ایالات متحده در ویتنام خدمت می‌کردند. در میان آنها، سرهنگ جک اچ. جیکوبز برای خدمات خود مدال افتخار را به خاطر قهرمانی دریافت کرد.
تام‌کت نخستین حضور عملیاتی خود را طی عملیات تخلیهٔ شهروندان آمریکایی از سایگون، در آوریل ۱۹۷۵ انجام داد تا با پوشش هوایی در ویتنام جنوبی، امنیت آسمان را برای این عملیات، فراهم کند.
باگت در اواسط قرن نوزدهم، زمانی که ویتنام بخشی از هندوچین فرانسه بود، به ویتنام معرفی شد و تا اوایل قرن بیستم به عنوان غذای اصلی مردم ویتنام تبدیل شد. در دهه ۵۰، یک ساندویچ سبک ویتنامی کاملاً مشهور در سایگون توسعه یافت که به یک غذای محبوبخیابانی تبدیل شد. پس از جنگ ویتنام، ویتنامی‌های خارج از کشور بان می را در کشورهایی مانند استرالیا، کانادا و ایالات متحده محبوب کردند.
اولین یهودیانی که از ویتنام بازدید کردند احتمالاً در زمان سلسله نگوین و به دنبال استعمار فرانسه در این کشور در نیمه دوم سده نوزدهم وارد شدند. تعداد اندکی ارجاع به اسکان یهودیان در سایگون وجود دارد که در صفحات تواریخ یهودی در دهه‌های ۱۸۶۰ و ۱۸۷۰ پخش شده‌است.
نوبل‌زاده اولین بازی خود را در برادوی در نقش کیم در احیای دوشیزه سایگون انجام داد، نمایشی که برای آن ایوا ۲۱ ساله نامزد دریافت جایزه تونی در سال ۲۰۱۷ برای بهترین بازیگر نقش اول زن در یک موزیکال شد و به یکی از جوان‌ترین نامزدها تبدیل شد. او همچنین نقش اصلی ائورودیکه را در هادس‌تاون در برادوی بر عهده گرفت، نمایشی که برای آن نوبل‌زادهٔ ۲۳ ساله دومین نامزدی خود را برای جایزه تونی ۲۰۱۹ برای بهترین بازیگر نقش اول زن در یک موزیکال و همچنین برندهٔ جایزه گرمی جایزهٔ گرمی بهترین آلبوم موزیکال تئاتری را دریافت کرد. نوبل‌زاده همچنین در فیلم رز زرد محصول ۲۰۲۰ نقش رز را بازی کرد و در کنار لی سالونگا که نقش کیم را در دوشیزه سایگون بازی کرد، ظاهر شد.
هوشی مین در ساحل رود سایگون قرار دارد.