زروبابل
معنی کلمه زروبابل در فرهنگ فارسی
معنی کلمه زروبابل در دانشنامه عمومی
در تمام گزارش ها در کتاب مقدس بابلی، آورده شده که او یک همیار ( روحانی بلند مرتبه ) داشته که با او برگشته است. این روحانی، جاشوآ، پسر یهوزَدَک ( Jehozadak ) بود. باهمدیگر، این دو مرد رهبری اولین موج از بازگشت یهودیان تبعیدی و تعمیر معبد را به عهده داشتند.
جملاتی از کاربرد کلمه زروبابل
قرن ششم مصادف بود با گسترش انتظارات آخرالزمانی در خاورمیانه (بنگرید به محمد#باورهای آخرالزمانی). در یکی از آثار آخرالزمانی یهودی این دوره، زنی وجود دارد که به نظر مریم است؛ به گفتهٔ سفر زروبابل، خدا زروبابل را به قسطنطنیه برد تا آنجا میکائیل خانهٔ کثافت (کلیسا) را نشانش دهد. میکائیل توضیح میدهد که مجسمهٔ زنی که در خانهٔ کثافت وجود دارد، تندیس زن بعلیال است. در آخرالزمان، شیطان با این زن نزدیکی خواهد کرد و او پسری به نام آرمیلوس خواهد زایید. آرمیلوس آخرین امپراتور روم خواهد شد و پادشاه ایران را شکست میدهد. سپس مردمان را مجبور میکند مجسمهٔ مادرش را مثل بتی بپرستند و هرکه سرپیچی کند را خواهد کشت.
بر اساس کتاب عزرا، کوروش کبیر هخامنشی در سال ۵۳۸ قبل از میلاد، یک سال پس از تسخیر بابل, تبعید بابلی را پایان داد . این تبعید با بازگشت زروبابل شاهزاده (که او را شاهزاده مینامیدند زیرا از نسل سلسله داوود بود) و یوشع کاهن (از نسل کاهنان اعظم معبد) و ساخت معبد دوم در فاصله سالهای ۵۲۱ تا ۵۱۶ قبل از میلاد پایان یافت. منشور کوروش، لوحی باستانی که در آن اعلامیهای به نام کوروش در مورد بازسازی معابد و بازگرداندن مردم تبعیدی نوشته شده است، اغلب به عنوان تأییدی بر اصالت فرامین کتاب مقدس منسوب به کوروش تلقی شده است،
بر اساس کتابهای عزرا – نحمیا در کتاب مقدس عبری بازگشت به صهیون در سه موج رخ داد: موجهای زروبابل، عزرا و نحمیا. در انجیلهای انگلیسی، کتابهای عزرا – نحمیا معمولاً به دو قسمت تقسیم میشوند، و کتاب نحمیا به عنوان کتابی جداگانه از عزرا ظاهر میشود، اما در سنت عبری، آنها یک کتاب هستند، با عنوان عزرا و نحمیا صرفاً قسمت دوم عزرا است. کتاب عزرا از سه مرحله متمایز در بازگشت و چالشها و مشکلات عملی که بازگشت کنندگان در هر مرحله با آن روبرو بودند، میگوید. همه یهودیان بینالنهرین علاقه ای به بازگشت به صهیون نداشتند.