زخم شدن

معنی کلمه زخم شدن در لغت نامه دهخدا

زخم شدن. [ زَ ش ُ دَ ] ( مص مرکب ) ( در تداول عامه ) دارای زخم شدن. زخمی شدن. زخم برداشتن. مجروح گشتن . رجوع به زخم شود.

معنی کلمه زخم شدن در فرهنگ فارسی

زخمی شدن

جملاتی از کاربرد کلمه زخم شدن

به نشستن طولانی بر روی زین که باعث زخم شدن بشود «زین‌زدگی» می‌گویند.
از آنجایی که بذرهای زخم‌شده نسبت به بذرهای بدون تغییر بیشتر و در زمان کمتری جوانه می‌زنند، زخم‌زنی نه تنها در صنعت بلکه در مقیاس کوچک نیز کاربرد دارد. برای نمونه در باغ‌های خانگی، بذرهای گیاهانی که رشد آنها از بذر دشوار است، ممکن است از طریق زخم شدن زنده شوند. ذوب شدن و انجماد آب، آتش و دود و واکنش‌های شیمیایی در طبیعت چیزی است که به بذرها اجازه جوانه‌زدن می‌دهد، اما می‌توان با استفاده از روش‌های مختلفی که تاکنون توضیح داده شد، این فرآیند را تسریع کرد. هدف مشترک باز کردن پوسته و اجازه دادن هوا و آب برای ورود به بذر است. در باغبانی، زخم‌زنی دادن اغلب برای تسهیل جوانه‌زنی کنترل شده و یکنواخت بذرها استفاده می‌شود.
تلاش‌ها برای پیشگیری از این بیماری عبارتند از توسعه دسترسی به آب تمیز و کاهش تعداد افراد مبتلا از طریق درمان با آنتی بیوتیکها. این امر به صورت درمان، به طور یک‌زمان، تمام افرادی است که بیماری بین آن‌ها شایع است. . شستشو به تنهایی برای پیشگیری از بیماری کافی نیست اما می‌تواند همراه با سایر اقدامات مفید باشد. گزینه‌های درمان عبارتند از آزیترومایسین یا تتراسایکلین موضعی. آزیترومایسین ترجیح داده می‌شود زیرا می‌توان آن را به صورت یک دوز خوراکی تک مصرف کرد. بعد از زخم شدن پلک، برای اصلاح موقعیت مژه‌ها و پیشگیری از کوری به جراحی نیاز خواهد بود.
مشکلی که ممکن است ختنه کردن در ماه‌های اول تولد به وجود آورد عبارت است از زخم شدن نوک سوراخ آلت که باید از پیدایش آن جلوگیری کرد. زخم شدن نوک سوراخ آلت نتیجه قنداق کردن نامناسب کودک است که موجب می‌شود آمونیاک تولید شده از ادرار کودک با مجرای ادرار در تماس نزدیک باشد.
۷. اجسام خارجی اجسام کوچک و تیز خارجی می‌توانند به پوست نفوذ کنند و سطح کمی زخم ایجاد کنند اما باعث آسیب داخلی و خونریزی داخلی شوند. برای یک جسم خارجی شیشه ای غالبا یک زخم پوستی بی گناه ماهیت گسترده ای از آسیب‌های زیر را پنهان می‌کند. آسیب عصب درجه یک برای بهبودی به چند ساعت تا چند هفته زمان نیاز دارد. اگر جسم خارجی هنگام ورود از کنار عصب عبور کرده و باعث آسیب عصبی درجه یک شود، ممکن است احساس جسم خارجی یا درد ناشی از زخم شدن داخلی با چند ساعت تا چند هفته بعد از ورود به تأخیر بیفتد. افزایش ناگهانی درد در طی چند هفته اول ترمیم زخم می‌تواند نشانه ای از عصب بهبود یافته باشد که گزارش دهنده آسیب‌های داخلی است نه عفونت تازه ایجاد شده.
این بیماری معمولاً در مردان جوان سیگاری با ایسکمی انگشتان دست و پا شروع می‌شود و به تدریج به عروق بالاتر گسترش می‌یابد. درگیری عروق بزرگ نادر است ولی در صورت عدم بهبودی می‌توان منجر به قطع عضو شود. بیمار در مراحل اولیه دچار لنگیدن می‌شود. همچنین درد ایسکمیک در طی استراحت یا زخم شدن مشاهده می‌شود. معمولاً دو عضو یا بیشتر درگیر می‌شوند و در چهل درصد از بیماران ترومبوفلبیت سطحی و پدیده رینولد مشاهده می‌شود. در معاینه این بیماری مثبت شدن تست آلن در افتراق این بیماری از انسداد ناشی از آترواسکروز کمک‌کننده است.