رشید پاشا

معنی کلمه رشید پاشا در لغت نامه دهخدا

رشیدپاشا. [ رَ ] ( اِخ ) محمد رشیدپاشا. از نخست وزیران نامی عهد سلطان محمودخان دوم و گرجی الاصل بود. به سبب ابراز شجاعت و دلاوریها به درجه میرمیرانی نایل آمد و با درجه وزارت به استانداری قونیه مأمور گردید و پس از احراز مشاغل مهم در سال 1244 هَ. ق. به نخست وزیری رسید. رشیدپاشا به سال 1252 هَ. ق. درگذشت. ( از قاموس الاعلام ترکی ج 3 ).
رشیدپاشا. [ رَ ] ( اِخ ) فرزند مصطفی اسدی. متولد 1214 هَ. ق. در عهد سلطان عبدالمجیدخان شش بار به سمت نخست وزیری رسید. از دیپلماتهای برجسته و عالیمقام دولت عثمانی بلکه از پایه گذاران سیاست آن دولت بود. پس از تحصیل و احراز مشاغلی مهم در سال 1262 هَ. ق.برای نخستین بار به صدارت عظمی برگزیده شد و پس از آن نیز پنج بار بدین سمت منصوب گردید تا بالاخره در سال 1274 هَ. ق. در آن شغل درگذشت. رشیدپاشا در طرح اصول نوین سیاسی و اجتماعی و اداری و انقلاب ادبی عثمانی بزرگترین خدمت و لیاقت را از خود نشان داد. ( از قاموس الاعلام ترکی ج 3 ). و رجوع به اعلام المنجد شود.

معنی کلمه رشید پاشا در فرهنگ فارسی

فرزند مصطفی اسدی متولد ۱۲۱۴ قمری در عهد سلطان عبد المجید خان شش بار به سمت نخست وزیری رسید

معنی کلمه رشید پاشا در دانشنامه آزاد فارسی

رَشید پاشا ( ـ ۱۳۳۸ق)
دولتمرد و شاعر عثمانی . پس از آموختن دانش های مقدماتی، از همان اوان جوانی به دستگاه دیوانی عثمانی راه یافت و از بلندپایگان آن دستگاه شد. هنگامی که درگذشت ، از اعضای شورای دولتی بود. آرامگاه او در مسجد فاتح استانبول است . رشید پاشا به فارسی و ترکی شعر می سرود و به تصوف نیز گرایش داشت . غزلی از بیدل را تخمیس کرده است . از رشید پاشا دیوانی به جا مانده است .

جملاتی از کاربرد کلمه رشید پاشا

پیشگامان تنظیمات روشنفکران دوره سلطان محمود دوم و سلطان عبدالمجید یکم مانند مصطفی رشید پاشا، فؤاد پاشا، محمدامین علی پاشا بودند. آنها تشخیص داده بودند که نهادهای مذهبی و نظامی قدیمی دیگر جوابگوی نیازهای امپراتوری در جهان مدرن نیست. بسیاری از تغییرات نظیر یونیفرم جهت تغییر طرز فکر مدیران امپراتوری بود. بسیاری از اصلاحات تلاش برای اتخاذ شیوه‌های موفق اروپایی بودند. تغییرها شامل سربازگیری، آموزش و پرورش، اصلاح نهادها و اصلاح قوانین و تلاش سیستماتیک از بین بردن فساد بود.
ابراهیم شناسی کار خود را به عنوان یکی از افسران در ادارات دولت عثمانی آغاز کرد و در آنجا زبان‌های عربی، فارسی، و فرانسه را آموخت. او از سال ۱۸۴۹ تا ۱۸۵۳ تحت مدیریت مصطفی رشید پاشا در پاریس تحصیل کرد و در آنجا با ادبیات فرانسه و روشن‌فکران آن کشور آشنا شد و به عضویت انجمن آسیایی درآمد.